14 pomysłów na ekologiczny podjazd
Podjazd do garażu nie musi być jedynie wybrukowanym kawałkiem nawierzchni. A może by tak oddać go we władanie nie tylko samochodom, ale i... roślinom? Szukasz zielonej alternatywy dla monotematycznej, wybrukowanej powierzchni przed garażem? Zobacz 14 pomysłowych połączeń roślinności z nawierzchnią. To praktyczne i estetyczne rozwiązania, które sprawdzą się w niejednym ogrodzie.
![W KRATKĘ Aby uzyskać taki efekt, na betonowej podbudowie wzmocnionej siatką zbrojeniową układamy duże płyty, pozostawiając między nimi przerwy wypełnione ziemią kompostową (w której wysiewamy trawę). Płyty przyklejamy do podbudowy mrozoodporną zaprawą klejową. Najlepsze są płyty z warstwą wykończeniową typu terrazzo (ze wzmocnionym betonem od spodu, a polerowaną warstwą cementu i kruszywa od góry), z powierzchnią zabezpieczoną przed poślizgiem (płomieniowaną, żłobkowaną lub matowaną). W KRATKĘ Aby uzyskać taki efekt, na betonowej podbudowie wzmocnionej siatką zbrojeniową układamy duże płyty, pozostawiając między nimi przerwy wypełnione ziemią kompostową (w której wysiewamy trawę). Płyty przyklejamy do podbudowy mrozoodporną zaprawą klejową. Najlepsze są płyty z warstwą wykończeniową typu terrazzo (ze wzmocnionym betonem od spodu, a polerowaną warstwą cementu i kruszywa od góry), z powierzchnią zabezpieczoną przed poślizgiem (płomieniowaną, żłobkowaną lub matowaną).](https://s3.eu-central-1.amazonaws.com/pressland-cms/cache/article_show_cover/dx/14470640-w-kratke-aby-uzyskac-taki-efekt-na-betonowej-podbudowie.jpeg)
![Z PASEM ZIELENI Podjazd może być tylko częściowo utwardzony. Pomiędzy kołami auta pozostawiamy pas ziemi dla niskich, odpornych na suszę i deptanie roślin (np. rojników, rozchodników) lub trawy (trzeba ją jednak podlewać i strzyc). Taki podjazd może być jednak droższy od utwardzonego (pas zieleni zwiększa koszty robocizny, czasem wymaga krawężników). Z PASEM ZIELENI Podjazd może być tylko częściowo utwardzony. Pomiędzy kołami auta pozostawiamy pas ziemi dla niskich, odpornych na suszę i deptanie roślin (np. rojników, rozchodników) lub trawy (trzeba ją jednak podlewać i strzyc). Taki podjazd może być jednak droższy od utwardzonego (pas zieleni zwiększa koszty robocizny, czasem wymaga krawężników).](https://s3.eu-central-1.amazonaws.com/pressland-cms/cache/article_show_section_gallery_item/xo/14470637-z-pasem-zieleni-podjazd-moze-byc-tylko-czesciowo-utwardzony.jpeg)
![Do garażu mogą też prowadzić stalowe ażurowe panele. Pamiętajmy jednak, że pielęgnacja urządzonych pod nimi rabat jest uciążliwa. FOT. MALGORZATA DYRSKA](https://s3.eu-central-1.amazonaws.com/pressland-cms/cache/article_show_section_gallery_item/1i/14470636-do-garazu-moga-tez-prowadzic-stalowe-azurowe-panele.jpeg)
![Z ZIELONYMI FUGAMI Trawnik nie jest dobrym miejscem do parkowania samochodu. W miejscach najczęściej rozjeżdżanych kołami powstają brzydkie 'łysiny'. Można jednak kupić specjalne kratki (betonowe lub plastikowe) umacniające podłoże. Ich 'oczka' wypełniamy ziemią zmieszaną z nasionami traw. Można też zastosować inne elementy (np. płyty czy kostkę betonową lub kamienną). Układamy je na podbudowie z suchego betonu, pozostawiając między nimi szczeliny o szer. 2-3 cm. Wypełniamy je ziemią kompostową zmieszaną z nasionami traw. Kiedy murawa wyrośnie i się zagęści, można ją ciąć kosiarką. Należy jednak pamiętać, że trawa porastająca szczeliny wymaga regularnego podlewania. NAWIERZCHNIA BETONOWA EKO PLYTA AZUROWA PODJAZD TRAWA KOSTKA BETONOWA BRUKOWA SAMOCHOD HYUNDAI PONY BRAMA ZIELONE FUGI PRZEROSNIETE ROSLINAMI FOT PAWEL SLOMCZYNSKI SLAJD MALY PUBLIKACJA KWIETNIK NR 2 (98) - 2.2003 PUBLIKACJA KWIETNIK NR 2 (110) - 2.2004 PUBLIKACJA OGRODY NR 8 (136) - 8 2010 SLOWA KLUCZOWE: MOTORYZACJA ROSLINY ZDJĘCIE DO WKŁADKI: PUBLIKACJA KWIETNIK NR 2 (98) - CZASOPISMA PUBLIKACJA KWIETNIK NR 2 (110) - CZASOPISMA](https://s3.eu-central-1.amazonaws.com/pressland-cms/cache/article_show_section_gallery_item/kp/14470638-z-zielonymi-fugami-trawnik-nie-jest-dobrym-miejscem.jpeg)
![W cienistych miejscach może pojawić się mech - daje podobny efekt, a nie trzeba go kosić. W cienistych miejscach może pojawić się mech - daje podobny efekt, a nie trzeba go kosić.](https://s3.eu-central-1.amazonaws.com/pressland-cms/cache/article_show_section_gallery_item/lb/14470641-w-cienistych-miejscach-moze-pojawic-sie-mech-daje.jpeg)
![BETONOWE PUZZLE Coraz bardziej popularnym materiałem do budowy podjazdów są gotowe, przeważnie betonowe elementy (czasami z metalu lub tworzywa), często przypominające plastry miodu. Nowością na rynku są pozbawione ostrych kątów moduły (np. Stream Line firmy Libet), stwa-rzające duże możliwości aranżacyjne. Możemy je układać ściśle jeden obok drugiego, nadając nawierzchni falistą fakturę. Ciekawsze efekty uzyskamy jednak, pozostawiając między modułami odstępy wypełnione roślinami lub żwirem. BETONOWE PUZZLE Coraz bardziej popularnym materiałem do budowy podjazdów są gotowe, przeważnie betonowe elementy (czasami z metalu lub tworzywa), często przypominające plastry miodu. Nowością na rynku są pozbawione ostrych kątów moduły (np. Stream Line firmy Libet), stwa-rzające duże możliwości aranżacyjne. Możemy je układać ściśle jeden obok drugiego, nadając nawierzchni falistą fakturę. Ciekawsze efekty uzyskamy jednak, pozostawiając między modułami odstępy wypełnione roślinami lub żwirem.](https://s3.eu-central-1.amazonaws.com/pressland-cms/cache/article_show_section_gallery_item/sp/14470648-betonowe-puzzle-coraz-bardziej-popularnym-materialem.jpeg)
![CHRZĘSZCZĄCY ŻWIREM Żwirowy podjazd to efektowne rozwiązanie, a jego budowa jest dosyć prosta: na planowanym podjeździe wykopujemy ziemię (na gł. 15-22 cm), wsypujemy warstwę tłucznia (10-15 cm o frakcji 16-32 mm lub grubszego) i starannie ją ubijamy. Potem sypiemy drobniejszy żwir (warstwę 5-7 cm). Taka nawierzchnia ma jednak wady: koła z czasem rozjeżdżają żwir, należy go więc raz w miesiącu zagrabić. A w rzadziej uczęszczanych miejscach pojawiają się chwasty. Można je niszczyć chemicznymi preparatami, opalać zgrzewarką do papy albo wyrywać. FOT. MALGORZATA DYRSKA](https://s3.eu-central-1.amazonaws.com/pressland-cms/cache/article_show_section_gallery_item/r0/14470635-chrzeszczacy-zwirem-zwirowy-podjazd-to-efektowne-rozwiazanie.jpeg)
![Z GÓRKI NA PAZURKI Garaż poniżej poziomu gruntu wymusza budowę stromego podjazdu. Aby uniknąć ześlizgiwania się kół (zwłaszcza zimą), można użyć płyt ze specjalnymi wybrzuszeniami lub wmontować w nawierzchnię poprzeczne elementy (np. z kamyków, metalu), a pod nią zainstalować ogrzewanie zapobiegające oblodzeniu. Konieczny jest też montaż odwodnienia (rynienek z kratkami odpływowymi), żeby deszczówka nie wlewała się do garażu. Dobrym pomysłem jest także zakup pompy pływakowej (do pozbywania się nadmiaru wody). ZJAZD DO GARAZU BETON KAMIEN OTOCZAK PODJAZD MUREK OPOROWY FOT. PAWEL SLOMCZYNSKI / AGENCJA GAZETA PUBLIKACJA OGRODY NUMER SPECJALNY - 101 POMYSLOW - WIOSNA LATO JESIEN 2003 PUBLIKACJA LADNY DOM NR 5 (79) - 5.2005 PUBLIKACJA OGRODY NUMER SPECJALNY 2/2006 - OGROD MARZEN - 6.2006 SLOWA KLUCZOWE: OGRODY ZDJĘCIE DO WKŁADKI: PUBLIKACJA OGRODY NUMER SPECJALNY - 101 POMYSLOW - CZASOPISMA PUBLIKACJA OGRODY NUMER SPECJALNY - 101 POMYSLOW - CZASOPISMA](https://s3.eu-central-1.amazonaws.com/pressland-cms/cache/article_show_section_gallery_item/0v/14470639-z-gorki-na-pazurki-garaz-ponizej-poziomu-gruntu-wymusza.jpeg)
Ekologiczny podjazd przed domem
Są wyjątkowo wytrzymałe, ażurowe i ekologiczne, cechują się ponadczasowym lub awangardowym designem. Betonowe kostki, bo o nich mowa, to doskonałe rozwiązanie, które sprawdzi się na każdym przydomowym podjeździe.
Zwłaszcza, że we współczesnej architekturze panuje moda na beton i ekologię, a ażurowa kostka z betonu łączy w sobie te dwa trendy. Poza tym wykonana z niej nawierzchnia jest bardzo wytrzymała i nie wymaga specjalnych zabiegów pielęgnacyjnych. Jeśli będziemy o nią dbać zachowa doskonałą formę na lata. Wybór ażurowej kostki betonowej na podjazd na naszej posesji to jednak nie tylko kwestia mody, designu i doskonałych parametrów technicznych, ale również bardzo praktyczne rozwiązanie.
Pomysł na ekologiczny podjazd?
Ażurowa kostka betonowa posiada olbrzymią zaletę, która ujawnia się w szczególności w zwartej zabudowie miejskiej. Gdy dysponujemy niewielką przestrzenią, jej zastosowanie to dodatkowa szansa na zielony dywan przed domem. Otwory możemy wypełnić ziemią i zasiać w nich trawę. Takie rozwiązanie ma również bardziej praktyczny wymiar. Bardzo często w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego są wskazane wymogi dotyczące procentowego udziału powierzchni bioaktywnej na danej działce. Kostka ażurowa pozwala na zwiększenie tego areału dzięki otworom, których metraż można wliczyć do powierzchni bioaktywnej. Na przykład dla płyty Polbruk Meba szacuje się, że powierzchnia biologicznie czynna wynosi aż 40% całej nawierzchni! Pozwala to rozwiązać wiele problemów przy projektowaniu aranżacji w zwartej zabudowie. Ażurowe kostki na podjeździe to jednak nie tylko sposób na większą powierzchnię zieleni przed domem, ale również szansa na interesującą aranżację przestrzeni.
Designerskie i klasyczny
Bardzo ciekawym i awangardowym rozwiązaniem dedykowanym w szczególności posesjom w stylu nowoczesnym jest Polbruk Extrano łączący w sobie ponadczasowość betonu i inspirujący design. Wykonane w nim otwory niektórym przypominają pasy na futrze tygrysa, innym kubistyczne kłosy zboża. Takie płyty doskonale prezentują się na większych powierzchniach, takich jak na przykład podjazdy. Zwłaszcza, że Extrano jest dostępna w trzech różnych odcieniach szarości. Najjaśniejszym z nich jest klasyczny szary, najciemniejszym grafitowy, zaś pośrednim nerino, czyli melanżowe połączenie bieli, szarości i czarni. Poza wybitną estetyką Extrano oferuje doskonałą wytrzymałość. Płyta jest kwadratowa i stosunkowo duża, bo posiada wymiar 50x50 cm oraz grubość 7 cm. Powierzchnia przepuszczalna tej płyty to 11 %. Takie parametry techniczne są wystarczające, aby po wykonanej z nich nawierzchni mogły poruszać się samochody osobowe. Jak już wspomnieliśmy, Extrano to rozwiązanie dla osób, które docenią awangardowy design oraz duże formaty w otoczeniu swojego domu.
Całkowitym przeciwieństwem Extrano jest kostka Ekol. Jest to niewielka kostka, która nieco inaczej tworzy powierzchnię bioaktywną. Nie jest ażurowa, ale dzięki specjalnym wypustkom zlokalizowanym na jej bokach wymusza powstawanie przestrzeni przepuszczalnej, której powierzchnia wynosi 20%. Znajdują się one pomiędzy poszczególnymi elementami tworzącymi nawierzchnię. Ekol to rozwiązanie klasyczne, ale równocześnie nowoczesne. Stanowi współczesną interpretację dobrze znanych z dawnych centrów miast granitowych kostek brukowych. Często bywały one nieco nieregularne, natomiast Ekol to regularny kwadrat o boku 20 cm. Wykonany z dużą precyzją element występuje w modnych kolorach szarym i grafitowym, dzięki czemu pasuje do wielu aranżacji. Warto zwrócić uwagę na jego sporą grubość wynoszącą 8 cm. Z kostki Ekol można budować podjazdy, po których będą poruszać się pojazdy cięższe niż osobowe, co jest dodatkowym atutem tego rozwiązania. Na tych trzech produktach pomysły na ekologiczną nawierzchnię jednak się nie kończą.
![Eko podjazd Ekstrano Eko podjazd Ekstrano](https://s3.eu-central-1.amazonaws.com/pressland-cms/cache/article_show_section_gallery_item/pf/polbruk-extrano-1.jpeg)
![Kostki na podjazd Ekol Kostki na podjazd Ekol](https://s3.eu-central-1.amazonaws.com/pressland-cms/cache/article_show_section_gallery_item/7s/polbruk-ekol-1.jpeg)
Ekologiczny podjazd - znane i praktyczne
Warto zwrócić uwagę na prekursorów tego kierunku. Są to świetnie znane z miejskich przestrzeni płyty ażurowe Meba i Greengo, które z powodzeniem możemy zastosować na podjeździe w sąsiedztwie domu. Ciekawszym rozwiązaniem pod względem designu jest Greengo. To kwadratowa płyta o wymiarze 40x40 cm z okrągłymi otworami. Połączono je ze sobą prostymi lub lekko falującymi liniami, co nadaje ułożonym z nich płaszczyznom interesujący, dynamiczny wygląd. Greengo występuje w kolorze szarym i grafitowym. Powierzchnia przepuszczalna tej płyty to 37%. Na podjeździe możemy ułożyć ją klasycznie czyli jako pełną nawierzchnię, ale możemy też wykonać np. dwa równoległe pasy o rozstawie kół samochodu, a odkryty pas ziemi obsiać trawą. W ten sposób jeszcze bardziej zwiększymy powierzchnię bioaktywną wokół domu.
Podjazd wybudowany z ekologicznych płyt to nie tylko sposób na zwiększenie udziału powierzchni zielonych w otoczeniu naszego domu oraz ciekawy design, ale również kilka innych korzyści. Dzięki ażurowym płytom deszczówka wnika bezpośrednio do ziemi, dzięki czemu gleba dłużej zachowuje wilgotność, co jest korzystne dla roślin i pozwala utrzymać optymalną wilgotność powietrza. Otwory zapobiegają również tworzeniu się kałuż na powierzchni podjazdu, co oznacza szybsze wysychanie nawierzchni, a także brak lub ograniczoną konieczność wykonywania odwodnień liniowych. To z kolei ogranicza koszty budowy podjazdu. Szybkie odprowadzanie wody opadowej z podjazdu ogranicza również ryzyko podtopień podczas nawalnych opadów, a te przy zmieniającym się klimacie mogą występować coraz częściej. Budowa podjazdu z kostek i płyt z przestrzeniami bioaktywnymi przynosi same korzyści, warto więc rozważyć jego budowę przy naszym domu.
![Kostka na podjazd Greengo Kostka na podjazd Greengo](https://s3.eu-central-1.amazonaws.com/pressland-cms/cache/article_show_section_gallery_item/xg/polbruk-greengo-1.jpeg)
- Więcej o:
Strefa zabawy: 10 pomysłów
9 sposobów na różnicę poziomów
10 pomysłów na bramy ogrodowe
Ogród bajkowy, preriowy czy angielski? Poznaj trendy na rok 2024
Deszczowy ogród – nowoczesny ekologiczny trend przydomowej przestrzeni
Zasady oświetlenia współczesnego ogrodu
Rośliny okrywowe czyli 18 roślin okrywowych zamiast trawnika
Zaproś do ogrodu przyrodę: polne kwiaty, motyle, owady i ptaki