Brama garażowa na pilota
Wykańczam dom i w najbliższym czasie planuję kupić bramę garażową. Wolałbym, by była sterowana automatycznie, ale prawdopodobnie będę zmuszony do ograniczenia wydatków - czy napęd można dołożyć później? I czy jest to skomplikowane? Marcin W., Halinów.
1 z 3
2 z 3
3 z 3
Najwygodniej jest od razu kupić komplet - bramę i napęd. Oznacza to jednak większy wydatek (z reguły od kilkuset do dwóch tysięcy złotych), co - zwłaszcza pod koniec budowy - może mieć znaczenie dla inwestora. Jeśli tak, montaż napędu śmiało można odłożyć na później.
Jak dobrać napęd do bramy garażowej?
Jeśli chcemy mieć bramę uchylną lub segmentową, możemy najpierw kupić je jako otwierane ręcznie, a dopiero później wyposażyć w system automatycznego sterowania (tylko roletowe nie występuje w wersji ręcznej). Samo domontowanie napędu do istniejącej bramy nie jest trudne i można to zrobić samemu. Pomoc doradcy technicznego przyda się raczej przy wybieraniu napędu - trzeba go dobrze dopasować do rodzaju i wielkości bramy. Kompletny zestaw automatyki garażowej składa się z siłownika (zamontowanego do szyny jezdnej) z wbudowaną centralką sterującą; brama połączona jest z siłownikiem za pomocą specjalnego ramienia. Moc siłownika trzeba dopasować do powierzchni i ciężaru bramy, a długość szyny jezdnej - do jej wysokości. Napędy mają też różną prędkość pracy - od 140 mm/s do 300 mm/s.
Doprowadzenie prądu i miejsce na siłownik
Nawet jeśli zautomatyzowanie bramy odkładamy na później, to już na etapie układania instalacji powinniśmy pamiętać o doprowadzeniu przewodów elektrycznych w odpowiednie miejsce garażu oraz o pozostawieniu pod jego sufitem wystarczającej ilości miejsca na siłownik - ułatwi to nam późniejsze prace.
Źródło zasilania najlepiej umieścić w suficie (wybieramy wtedy siłownik z zasilaniem górnym; oprócz nich są też siłowniki dostosowane do źródła zasilania umieszczonego w ścianie). To rozwiązanie spotyka się zwykle w nowych garażach. Jest najwygodniejsze, ponieważ prąd dociera do napędu bezpośrednio z gniazda umieszczonego w suficie. Jeśli natomiast gniazdo zasilania elektrycznego umieszczane jest w ścianie, przewody trzeba poprowadzić po niej aż do siłownika, a po skończeniu prac (ze względu na bezpieczeństwo) - zamaskować je.
Jak dobrać napęd do bramy garażowej?
Jeśli chcemy mieć bramę uchylną lub segmentową, możemy najpierw kupić je jako otwierane ręcznie, a dopiero później wyposażyć w system automatycznego sterowania (tylko roletowe nie występuje w wersji ręcznej). Samo domontowanie napędu do istniejącej bramy nie jest trudne i można to zrobić samemu. Pomoc doradcy technicznego przyda się raczej przy wybieraniu napędu - trzeba go dobrze dopasować do rodzaju i wielkości bramy. Kompletny zestaw automatyki garażowej składa się z siłownika (zamontowanego do szyny jezdnej) z wbudowaną centralką sterującą; brama połączona jest z siłownikiem za pomocą specjalnego ramienia. Moc siłownika trzeba dopasować do powierzchni i ciężaru bramy, a długość szyny jezdnej - do jej wysokości. Napędy mają też różną prędkość pracy - od 140 mm/s do 300 mm/s.
Doprowadzenie prądu i miejsce na siłownik
Nawet jeśli zautomatyzowanie bramy odkładamy na później, to już na etapie układania instalacji powinniśmy pamiętać o doprowadzeniu przewodów elektrycznych w odpowiednie miejsce garażu oraz o pozostawieniu pod jego sufitem wystarczającej ilości miejsca na siłownik - ułatwi to nam późniejsze prace.
Źródło zasilania najlepiej umieścić w suficie (wybieramy wtedy siłownik z zasilaniem górnym; oprócz nich są też siłowniki dostosowane do źródła zasilania umieszczonego w ścianie). To rozwiązanie spotyka się zwykle w nowych garażach. Jest najwygodniejsze, ponieważ prąd dociera do napędu bezpośrednio z gniazda umieszczonego w suficie. Jeśli natomiast gniazdo zasilania elektrycznego umieszczane jest w ścianie, przewody trzeba poprowadzić po niej aż do siłownika, a po skończeniu prac (ze względu na bezpieczeństwo) - zamaskować je.
Zapisz się na NEWSLETTER. Co tydzień najnowsze wiadomości o budowie, remoncie i wykańczaniu wnętrz w Twojej poczcie e-mail: Zobacz przykład
>
Skomentuj:
Brama garażowa na pilota