Ogrody Iranu
Pojawiają się wśród pustynnego bezkresu niczym fatamorgana. Ich istnienie w miejscu pozbawionym wody jest niemal absurdalne, a zielone bujne wnętrza to prawie namiastka raju.
Cztery ogrody
Klasyczny perski ogród to czahar bagh (dosłownie "cztery ogrody") zamknięta, otoczona murem przestrzeń w kształcie prostokąta lub kwadratu, podzielona na cztery części. W każdej rosną inne drzewa owocowe i kwiaty. Najważniejsza jest woda - dzieli przestrzeń, chłodzi powietrze, jest lustrem, które odbija światło, instrumentem dostarczającym delikatny dźwięk. Drzewo zapewnia cień, woda życie roślinom, a kwiaty są ucieleśnieniem subtelnych boskich energii. W czasach Persów wierzono bowiem, że człowiek może nawiązać kontakt z bóstwami dzięki troskliwej, pełnej uwagi i oddania pielęgnacji kwiatów. Islam przejął tę miłość do kwitnących roślin. Muzułmańskie ogrody wypełnione są cyprysami, granatowcami, krzewami pigwy, drzewami pomarańczy, słodko pachnącym jaśminem, mirtem i henną. Z aromatem ziół miesza się zapach goździków, fiołków, tulipanów, narcyzów, hiacyntów zawilców, peonii, lilii, malw i róż.
Podzielony na cztery części perski czahar bagh i muzułmański raj mają widoczne i mocno zaakcentowane centrum. To miejsce miało być osią kosmosu, a dla muzułmanów stało się również symbolem duchowego przywódcy - imama i proroka (bo oni są osią świata i wokół nich obraca się kosmos). Tu często stawiano pałac. Rządzący utożsamiali się w ten sposób z władzą płynącą z nieba.
Ogrody mistyków
Szczególnego znaczenia nabrały ogrody w symbolice sufich - muzułmańskich mistyków. Otoczona murem przestrzeń oznaczała świat ducha i miłości, za murami był świat materialny, który symbolizowała jałowa pustynia. Piękno natury było odbiciem piękna Boga, a ogród przebłyskiem raju. Zamknięty i odgrodzony od zgiełku świata, czahar bagh symbolizował drogę mistyka, proces jego powolnej, duchowej przemiany. Każdy z czterech ogrodów - Duszy, Serca, Ducha i Esencji - to etapy tej mistycznej podróży. Wejście do pierwszego z nich - Ogrodu Duszy - było wstępem, zapowiadało inne spojrzenie na rzeczywistość. Przebywając w Ogrodzie Serca, mistyk uświadamiał sobie, że to, co widzi, jest jedynie odbiciem wyższej rzeczywistości. Przejście przez Ogród Ducha odsłaniało subtelne powiązania między mikro- i makrokosmosem. Najtrudniejszy był etap czwarty. Wejście do Ogrodu Esencji oznaczało uwolnienie się od siebie, zniszczenie "ja" i zamianę świadomości w wypolerowane lustro, by mogło pojawić się w nim odbicie Boga.
Ogrody islamu wyposażone w potężne symbole potrafiły uświęcać umysły mistyków. Lecz siła ich oddziaływania jest tak wielka, że odwiedzający irańskie "raje" współczesny turysta nie może się oprzeć wrażeniu, że gdzieś w nich ukryte jest wejście do wyższego świata.
- Więcej o:
Najpiękniejsze ogrody w Polsce
Rośliny na słońce i suszę. Co posadzić przy płocie lub na rabacie w pełnym słońcu?
Ogrody Ulricha przywrócone mieszkańcom Warszawy. Zabytkowe szklarnie znów będą tętnić życiem!
Magiczny ogród w Janowcu dla dzieci i dorosłych
Ogród japoński we Wrocławiu
Piękny ogród - w krainie kwitnących azalii
Ogród z basenem w tle
Ogrody papieskie Rocher des Doms pod mostem w Avignon