Kiosk - kup onlineKiosk - Ladnydom.pl

Jak odwodnić zjazd do garażu

Magdalena Kulik

Aby optymalnie wyznaczyć miejsca, w których zostaną ułożone kanały odwodnień liniowych, przede wszystkim trzeba wziąć pod uwagę ilość wody deszczowej i roztopowej, którą trzeba będzie odprowadzić z działki oraz wielkość terenu, z jakiego będzie zbierana.

Korytko odwodnienia klasy A może mieć ruszt stalowy lub z tworzywa sztucznego
Korytko odwodnienia klasy A może mieć ruszt stalowy lub z tworzywa sztucznego.
fot. Hauraton

Planuję budowę domu na małej działce, więc garaż został przewidziany na poziomie piwnicy. Posesja nie ma dostępu do kanalizacji, a grunt na niej jest gliniasty. Jak skutecznie odwodnić zjazd i pozostałe powierzchnie utwardzone kostką brukową?
Pyta: Adam K., Grodzisk 

Rozmieszczenie odwodnień wokół domu

Odwodnienie ma za zadanie chronić fundamenty budynku przed zawilgoceniem. Powinno się je wykonać tak, aby woda deszczowa została zebrana i odprowadzona na odległość co najmniej 1,5-2 m od ścian zewnętrznych.

Dlatego w najniższym miejscu utwardzonej nawierzchni zjazdu do garażu (równolegle do bramy) układa się korytka odwodnienia liniowego. Przy wylotach rur spustowych orynnowania stosuje się osadniki lub wpusty rynnowe bądź korytka odwodnienia liniowego. Przed wejściem do domu zalecane jest ułożenie wycieraczek z możliwością odprowadzenia zebranej wody. Jeśli utwardzone wejście do domu ma niewielki spadek
na zewnątrz, to odwadnianie go nie jest konieczne. Płaski teren warto jednak wyposażyć w korytka, a nawierzchnię wokół nich uformować z niewielkim spadkiem w kierunku odwodnienia.

Uwaga! Kanały odwodnienia liniowego (zwykle mają długość 50 lub 100 cm) łączy się bez użycia dodatkowych elementów.

Wytrzymałość na obciążenia

Odwodnienia liniowe dostępne są na rynku w sześciu klasach, od A do E. Na terenach przydomowych używa się systemów klasy A, które wytrzymują obciążenie do 1,5 tony.
Warto wiedzieć o tym, że niektórzy producenci oferują ruszty o różnej wytrzymałości - dostosowanej do przeznaczenia (ruch pieszy, rowerowy, samochodowy). Jeśli jednak wybrany system ma tylko jeden rodzaj rusztów, to na pewno wytrzyma on obciążenie samochodu osobowego wjeżdżającego powoli do garażu. Natomiast, gdy w garażu ma parkować cięższy samochód, to korytka powinny mieć zwiększoną wytrzymałość.

Zapisz się na NEWSLETTER. Co tydzień najnowsze wiadomości o budowie, remoncie i wykańczaniu wnętrz w Twojej poczcie e-mail. Zobacz PRZYKŁAD

    Więcej o:

Skomentuj:

Jak odwodnić zjazd do garażu