XIII Kongres Stolarki Polskiej zakończony – co działo się na Kongresie?
Trzy inspirujące bloki tematyczne, 300 uczestników i rozmowy o przyszłości branży. Za nami XIII Kongres Stolarki Polskiej, który odbył się w dniach 24-25 maja br. w Warszawie. Tegoroczna odsłona Kongresu obfitowała w dyskusje o termomodernizacji, recyklingu oraz nowoczesnym marketingu.
Kongres Stolarki Polskiej to prawdziwe święto rodzimej branży stolarki budowlanej. Organizowane przez Związek POiD wydarzenie corocznie przyciąga przedstawicieli firm z sektora, reprezentantów świata biznesu, nauki, polityki i mediów. Tegoroczna odsłona Kongresu skupiona była na trzech kluczowych dla przyszłości branży zagadnieniach – termomodernizacji, recyklingu oraz marketingu z wykorzystaniem nowoczesnych narzędzi, w tym sztucznej inteligencji.
Jak zapewnić skuteczną realizację programów termomodernizacji?
Pierwszy blok tematyczny Kongresu otworzyło wystąpienie prof. dr hab. Waldemara Rogowskiego, Wicedyrektora Instytutu Finansów Korporacji i Inwestycji, Kierownika Zakładu Zarządzania Ryzykiem SGH, który opowiedział o uwarunkowaniach ekonomicznych, kulturowych i geopolitycznych wpływających na rynek materiałów budowlanych. Był to doskonały wstęp do dalszej dyskusji i debaty branżowej poświęconej termomodernizacji oraz rządowym programom wsparcia. Na ten temat, wraz z prof. Rogowskim, dyskutowali:
- Antonina Kaniszewska, Doradca w Zespole ds. Programu Czyste Powietrze Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej,
- Kamil Kiejna, Prezes Zarządu Polskiego Stowarzyszenia Producentów Styropianu,
- Janusz Komurkiewicz, Prezes Zarządu Związku POiD,
- Paweł Lachman, Prezes Zarządu Polskiej Organizacji Rozwoju Technologii Pomp Ciepła PORT PC i Koordynator Porozumienia Branżowego na Rzecz Efektywności Energetycznej oraz
- Artur Polak, naczelnik Wydziału Wspierania Mieszkalnictwa i Analiz w Departamencie Mieszkalnictwa Ministerstwa Rozwoju i Technologii.
Rozmowę prowadził Jarosław Guzal, redaktor naczelny serwisu termomodernizacja.pl. Dyskusja przełożyła się na konstruktywne wnioski na temat tego, jak zapewnić skuteczną realizację programów termomodernizacji i jak wykorzystać ich potencjał dla rozwoju branży.
Branża stolarki budowlanej na tle sytuacji gospodarczej w Polsce i na świecie
W drugiej części I bloku tematycznego odbyła się debata branżowa, którą poprzedziło wystąpienie Krzysztofa Domareckiego, głównego akcjonariusza Grupy Selena. Przedstawił on w skali globalnej wyzwania i szanse, jakie stoją przed polską branżą stolarki budowlanej, a następnie wziął udział w dyskusji. W debacie stanowiącej rozwinięce tego tematu, wraz z Krzysztofem Domareckim, uczestniczyli:
- Anna Szulżyk-Maciąg, Dyrektor Generalna, Wiceprezes Zarządu Pol-Skone,
- Kryspin Baran, Prezes Zarządu Aluron,
- Rafał Buczek, Menadżer sprzedaży AWILUX Polska i Grzegorz Ratajczak, Dyrketor Wykonawczy, Członek Zarządu Krispol.
W roli moderatora wystąpił natomiast Błażej Prośniewski, Kierownik Działu Publicystyki Gospodarczej Polskiego Radia. Podczas rozmowy podkreślano duży potencjał polskich przedsiębiorstw, który umożliwa im zdobywanie kolejnych zagranicznych rynków i wskazano na konieczność ścisłej branżowej współpracy, żeby sprostać nadchodzącym wyzwaniom.
Recykling i zmiany w prawie
Informacji na temat recyklingu wyrobów stolarki budowlanej i najnowszych zmian w prawie, prosto z instytucji europejskich dostarczył uczestnikom Kongresu drugi blok tematyczny. Miał on międzynarodowy charakter, gdyż w charakterze prelegentów wystąpili przedstawiciele EPPA – The European Trade Association of PVC Window System Suppliers oraz reprezentant Komisji Europejskiej.
Wprowadzenia do dyskusji dokonali:
- Carsten Heuer, REHAU Head of Division Window Solutions, EPPA President i Charlotte Röber, Managing Director EPPA.
- O znaczeniu europejskiej dyrektywy budowlanej CPR (Construction Products Regulation) dla polskiego rynku budowlanego opowiedział w specjalnie przygotowanym filmie Krzysztof Hetman, wiceprzewodniczący w Komisji Rynku Wewnętrznego i Ochrony Konsumentów i Komisji Rozwoju Regionalnego Parlamentu Europejskiego.
- Tematykę tą rozwinął następnie Oscar Nieto, Specjalista ds. polityki w jednostce DG GROW Komisji Europejskiej. H.1 Budowa, który połączył się z uczestnikami Kongresu online. O recyklingu okien PVC wspieranym przez EPPA opowiedzieli natomiast: Marek Karwowski, General Manager EPPA Poland i Karol Pięta, Project Manager EPPA Poland.
Zwieńczeniem bloku była debata o recyklingu, w której udział wzięli:
- Carsten Heuer, Maciej Mańko, Marketing Manager w Saint-Gobain Glassolutions,
- Jędrzej Nosko, Dyrektor Handlowy Metal-Plast,
- Wioleta Pietrasik, Dyrektor Sprzedaży Odylion,
- Piotr Szeremiota, Dyrektor Sprzedaży i Rozwoju Biznesowego DekoS,
- Marek Karwowski i Karol Pięta.
Dyskusję poprowadziła Karolina Matysiak-Rakoczy, prowadząca portal budowlany domszytynamiare.pl. Uczestnicy dyskusji reprezentowali różne segmenty rynku, więc temat omówiony został z wielu perspektyw. Rozmowy przełożyły się na sformułowanie konkretnych rozwiązań, pozwalających na przyspieszenie rozwoju recyklingu.
Nowoczesny marketing i sztuczna inteligencja
Trzeci blok Kongresu dostarczył praktycznej wiedzy na temat marketingu. Rozpoczął się od wystąpienia Jarosława Sokolnickiego, Dyrektora Microsoft Technology Center, który opowiedział o najnowszych narzędziach: ChatGPT i AI Transformerach i mówił, jak wykorzystać je w działaniach firmy z branży stolarki budowlanej. O tym, jak budować relację z młodym pokoleniem w świecie cyfrowym opowiedziała natomiast Anna Sierakowska, Global Marketing Director DELVE.
Na koniec bloku odbył się panel dyskusyjny z udziałem marketingowców. Prelegenci dyskutowali o 5 najważniejszych obszarach marketingowych w branży stolarki budowlanej w 2023 roku. Zagadnienia do debaty zostały wybrane wcześniej przez uczestników Kongresu w głosowaniu onlnie. Swoją wiedzą i doświadczeniem na ten temat podczas wydarzenia podzielilii się:
- dr Marcin Kruczyk, Dyrektor AI & Data Deloitte, Dagmara Plata-Alf, Przewodnicząca Rady Marketingu i Transformacji Cyfrowej oraz wykładowca w Katedrze Marketingu Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie,
- Bożena Ryszka, Dyrektor marketingu i PR Aluprof SA, Maciej Strychalski, Dyrektor Marketingu Klimas Wkręt-met
- i Joanna Woźniak, Dyrektor Marketingu Profix.
Panel poprowadziła natomiast sztuczna inteligencja – Stolaris AI.
Branżowe wyróżnienia podczas Gali
Zwieńczeniem pierwszego dnia Kongresu była Gala Orłów Polskiej Stolarki, na której odbyło się wręczenie branżowych wyróżnień. Do zaszczytnego grona Członków Honorowych Związku POiD dołączył Christian Voicu, Prezes polskiego oddziału firmy Aluplast.
Nagrodą Orła Polskiej Stolarki 2023 od Związku POiD i całej branży uhonorowany został Paweł Mirowski, Zastępca Prezesa Zarządu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Wyróżnienie przyznane zostało w uznaniu zasług dla rozwoju programu „Czyste Powietrze” i wspierania termomodernizacji budownictwa. Za aktywne promowanie termomodernizacji, Orłem Polskiej Stolarki 2023 od Dziennikarzy nagrodzona została firma KRISPOL.
Gala była również doskonałym momentem do wręczenia okolicznościowych, jubileuszowych statuetek dla firm członkowskich Związku POiD. Z okazji 30-lecia działalności wyróżnienie otrzymała firma STARGLASS, zaś statuetki z okazji 30-lecia działalności na polskim rynku odebrały przedsiębiorstwa: Deceuninck Poland, König Stahl i VBH Polska.
Rezolucja kongresowa
Na podstawie wniosków z dyskusji w ramach bloków Kongresu sformułowana została rezolucja, która wyznaczy dalsze, kluczowe kierunki działań Związku POiD. Żeby w pełni wykorzystać potencjał termomodernizacji, kontynuowana będzie więc dalsza, ścisła współpraca z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Jednocześnie Związek POiD postulować będzie dalsze zmiany w programie „Czyste Powietrze”.
W zakresie recyklingu podjęte zostaną działania na rzecz wprowadzenia zmian w prawie, w celu ułatwienia zagospodarowania poużytkowych wyrobów stolarki, stworzenia stabilnych ram dla funkcjonowania systemu recyklingu oraz podnoszenia poziomu wiedzy przedstawicieli branży w tym zakresie. Ważnym tematem Kongresu były również rządowe programy wsparcia – w tym obszarze Związek POiD zadeklarował wsparcie dla inicjatyw zwiększających możliwość korzystania z kredytów hipotetycznych, a jednocześnie będzie postulować w Ministerstwie Rozwoju i Technologii wprowadzenie kolejnych działań odnośnie ulg budowlanych.
Żeby sprostać stojącym przed branżą wyzwaniom, niezbędna jest jeszcze silniejsza, kompleksowa kooperacja w ramach całego sektora budowlanego, dlatego też Związek POiD jeszcze bardziej wzmocni aktywność w tej sferze. Jak pokazał XIII Kongres Stolarki Polskiej siłą branży jest współpraca i możliwość wypracowania jednego wspólnego głosu w najważniejszych sprawach.
***
Partner Strategiczny XIII Kongresu Stolarki Polskiej: FIMTEC-POLSKA
FIMTEC-POLSKA od 1997 roku jest dostawcą maszyn i urządzeń do produkcji stolarki z aluminium i PVC oraz do obróbki stali. Do wszystkich produkowanych przez naszych partnerów (Graf Synergy, Fom Industrie oraz PPHU "Delta") maszyn oferujemy ciągły i profesjonalny serwis na terenie całej Polski, a także utrzymanie dostępu do części zamiennych i eksploatacyjnych, zapewniając naszym klientom bezpieczeństwo i komfort pracy. Strategią firmy jest dostarczenie producentom stolarki otworowej maszyn spełniających wysokie, wysublimowane oczekiwania techniczne i technologiczne.
FIMTEC oferuje wyłącznie te modele maszyn, które zapewniają ich użytkownikom wysoką jakość oraz przemysłową wydajność produkcyjną, zachowujące wysokie walory techniczne przez wiele lat.
Ciągły rozwój firmy i zdobycie pozycji lidera rynku potwierdza, że dla większości klientów Fimtec jest profesjonalnym partnerem i najlepszym wyborem na długofalowy rozwój.
Partnerzy Główni: ALURON, FAKRO, GLASSOLUTIONS, GRUPA MTP, KLIMAS WKRĘT-MET, SELENA, TEKNOS, WIŚNIOWSKI
Partnerzy Wspierający: AERECO WENTYLACJA, EDISON, GLOBAL SYSTEM, ODYLION, PONZIO, SOUDAL
Patroni Honorowi: Business Centre Club, Ministerstwo Rozwoju i Technologii, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej
Patronat Merytoryczny nad Kongresem objęły: Akademia Leona Koźmińskiego, ASM Research Solutions Strategy, EPPA – The European Trade Association of PVC Window System Suppliers, Instytut Techniki Budowlanej, MIWO – Stowarzyszenie Producentów Wełny Mineralnej: Szklanej i Skalnej, Porozumienie Branżowe na Rzecz Efektywności Energetycznej, Polskie Stowarzyszenie Dekarzy, Polskie Stowarzyszenie Producentów Styropianu, Polski Związek Firm Deweloperskich, Polski Związek Producentów i Przetwórców Izolacji Poliuretanowych PUR i PIR „SIPUR”.
Patronami Medialnymi są: Bramy21.pl, Budnet.pl, Budowa.org, Budowlanematerialy.eu, Budownictwo.co, BudownictwoB2B.pl, Budownictwo.org, Budujemy Dom, Buduj Energooszczędnie, Builder, Dom Idealny, Domszytynamiare.pl, Drzwi21.pl, E-izolacje.pl, Ekobudowanie.pl, Ekspert Budowlany, E-okna.pl, EuropejskaFirma.pl, Gazeta Przemysłu Drzewnego, Globenergia.pl, Inwestycje.plus, Izolacje, Ładny Dom, Materiały Budowlane, Monter Stolarki, Murator, MyCompany Polska, Nasz Dekarz, Obud.pl, Okna21.pl, OKNO Kwartalnik, Oknonet.pl, Oknoserwis.pl, Pasywny-budynek.pl, Przegląd Budowlany, RegioDom.pl, Qbusiness.pl, RBT Magazyn, Stolarkabudowlana.eu, Świat Szkła, Świat Aluminium, Termomodernizacja.pl, Teraz-srodowisko.pl, Wybudujemy.pl, Wysokienapiecie.pl
Skomentuj:
XIII Kongres Stolarki Polskiej zakończony – co działo się na Kongresie?