Budowa

Ogród

Wnętrza

Design

Architektura

DIY

HGTV

Trendy budowlane

Przygotuj podjazd i dach na zimę

ES
Śnieg, choć malowniczy, może nam na co dzień przysporzyć problemów - Shutterstock.com

Zbliżająca się zima oznacza kolejne wyzwania – opady śniegu, zamarzająca i odmarzająca w rynnach i rurach spustowych woda, zwisające z dachu sople, zaśnieżony podjazd i ścieżki. Dlatego zawczasu warto pomyśleć o sposobach ochrony przed śniegiem i lodem wokół domu.

Oczyszczenie nawierzchni

Pierwszą czynnością, z którą musimy się zmierzyć w trakcie przygotowań do zimy jest dokładne oczyszczenie nawierzchni. Zarówno powierzchnia chodników prowadzących do domu, podjazdu czy ścieżek ogrodowych powinna zostać starannie wysprzątana. Nawierzchnie należy zamieść i umyć oraz usunąć pozostałości ogrodowych liści i owoców, a także plamy, np. z oleju silnikowego czy rdzy. Najwygodniej pielęgnuje się nawierzchnie wykonane z płyt betonowych, do czyszczenia których można użyć myjki ciśnieniowej lub specjalnego preparatu przeznaczonego do czyszczenia betonu. Aby nie mieć problemów z nawierzchnią zewnętrzną w trakcie zimy, powinniśmy już przy zakupie materiałów wykończeniowych zwrócić uwagę na ich parametry techniczne. Chodzi głównie o nasiąkliwość oraz stopień odporności na niekorzystne warunki atmosferyczne. Należy wybierać nawierzchnie antypoślizgowe, które dają możliwość bezpiecznego poruszania się szczególnie w okresie jesienno-zimowym. Końcowym etapem prac, który na podjeździe warto przeprowadzić przed zimą, jest impregnacja. Pokrycie kostki brukowej specjalistycznym środkiem zapewni warstwę ochronną, która pomoże jej przetrwać niesprzyjające warunki pogodowe. Zmniejszy wchłanianie wilgoci przez bruk i zabezpieczy jego kolory przed wyblaknięciem. 

uż na etapie projektowania podjazdu możemy zdecydować o tym, ile zniesie on zimą – istotny jest wybór solidnej kostki brukowej - Polbruk

Bez śniegu na podjeździe i schodach

Obecna technologia pozwala na montaż gruntowego ogrzewania przeciwoblodzeniowego przy różnym typie nawierzchni. Można je wykonać zarówno w piasku pod płytami betonowymi, jak i pod nawierzchnią asfaltową, w konstrukcjach wyniesionych nad grunt, a także w instalacjach zalewanych betonem i innych stosowanych powszechnie rozwiązaniach zewnętrznych. Dzięki temu systemy mogą pracować bezawaryjnie przez długie lata. Instalacja grzewcza na podjazdach samochodowych zapewnia ich przejezdność bez względu na warunki atmosferyczne. Skuteczność takiego systemu jest szczególnie duża w przypadku podjazdów o pewnym pochyleniu. Podczas obliczania długości kabli wchodzących w skład systemu grzejnego należy pamiętać, że nie jest konieczne ogrzewanie całej powierzchni podjazdu. Kable grzejne mogą być ułożone tylko w tych miejscach, które stykają się z oponami pojazdów. W tym drugim przypadku może być konieczne ręczne odśnieżanie środkowej części podjazdu. Do ogrzewania podjazdów można też zastosować maty grzewcze. Są zasilane napięciem 230 lub 400 V i rozgrzewają się do temperatury nie wyższej niż 60°C. Matę grzejną rozwija się z rolki, pamiętając o prawidłowym kierunku i odstępach między układanymi pasmami. Montaż mat grzejnych jest bardzo prosty. Jeżeli ogrzewany jest podjazd, wystarczy ogrzewać jedynie pasy jezdne pod koła samochodu, układając równolegle dwie maty w odstępie odpowiadającym rozstawowi kół. Chcąc ogrzewać większe powierzchnie, np. taras, należy ułożyć obok siebie kilka mat grzejnych.

Jeżeli ogrzewany jest podjazd, wystarczy ogrzewać pasy jezdne pod koła samochodu, układając równolegle dwie maty w odstępie odpowiadającym rozstawowi kół - Elektra
Podgrzewanie powierzchni schodów za pomocą kabli grzewczych jest sprawdzoną metodą usuwania śniegu i lodu. Aby zapewnić 100% skuteczność, należy dobrać przewody tak, by uzyskać moc grzewczą na poziomie 300 W/mkw. - Elektra
Podgrzewane nawierzchnie wokół domu to nie tylko komfort użytkowania samochodu, ale również bezpieczeństwo związane z przemieszczaniem się domowników i gości - Devi
Systemy przeciwoblodzeniowe to także oszczędność czasu, gdyż nie musimy ręcznie odśnieżać posesji - Devi

Przygotujmy dach na zimę

Szczególną uwagę trzeba poświęcić systemowi rynnowemu i dachowi, bo w najbliższych miesiącach będą one najbardziej narażone na działanie niekorzystnych warunków pogodowych. W pierwszej kolejności powinniśmy sprawdzić, czy wewnątrz rynien nie osadził się nadmiar pyłu, kurzu i innych zabrudzeń. Zanieczyszczenia mogą bowiem utrudniać czy wręcz blokować swobodny przepływ wody deszczowej lub roztopowej. Ten element należy zatem dokładnie oczyścić także z liści, igliwia i pozostałości po ptakach. Nie bez znaczenia są jednak narzędzia, jakimi się posłużymy. W tego typu pracach powinniśmy unikać stosowania ostrych przyrządów, które mogłyby uszkodzić powierzchnię rynny i w efekcie prowadzić do powstawania korozji. Najlepsza będzie więc zwykła gąbka. Do przeprowadzenia prac konserwacyjnych potrzebny będzie również wąż ogrodowy lub myjka ciśnieniowa – za ich pomocą wypłuczemy drobniejsze zanieczyszczenia. Woda przepływająca przez rynnę może odsłonić ewentualne nieszczelności, które należy niezwłocznie naprawić, zanim doprowadzą do większych uszkodzeń.

Zanieczyszczenia zalegające w rynnach są ich dodatkowym obciążeniem; zimą mogą przyczynić się do rozsadzania i pękania poszczególnych elementów orynnowania - Galeco
Przed zimą powinniśmy też pomyśleć o uszczelnieniu rynien. Najprostszą metodą oceny stanu rynny jest wlanie do niej wody – miejsca, w których będzie przeciekała, należy zabezpieczyć - AIB

Warto wzmocnić ochronę

Nie można ignorować zlegającej na dachu pokrywy śnieżnej nie tylko z troski o bezawaryjne użytkowanie systemu odprowadzania wody deszczowej, ale przede wszystkim ze względu na bezpieczeństwa lokatorów mieszkania lub domu. Gęstość lodu to około 920 kg/m³, a więc warstwa lodu grubości ok. 5-6 cm na dachu o powierzchni ok. 80 m² to ok. 4400 kg dodatkowego obciążenia. Warto zatem zainwestować w system zabezpieczeń przeciwśnieżnych. Do najpopularniejszych systemów na polskim rynku należą m.in.: płotki przeciwśniegowe – wykonane są z aluminium lub stali, przede wszystkim chronią rynny przed uszkodzeniem spowodowanym przez zsuwający się śnieg. Zalecane na dachach o dużym nachyleniu (kąt większy niż 40° oznacza konieczność montażu większej liczby płotków); rozbijacze śniegu – sprawiają, że czapa śnieżna rozbija się na małe kawałki, dobrze sprawdzają się przy dachach o średnim nachyleniu; śniegołapy – zatrzymują zsuwający się śnieg, a tym samym chronią rynnę przed oberwaniem. Warto też rozważyć wyposażenie dachu w system antyoblodzeniowy. Elektryczne kable grzejne mogą być rozłożone na połaci dachowej lub w rynnach i rurach spustowych.

Rodzaj barier przeciwśniegowych dobiera się do rejonu, w którym stoi dom – jeżeli nawał śniegu jest duży, muszą być mocne - Shutterstock.com
Im dach bardziej stromy, tym śnieg zsuwa się szybciej. Dlatego na połaciach o dużym nachyleniu bariery śnieżne są niezbędne - Galeco

Jak działa dachowy system przeciwoblodzeniowy?

Zasada działania dachowego systemu przeciwoblodzeniowego jest podobna jak w przypadku systemów przeznaczonych do podgrzewania podjazdu, ścieżek czy schodów zewnętrznych. Jego podstawą są elektryczne kable grzejne, które montuje się na połaciach dachowych lub w rynnach i rurach spustowych. Na rynku dostępne są dwa rodzaje kabli: stałooporowe i samoregulujące. Te pierwsze charakteryzują się określoną mocą na metr, co przekłada się na stałą temperaturę. Są zasilane jednostronnie, ale nie mogą być dowolnie cięte. Z kolei kable samoregulujące składają się z dwóch przewodów miedzianych z elementem oporowym pomiędzy. Działają na zasadzie odwrotnej proporcjonalności – im chłodniej na zewnątrz, tym bardziej zwiększa się opór, a co za tym idzie wydzielane ciepło. Samoregulujący system ochrony przeciw zamarzaniu to technologia bardzo bezpieczna oraz ekologiczna, ponieważ wzrost mocy grzejnej ma miejsce tylko w tym miejscu, w którym spada temperatura. Przewodom nie grozi przegrzanie, dlatego mogą bez przeszkód stykać się i krzyżować. Co ważne, mogą też być cięte w dowolnym miejscu, co znacznie ułatwia montaż i optymalizuje zużycie kabla. Na rynku jest dostępnych wiele systemów przeciwoblodzeniowych, trzeba jednak pamiętać, że zawsze powinien on być dopasowany indywidualnie do systemu rynnowego oraz rodzaju pokrycia dachowego. Warto też sprawdzić, czy sam przewód charakteryzuje się dużym współczynnikiem ochrony przed czynnikami zewnętrznymi, przede wszystkim wodoszczelnością, którą oznacza się symbolem IPX.

Pierwszą czynnością, jaką należy wykonać przed instalacją systemu grzejnego, jest dokładny pomiar długości rynien i rur spustowych - Elektra
Długość przewodu zależy także od lokalnego klimatu – im niższe temperatury, tym więcej rzędów kabli trzeba zamontować - Elektra

Ważna oszczędność energii

Instalację przeciwoblodzeniową można uruchamiać ręcznie, ale by miało to sens ekonomiczny, trzeba regularnie sprawdzać prognozę pogody. Chodzi przecież o to, by energia wykorzystana do ogrzania nawierzchni była pobierana tylko kiedy panują warunki sprzyjające powstawaniu śniegu i lodu. Dlatego lepiej jest wyposażyć instalację w urządzenia regulujące jej pracę.
Kable stałej mocy powinno się podłączyć do termostatu z czujnikiem temperatury, ale jeszcze lepiej – do sterownika z czujnikiem temperatury i wilgotności. Gdy jest mroźno i sucho, lód się nie tworzy, więc instalacja grzewcza nie musi być włączona. Kable zmiennej mocy samoczynnie dostosowują ilość oddawanego ciepła do temperatury otoczenia. Nie jest więc niezbędne instalowanie termostatu czy sterownika. Z jednym zastrzeżeniem: kable te pobierają energię także w dodatniej temperaturze. Dlatego aby zmniejszyć koszty eksploatacji, warto jednak podłączyć je do sterownika.

Udostępnij

Przeczytaj także

Innowacyjny sposób ogrzewania wreszcie w ofercie marki Blaupunkt
Stal na dachu i elewacji stanowi idealną kompozycję
Dział Sprzedaży i kontakt z klientem w FORMEE w Miedzyrzeczu.

Polecane

Jakie oświetlenie zaplanować wokół domu?
Śnieg, sople i lód na dachu: kto i kiedy powinien odśnieżyć budynek?
Jesienny klimat w ogrodzie

Skomentuj:

Przygotuj podjazd i dach na zimę

Ta strona używa ciasteczek w celach analitycznych i marketingowych.

Czytaj więcej