Jarmuż - zimowy specjał pełen cennych składników

Magdalena Narkiewicz

Odkąd cały rok możemy kupować świeże warzywa, jarmuż stracił na atrakcyjności. Niesłusznie. Warto go uprawiać jako oryginalną zimową zieleninę i ozdobę warzywnika.

13245836 https bi
W wielu krajach jarmuż cieszy się sporą popularnością. Należy bowiem do najmniej wymagających gatunków spośród warzyw kapustnych, jest odporny na choroby, dostarcza wielu cennych składników odżywczych, można go zbierać zimą, a w dodatku jest urodziwy. Uprawia się kilka jego typów o różnym kształcie liści, od mocno kędzierzawych do prawie gładkich. Odmiany różnią się również wysokością (od 20 cm do ok. 1 m) i zabarwieniem (zielone, czerwone lub fioletowe). Te o niższym wzroście lepiej znoszą niskie temperatury i mają krótszy okres wegetacji (90-100 dni, licząc od posadzenia rozsady) w porównaniu z odmianami wysokimi (są gotowe do zbioru po 120-130 dniach od posadzenia). Jeśli kiedyś jarmuż nam nie posmakował, spróbujmy go ponownie. Liście obecnie uprawianych odmian są delikatniejsze, zwłaszcza gdy zbiera się je po przemrożeniu.

NIE TYLKO W WARZYWNIKU

Na zbiór od października do wiosny jarmuż na rozsadniku wysiewa się w lipcu. Kiedy rośliny mają 4-5 liści, sadzi się je w rozstawie ok. 55×45 cm w warzywniku, a jeśli ktoś chce, to na kwiatowej rabacie, najlepiej w słońcu lub półcieniu (przez 4 lata nie powinny tam rosnąć rośliny kapustne). Dobrze wcześniej dodać do ziemi kompostu, a do dołków wsypać nieco popiołu drzewnego. Zbiór rozpoczynamy od dolnych liści, stopniowo obrywamy coraz wyższe, a na koniec rozetę. Wiosną na łodydze wyrosną jeszcze delikatne pędy, które też są smaczne. W rejonach o obfitych opadach śniegu i silnych wiatrach lepiej rośliny wykopać i zadołować w zacienionym miejscu, przykrywając lekko słomą. Jarmuż można też uprawiać w dużych donicach na tarasach i balkonach. Na naszym rynku popularne są silnie kędzierzawe odmiany: zielona, średnio wysoka 'Halbhoher Groener Krauser' oraz fioletowe - średnio wysoka 'Scarlet' i wysoka 'Redbor'.

Czy wiesz, że...

Jarmuż jest niskokaloryczny (100 g to ok. 30 kcal). Możemy dodawać go do surówek, sałatek i zup, przyrządzać jak szpinak, a nawet robić z niego czipsy.

Skomentuj:

Jarmuż - zimowy specjał pełen cennych składników