Kiosk - kup onlineKiosk - Ladnydom.pl

Jaką bramę wybrać?

Katarzyna Wangin

Chcemy by była najlepsza dla naszego garażu, samochodu, podjazdu i portfela...

Po pierwsze: ile miejsca może zająć brama?

Zależy to od sposobu jej otwierania i długości podjazdu. Kto ma dużą działkę z długim podjazdem do garażu, może wybrać dowolną bramę. Kto musi oszczędzać miejsce, powinien rozważyć, co lepsze - trochę mniejsza wygoda za przystępną cenę czy komfort kosztem sporego wydatku. Pierwsze zapewni najpopularniejsza dziś brama uchylna (dość tania i łatwa w montażu), która otwierając się wysuwa na zewnątrz garażu, po czym zatrzymuje się poziomo pod sufitem. Żeby swobodnie otworzyć bramę, trzeba zaparkować nie bliżej niż około 1-2 m od garażu. Brama uchylna może okazać się szczególnie niewygodna, gdy na przykład do garażu wjeżdża się bezpośrednio z ruchliwej ulicy albo gdy podjazd przed domem jest bardzo krótki.

Na otwarcie bramy segmentowej nie potrzeba wcale dodatkowego miejsca. Zbudowana z 3-6 segmentów połączonych zawiasami, podczas otwierania po prostu unosi się nad progiem, a segmenty przesuwają się na rolkach po szynie umieszczonej pod sufitem garażu i tam się chowają. W bramach dobrej jakości między segmentami są uszczelki zapobiegające ucieczce ciepła z garażu.

Bramy segmentowe są droższe od uchylnych.

Równie wygodne są bramy rolowane (roletowe), które też nie wymagają dodatkowego miejsca podczas otwierania. Są to właściwie masywne rolety zbudowane z wąskich, aluminiowych lub stalowych profili dwuściennych, podczas otwierania nawijane na wał napędowy. Bramy rolowane wyposażone są wyłącznie w napęd elektryczny.

Po drugie: czy musi być ocieplana?

Bramy garażowe mają wersje nieocieplane i ocieplane. Brama nieocieplana - czy raczej jej główny element, skrzydło - to zazwyczaj stalowa rama, usztywniona poziomymi listwami i pokryta od zewnątrz profilowaną blachą stalową lub aluminiową. Skrzydło bramy ocieplanej pokryte jest blachą z obu stron, w środku zaś wypełnione pianką poliuretanową lub styropianem.

Bramy ocieplane są oczywiście droższe, ale na ten dodatkowy wydatek warto zdecydować się tylko wtedy, gdy garaż jest ogrzewany. Niewiele osób ogrzewa garaż ze względu na koszty; jeśli jednak już jest tam ogrzewanie, warto zamontować bramę z ociepleniem, by nie marnować cennego ciepła.

Po trzecie: czy potrzebne są drzwi i świetliki?

W garażu - oprócz miejsca na samochód - jest też często podręczny składzik, miniwarsztat, przechowalnia narzędzi ogrodniczych i innych przedmiotów, których nie chcemy przechowywać w domu. Jeśli nie ma drzwi łączących garaż z domem, wchodzić trzeba będzie przez bramę. Jakie to niewygodne, przekonał się każdy, kto ją ręcznie otwiera i zamyka po kilka lub kilkanaście razy dziennie. Wygodniej jest, jeśli można to zrobić pilotem, ale czasem warto zainstalować bramę z wbudowanymi drzwiami wejściowymi. Bramy garażowe mogą mieć również zamontowane świetliki z akrylu lub poliwęglanu, które wpuszczają do wnętrza nieco światła dziennego. Są one odporne na uderzenia i nie mają wpływu na bezpieczeństwo.

Po czwarte: otwieranie ręczne czy elektryczne?

Ręczne otwieranie w nowoczesnych bramach jest dość łatwe dzięki precyzyjnym prowadnicom i rolkom oraz systemowi sprężyn, które równoważą ciężar skrzydła. Bramy takie zamyka się z zewnątrz kluczem, a od wnętrza garażu - przekręcając pokrętło zamka.

Wygodniejsze są oczywiście bramy z napędem elektrycznym, które można otwierać, nie wysiadając z samochodu. Za wygodę trzeba jednak płacić, a nie każdy może sobie na to pozwolić od razu. Ale nawet gdy wszystkie oszczędności są już wydane na poprzednie etapy budowy, warto przewidzieć w przyszłości montaż napędu i zostawić pod sufitem garażu lub z boku miejsce na zamocowanie urządzenia sterującego lub siłownika kompaktowego.

Otwieranie i zamykanie bramy napędem elektrycznym odbywa się drogą radiową. Sygnał jest odbierany przez element zamontowany w garażu, co powoduje uruchomienie napędu. Za pomocą napędu elektrycznego można również ryglować i rozryglowywać bramę oraz zapalać światło w garażu, które zgasi się automatycznie po kilku minutach.

Nowoczesne napędy wyposażone są również w awaryjny układ mechaniczny, który odblokowuje zamek i pozwala na ręczne otwarcie bramy (np. podczas przerwy w dostawie prądu), oraz w układ zatrzymujący bramę, jeśli napotka ona na swojej drodze przeszkodę. Zaczyna wtedy działać system rozłączający - brama zatrzymuje się, aby umożliwić usunięcie przeszkody.

Po piąte: jak będzie wyglądać na tle domu?

Brama garażowa zazwyczaj jest doskonale widoczna; dla wygody umieszcza się ją zwykle na froncie budynku, tak by do garażu wygodnie było wjechać z ulicy. Wielkie wrota prawie zawsze nieco szpecą architekturę domu, dlatego najlepiej wygląda brama bez żadnych ozdób, czyli taka, która nie wyróżnia się zbytnio z elewacji, ale dyskretnie wtapia się w nią. Większość producentów oferuje wykończenie bram w kolorze białym i brązowym, rzadziej zielonym. U producenta można zamówić bramę wypełnioną drewnem albo w innym, nietypowym kolorze (z palety RAL) - oczywiście wtedy jest droższa.

Po szóste: lepiej taniej czy drożej i pewnie?

Kupując bramę, nie warto kierować się tylko ceną, lecz zwracać uwagę przede wszystkim na jakość, a także obsługę, jaką oferuje firma. Lepiej wybrać renomowaną firmę, która ma dobrze rozwiniętą sieć serwisową. Będzie trochę drożej, ale można będzie liczyć na szybką pomoc, jeśli pojawią się jakiekolwiek problemy.



Firmy oferujące bramy garażowetel.www
BIG TOR(52) 345 28 82www.bigtor.pl
HEROAL(61) 849 98 33www.heroal.de
H.RMANN(61) 819 73 00www.hormann.pl
H.RMANN-ERBI(22) 774 03 49www.erbi.pl
KOLBUD(52) 345 28 55www.kolbud.com.pl
LINDAB(22) 751 88 90-
NORMSTAHL(22) 771 88 92www.normstahl.com.pl
NOVOFERM(61) 817 86 03-
PORTOS(62) 760 29 14-
WIŚNIOWSKI(18) 447 71 11www.wisniowski.pl


Firmy oferujące automatykę do bram garażowychtel.www
BRAMGAR(61) 813 41 52-
CASPOL(32) 772 74 49www.caspol.site.com.pl
MARANTEC(61) 814 60 69www.marantec.pl
NICE(22) 728 33 22www.nice.com.pl
SOMFY(22) 818 02 97-
TOUSEK/IMP-BUD FIVE(22) 663 43 16 wew. 44-

Skomentuj:

Jaką bramę wybrać?