Kiosk - kup onlineKiosk - Ladnydom.pl

Branża budowlana 2023 dziś i jutro

oprac. Monika Wach

Globalny kryzys, inflacja, wysokie stopy procentowe, wciąż realna groźba pandemii, a do tego wojna za naszą wschodnią granicą – to na pewno nie są czynniki, które mają pozytywny wpływ na kondycje poszczególnych branż, w tym sektor budowlany. Poza tym restrykcje w polityce kredytowej banków oraz niechęć inwestorów do zaciągania nowych zobowiązań finansowych też negatywnie odbijają się na wynikach finansowych przedsiębiorstw. Mimo to nastroje na rynku wydają się optymistyczne. Sytuacja powoli się stabilizuje, gospodarka wraca na swoje tory i odrabia straty. Świadczą o tym wypowiedzi najważniejszych przedstawicieli sektora budowlanego, którzy starają się z optymizmem prognozować przyszłość. Co więcej, planują na nowo zdefiniować swoją ofertę i mocno zaangażować się w nowe projekty, mając oczywiście solidną bazę w postaci wysokiej jakości produktów i urządzeń, z których są znani.

Branża budowlana dziś i jutro
Branża budowlana dziś i jutro
Ładny dom

Choć od miesięcy wszyscy funkcjonujemy w bardzo niepewnym i turbulentnym otoczeniu, to jednak „budowlanka” nie wcisnęła hamulca, a jedynie spowolniła. Poza tym wszyscy mamy nadzieję, ż sytuacja ulegnie zmianie i znów zarówno produkcja, jak i sprzedaż wrócą na właściwe tory.

Anna Śpiewak, prezes zarządu
Anna Śpiewak, prezes zarządu
fot. AUSTROTHERM

Anna Śpiewak, prezes zarządu Austrotherm

2022 rok był kolejnym, bardzo trudnym okresem nie tylko dla branży styropianowej, ale również dla całego sektora budowlanego. Z dnia na dzień znaleźliśmy się w nowej, wojennej rzeczywistości. Dziś już wiemy, jakie konsekwencje przyniosły ze sobą wydarzenia ostatniego roku. Największą trudność w minionym roku sprawiały nam niezwykle skokowo wzrastające ceny polistyrenu oraz ograniczony dostęp do niego. Mamy nadzieję, że w 2023 roku unikniemy takiego chaosu, chociaż sygnały o postępującym wzroście kosztów, szczególnie paliw oraz energii, będą miały bez wątpienia wpływ na ruchy cenowe. Umiejętne pokonywanie tych wyzwań sprawiło, że firma Austrotherm u progu jubileuszu 30-lecia jest w bardzo dobrej kondycji. Ogromny wpływ na naszą aktualną sytuację miała stosowana od lat, stabilna polityka firmy oraz działania zespołu zaangażowanych i doświadczonych pracowników. Naszą siłą są również nasze produkty. Charakteryzują się one świetną, powtarzalną jakością, cenioną przez wykonawców i końcowych użytkowników. To buduje naszą przewagę rynkową. Wciąż pracujemy także nad poszerzaniem asortymentu. W 2022 roku wprowadziliśmy na rynek nowy produkt z grupy szarych styropianów – Austrotherm EPS 100 PREMIUM, przeznaczony do izolacji ścian zewnętrznych, fundamentów i piwnic. W tym roku na pewno skupimy się na promocji tego produktu, ale także w dalszym ciągu będziemy pracować nad tym, by jeszcze lepiej dopasować produkty do zmieniających się oczekiwań naszych odbiorców i rynku. Jak wszyscy, czekamy na zakończenie wojny na Ukrainie, spadek inflacji i ogólną stabilizację w gospodarce. Szansę dla budownictwa upatrujemy także w rekonstrukcji ukraińskiej gospodarki, a co za tym idzie – otwarciu się tego dużego rynku dla zbytu naszych materiałów budowlanych.

Czynniki ekonomiczne, społeczne oraz – oczywiście – wojna w Ukrainie miały i będą mieć jeszcze wpływ na wiele obszarów naszego życia, w tym decyzje biznesowe oraz te podejmowane przez samych inwestorów i właścicieli nieruchomości.

Producenci nie zapomnieli o solidnych fundamentach swoich firm – rozważnych decyzjach handlowych, udanych przejęciach strategicznych czy inwestycjach w nowe przedsięwzięcia.

Mimo coraz trudniejszych warunków na rynkach wiele firm utrzymało trend wzrostowy. To zasługa między innymi wysokiej jakości oferowanych produktów i urządzeń, a także kontynuacji polityki w zakresie cyfryzacji i zrównoważonego rozwoju. 

Niestabilne otoczenie gospodarcze, ograniczony dostęp do finansowania, słabnący popyt i drogi kredyt stanowią istotną barierę dla inwestycji w sektorze budowlanym. Miejmy jednak nadzieję, że po tych trudnych i niestabilnych czasach, przyjdzie czas długotrwałego i stabilnego wzrostu gospodarczego, który „odmrozi” potencjał polskiego budownictwa.

Grzegorz Szukiel
Grzegorz Szukiel
Fot. BDR

Grzegorz Szukiel, dyrektor zarządzający, prezes zarządu BDR Hermea Poland

Początek 2022 roku zapowiadał się dla branży instalacyjnej dość optymistycznie. Hurtownie składały masowe zamówienia na urządzenia grzewcze, więc i my staraliśmy się zwiększać nasze stany magazynowe. Jednak agresja rosyjska i wywołanie wojny w Ukrainie, rosnące ceny, niepewność dotycząca przyszłości dostaw i cen gazu ziemnego oraz problemy z łańcuchem dostaw wprowadziły znaczne zawirowania na rynku inwestycji grzewczych w Polsce. Do tego doszły jeszcze „fejki” – informacje dotyczące zakazu stosowania urządzeń gazowych w UE w ciągu najbliższych lat, co nie jest prawdą. W efekcie sprzedaż kotłów gazowych wyhamowała, natomiast na rynku pomp ciepła mieliśmy do czynienia z chronicznymi niedoborami u wielu czołowych producentów, gdyż deklarowany popyt przewyższał dostępną podaż. Przyglądając się wytycznym płynącym z polityki krajowej i unijnej odnośnie modernizacji systemów grzewczych i zmniejszania emisji CO2, a także coraz większemu popytowi na ekologiczne źródła ciepła, jako BDR Thermea Group, zwiększyliśmy produkcję pomp ciepła, stawiamy także na rozwiązania hybrydowe. W połowie 2023 roku BDR Thermea otworzy nowe linie produkcyjne pomp ciepła w swoich zakładach produkcyjnych w Niderlandach i we Włoszech. Oprócz kotłów gazowych, będą one produkować także pompy ciepła. Grupa zwiększy również moce produkcyjne o 50% w swoich zakładach wytwarzających pompy ciepła we Francji i w Hiszpanii oraz wprowadzi do oferty komercyjne pompy ciepła o docelowej mocy ponad 100 kW. Planujemy także wzrost produkcji zasobników c.w.u. – we francuskim Mertzwiller oraz w Stambule w Turcji. Zależy nam na zwiększeniu rocznej produkcji tych urządzeń do 800 tys. sztuk do 2026 roku. Obecnie prowadzimy udane testy kotłów domowych i  komercyjnych, zasilanych wodorem. Już w połowie tej dekady zamierzamy także uruchomić sprzedaż kotłów zasilanych w 100% wodorem do zastosowań komercyjnych. 

Agnieszka Zakrzewska, dyrektor marketingu
Agnieszka Zakrzewska, dyrektor marketingu
Fot. BMI Braas

Agnieszka Zakrzewska, dyrektor marketingu BMI Polska

Rok 2022 był dla nas wszystkich trudnym sprawdzianem zarządzania i wytrwałości. Wysokie ceny, problemy na rynku paliw, utrzymanie produkcji przy zaburzonym łańcuchu dostaw i zapewnienie bezpieczeństwa naszym pracownikom – to były dla nas największe wyzwania i musieliśmy działać tu i teraz. Jednak mogę śmiało powiedzieć, że zdaliśmy ten egzamin i zamknęliśmy rok ze wzrostem we wszystkich liniach biznesowych. W 2023 roku będziemy kontynuować naszą transformację, usprawnimy procesy cyfryzacji i integracji systemów, które zagwarantują klientom i inwestorom zupełnie nowy komfort współpracy. W tym celu uruchomiliśmy kompleksową platformę B2B zapewniającą łatwy dostęp do wszystkich produktów BMI Polska. Ponadto równie prężnie będziemy rozwijać się offline. Otwarta w zeszłym roku BMI Academy, w której łączą się wiedza i doświadczenia ekspertów dachów skośnych Braas i dachów płaskich Icopal, będzie dalej poszerzała swoją ofertę szkoleniową. Stawiamy na różne poziomy zaawansowania i adaptację kursów do potrzeb specjalistów. To z pewnością przyniesie wymierne korzyści i pozwoli nam z optymizmem patrzeć w przyszłość.

Ryszard Mayer
Ryszard Mayer
Fot. CREATON

Ryszard Mayer, regionalny dyrektor sprzedaży Polska Wschodnia i Ukraina Creaton Polska

Wciąż trudno jednoznacznie ocenić, jaka sytuacja będzie panować na rynku budowlanym w 2023 roku. Dużą niewiadomą pozostają kluczowe czynniki – koszty energii oraz gazu w najbliższych miesiącach. W konsekwencji nie da się precyzyjnie oszacować przyszłych zmian cen produktów. Pośród przedstawicieli branży dominują więc raczej zachowawcze nastroje. Mimo to zakładamy, iż nadchodzący okres może okazać się stosunkowo dobry dla pokryć ciężkich. Przed pojawieniem się wspomnianych problemów trwała sprzyjająca koniunktura, podczas której rozpoczętych zostało wiele nowych inwestycji. W 2023 roku rynek pokryć dachowych może być ich beneficjentem. Z drugiej strony da się zauważyć, że produkty najdroższe stają się dla niektórych klientów towarem ekskluzywnym. W tym roku firma CREATON Polska nadal będzie pracować nad poszerzeniem swojej oferty, równocześnie nieprzerwanie monitorując potrzeby szybko zmieniającego się rynku. Już w styczniu zadebiutowała nowoczesna dachówka ceramiczna KODA w wersji FINESSE czarna glazurowana. Nadal planujemy zaopatrywać rynek w jedną z najpopularniejszych w naszym kraju dachówek ceramicznych – TITANIA oraz chętnie wybierane przez osoby budujące domy modele płaskie – ceramiczną SIMPLA i cementową KAPSTADT z powierzchnią DURATOP PRO. Zamierzamy również kontynuować nasze liczne działania wspierające branżę dekarską. W 2023 roku będziemy organizować między innymi szkolenia dla dekarzy w Akademii CREATON, a także konferencje i spotkania z klientami oraz przedstawicielami branży dachowej.

Krzysztof Kalita
Krzysztof Kalita
Fot. Deceuninck

Krzysztof Kalita, kierownik działu wsparcia technicznego i zarządzania produktem Deceuninck

Naszym sposobem na zmieniający się rynek jest przede wszystkim rozszerzanie oferty produktowej. Na przyszły rok przygotowaliśmy między innymi dużą premierę związaną z wprowadzeniem na rynek nowej serii produktowej Elegant 84, systemu z ramą o szerokości zabudowy 84 mm wraz z dedykowanym tej serii skrzydłem Grando. Czym jest Elegant Grando? To kolejny element ogólnoeuropejskiej platformy Elegant, inny niż znane już produkty Elegant Infinity oraz Elegant Abstarct. To skrzydło o klasycznym designie, z szerszą, zaokrągloną przylgą. Model ten jest idealny zarówno do renowacji, jak i budowy domów w stylu tradycyjnym lub klasycznym. Ponadto, Elegant Grando 84, jak wskazuje sama nazwa, wyróżnia się ramą o głębokości zabudowy, która wynosi aż 84 mm. W połączeniu ze skrzydłem Grando, którego głębokość zabudowy również wynosi 84 mm, uzyskujemy system o wyjątkowych parametrach termicznych, nawet do wartości 0,9 W/m2K przy zastosowaniu wzmocnienia termicznego Forthex w ramie. Kolejną ważną odpowiedzią na wymagania rynku jest nowa paleta oklein dekoracyjnych, którą zaprezentujemy już w kwietniu 2023. Okna w okleinie dekoracyjnej stanowią w Polsce już zdecydowaną większość realizacji. Dlatego tak istotne jest, aby zakres oklein odpowiadał na aktualne trendy. Zwiększymy w naszej palecie zakres oklein z dostępnych obecnie 50 folii do 57. W ofercie znajdą się między innymi bardzo popularne obecnie folie Woodec i wiele innych nowości. 

Gabriela Gusztyn-Popławska
Gabriela Gusztyn-Popławska
Fot. DRUTEX

Gabriela Gusztyn-Popławska, dyrektor ds. PR Drutex

Rok 2022 nie był łatwy dla nikogo. Niestabilna sytuacja gospodarcza, wojna, inflacja... Od lat staramy się jednak budować firmę na silnych fundamentach. Nie robimy nic na pokaz. Nie zaciągamy zobowiązań, na które nas nie stać. Zawsze staramy się przygotowywać na trudne czasy. Niejeden kryzys czy spowolnienie gospodarcze mamy za sobą i jak dotąd zawsze wychodziliśmy z nich silniejsi. Firma jest wiarygodna, bezpieczna i silna, ale nadal z pokorą obserwujemy sytuację rynkową i nie rzucamy się z przysłowiową motyką na księżyc. Może dlatego rok 2022 udaje nam się zakończyć z bardzo dobrymi wynikami. Po raz kolejny najlepszymi w historii. Zdobywamy nowych klientów na całym świecie. Obecnie 80 procent produkcji trafia na eksport. Zamówień nie brakuje, by zaspokoić rynkowe oczekiwania firma musiałaby być dwa razy większa, ale nad tym też już intensywnie pracujemy. Klient jest dla nas zawsze najważniejszy. DRUTEX oferuje wręcz nieograniczone możliwości personalizacji zamówienia. U nas każdy produkt powstaje na indywidualne zamówienie, nie produkujemy na zapas, do magazynu. Poza tym powstaje w firmie od A do Z, mamy więc pełną kontrolę nad jakością na każdym etapie powstawania okien, drzwi, rolet czy fasad. Oferujemy przy tym jeden z najkrótszych czasów realizacji na światowym rynku. Mamy też bardzo zdywersyfikowaną sprzedaż, dzięki rozbudowanej sieci blisko 4000 partnerów handlowych na całym świecie. Mimo kryzysu na rynku nie możemy narzekać na problemy z materiałami do produkcji. Z jednej strony dlatego, że od zawsze działamy trochę jak chomik, gromadząc zapasy na trudne czasy. Z drugiej natomiast procentują wypracowane przez prawie cztery dekady dobre relacje biznesowe. DRUTEX zawsze grał, gra i będzie grał fair wobec partnerów biznesowych i klientów. To przynosi korzyści. Wiarygodność w biznesie buduje się latami. W tym roku rozbudowaliśmy ofertę między innymi o żaluzje fasadowe z panelami S i Z. Pojawiły się nowości w oknach czy drzwiach. Plany na przyszły rok już oczywiście mamy, ale za wcześnie by je zdradzać. O naszych nowościach, których nie zabraknie, będziemy informować, gdy będą się pojawiać. Będziemy je też prezentować na targach na całym świecie

Szczepan Buryło, prezes zarządu
Szczepan Buryło, prezes zarządu
Fot. Galeco

Szczepan Buryło, prezes zarządu Galeco

Jedno z ubiegłorocznych haseł reklamowych Galeco to „Siła spokoju. Bez cienia wątpliwości”, co idealnie obrazuje nasze podejście do niepewnej sytuacji rynkowej. Pomimo niesprzyjających warunków, z jakimi obecnie muszą zmagać się przedsiębiorcy, staramy się zapewnić naszym partnerom biznesowym, klientom i pracownikom spokojne i komfortowe warunki współpracy. Stabilna polityka handlowa, wysoka jakość obsługi klienta i przemyślana strategia marketingowa to elementy, które są dla nas priorytetem nie od dziś i stanowią fundament pracy naszej organizacji. Dzięki temu obecnie możemy liczyć na lojalność i wsparcie naszych klientów. Czas kryzysu wykorzystaliśmy na doskonalenie marki oraz pracę nad nowymi produktami. Nie czekamy na to, co pokaże nasza konkurencja. Jesteśmy o krok przed innym, i tworząc innowacyjne rozwiązania, co niejednokrotnie udowodniliśmy wprowadzając przed laty na rynek systemy kwadratowe ze stali i PVC oraz system Galeco Bezokapowy, dzięki któremu nowoczesna architektura zyskała nowe możliwości. Nadchodzący rok będzie dla Galeco przełomowy za sprawą wielu nowości, nad którymi pracowaliśmy przez ostatni rok. Wiosną po raz kolejny udowodnimy, że jesteśmy bezkonkurencyjnym liderem na rynku za sprawą rewolucyjnego rozwiązania, które na lata zmieni architekturę nowoczesnych dachów. Oprócz tego planujemy premierę dwóch innych nowości, które poszerzą portfolio naszej marki.

Michał Dudziak -  Prezes zarządu
Michał Dudziak - Prezes zarządu
Fot. GU Polska

Michał Dudziak - prezes zarządu G-U Polska


Filozofia marki G-U oparta jest na systemowym podejściu, co w praktyce oznacza na tyle szerokie portfolio kompatybilnych produktów, aby stanowiło odpowiedź na oczekiwania rynku. Obecnie koncentrujemy się na poszerzaniu oferty w dwóch kluczowych (biorąc pod uwagę trendy rynkowe) obszarach: dużych przeszkleniach oraz nowoczesnych drzwiach wejściowych. W przypadku dużych przeszkleń liczą się nie tylko gabaryty – systemy drzwi podnoszono-przesuwnych muszą bowiem spełniać konkretne oczekiwania klientów. Oprócz praktycznych rozwiązań mechanicznych do drzwi typu HS, oferujemy zatem automatykę zintegrowaną w ramie drzwiowej, czyli niewidoczny napęd HS ePOWER zasilany dzięki akumulatorom. Innowacją są rozwiązania progowe G-U, czyli progi zlicowane z podłogą z dopasowanym do nich systemem odprowadzania wody. Progi wraz z odwodnieniem są fabrycznie konfekcjonowane, dzięki czemu posiadają optymalne parametry termiczne, spełniają wymagania budownictwa bez barier, a odwodnienie jest skuteczne. Drugim zauważalnym trendem, związanym m.in. ze wzrostem liczby włamań, jest zainteresowanie bezpiecznymi drzwiami wejściowymi. W tym obszarze również oferujemy rozwiązania systemowe: poczynając od certyfikowanych i sprawdzonych (m.in. na rynku niemieckim) wkładek BKS, poprzez ofertę zamków ryglowanych wielopunktowo czy rozwiązania ze zintegrowaną kontrolą dostępu (np. czytniki linii papilarnych lub klawiatury kodowe), kończąc na drzwiach sterowanych za pomocą smartfonów

Krzysztof Horała
Krzysztof Horała
Fot. Hormann

Krzysztof Horała, prezes zarządu Hörmann Polska

Prawdą jest, że branża budowlana przeżywa teraz trudny czas, głównie za sprawą wzrostu oprocentowania kredytów hipotecznych. Efektem tego jest znaczne spowolnienie w budownictwie mieszkaniowym. Notujemy spadek zainteresowania produktami dla domów jedno- i wielorodzinnych, jak drzwi wejściowe, bramy garażowe i napędy do bram garażowych i wjazdowych. Niestety również asortyment do wnętrz, jak np. drzwi pokojowe, nie cieszy się dużym popytem. Jesteśmy jednak przekonani, że nawet w obliczu gospodarczego kryzysu, który jest przecież niezależny od naszych działań, stolarka otworowa nie może przestać się rozwijać i powinna dawać adekwatne do potrzeb rozwiązania. Dlatego z początkiem roku 2023 wprowadzamy nowe drzwi wewnętrzne o zwiększonej izolacyjności. Takie drzwi ograniczą straty ciepła z pomieszczeń ogrzewanych do chłodniejszych części domu, a zatem umożliwią naszym klientom zminimalizowanie wydatków na energię cieplną. Dostrzegliśmy także inną grupę klientów – tych, którzy nie budują domu, ani nie planują jego modernizacji, lecz potrzebują uporządkować otoczenie. Dla nich jesienią 2022 wprowadziliśmy na rynek domki ogrodowe oraz stojaki na drewno kominkowe, które w 2023 roku będzie można nabyć w bardzo atrakcyjnej, promocyjnej cenie. W następnym roku zamierzamy także wprowadzać udoskonalone systemy inteligentnego domu, gdyż jesteśmy przekonani, że żaden kryzys nie powinien powstrzymywać nas przed rozwojem, który zaowocuje w przyszłości. W kwietniu 2023 roku na targach BAU w Monachium firma Hörmann pokaże wiele nowości, których jednak na razie nie chcemy zdradzać.

Lesław Paciorek
Lesław Paciorek
Fot. Leier Polska

Lesław Paciorek, prezes zarządu Leier Polska

Przeżywamy jeden z trudniejszych okresów w najnowszej historii polskiej gospodarki. Nie inaczej jest w firmie. Zapaść budownictwa jest faktem. Nie ma mowy o budownictwie indywidualnym, na rynku pozostali tylko deweloperzy o mocniejszym zapleczu finansowym, a i oni wstrzymali część inwestycji. Inflacja i wzrost oprocentowania kredytów oraz restrykcyjne podejście KNF wywołały spadek popytu na kredyty hipoteczne. Znaczna część Polaków utraciła zdolność do zaciągnięcia kredytu na zakup mieszkania. Producentów materiałów budowlanych nęka fala wzrostu cen energii, gazu i surowców. Nikt nie jest gotowy na wszystko, ale dokładamy starań, by sprostać wyzwaniom, jakie stawia rynek. Jesteśmy aktywni, blisko pracujemy z hurtowniami, z inwestorami i wspólnie próbujemy przełamać trudności. Zakłady Leiera pracują pełną mocą, a handlowcy starają się dostosować ofertę do wymogów klientów. Z nadzieją patrzymy w przyszłość i liczymy, że w 2023 roku niekorzystne trendy w gospodarce zaczną się odwracać. Z nowinek – notujemy znaczący wzrost zainteresowania w sektorze kominowym. Na wypadek możliwych wyłączeń prądu albo wstrzymania dostaw gazu, architekci na wyraźne żądanie inwestorów coraz częściej projektują zapasowe źródło ciepła w postaci nowoczesnego kominka w domach jednorodzinnych. Takie rozwiązanie nie koliduje z koncepcją domu zero energetycznego, ale ją uzupełnia poprzez zagwarantowanie bezpieczeństwa mieszkańców w sytuacjach wyjątkowych.

Marek Maślanka
Marek Maślanka
Fot. MDM

Marek Maślanka, CEO/prezes zarządu MDM Holding

Ostatnie miesiące wyraźnie pokazują, że w przyszłym roku nie będzie łatwo. Sytuacja na rynku kredytów hipotecznych i surowców oraz drastyczne podwyżki cen energii elektrycznej i gazu nie nastrajają optymistycznie. W tym czasie niespokojnych nastrojów firma MDM NT wprowadza na rynek dachy solarne MyRoof, które całkowicie zmieniają ową „ciemną” perspektywę. Nowy designerski produkt, generujący energię elektryczną, daje klientom możliwość naprawdę dużych oszczędności, a firmie pozwala patrzeć optymistycznie na realizację przyszłorocznych planów finansowych. Co najważniejsze – w niedługim czasie idea dachów solarnych MyRoof ma możliwość dalszego rozwoju w kierunku generowania kolejnych oszczędności, ale o tym niebawem. 

Magdalena Cedro
Magdalena Cedro
Fot. Oknoplast

Magdalena Cedro, szef marketingu Oknoplast

Rok 2022 był dobry dla Grupy Oknoplast. Pomimo wysokiej inflacji utrzymaliśmy planowany wzrost, a sprzedaż naszych produktów przekroczyła zakładany plan, osiągając 872 mln zł przychodu na koniec pierwszego półrocza. W tym roku chcemy utrzymać sprzedaż okien w Polsce na obecnym poziomie. Wciąż będziemy inwestować w ten rynek, czyli podejmować działania prosprzedażowe oraz wprowadzać nowości produktowe. Widzimy silną racjonalizację przy wyborze stolarki otworowej oraz to, że koszyk zakupowy w naszym segmencie zmienia się. Ponadto cena i stabilność producenta to główne czynniki wpływające na decyzję o transakcji. Stąd w tym obszarze zauważamy konieczność zmiany oferty i dopasowania jej do potrzeb konsumentów. Dlatego z końcem 2022 roku wprowadziliśmy dwa kluczowe produkty, odpowiadające na te zmiany. Pierwszy to Prismatic z centralną klamką, który został przygotowany głównie z myślą o klientach z rynku francuskiego. Ma zaawansowane parametry termoizolacyjne i proekologiczne. Drugi to bardzo ciepłe okno Pava, które pomaga ją zwiększyć domowe oszczędności w okresie grzewczym, co również jest odpowiedzią na wyzwania, z jakimi zmagają się nasi klienci w czasach, gdy mamy wzrosty cen prądu i gazu.

Sebastian Walerysiak
Sebastian Walerysiak
Fot. Viessmann_

Sebastian Walerysiak, prezes zarządu Viessmann

Sytuacja za naszą wschodnią granicą oraz nagląca potrzeba dekarbonizacji ogrzewnictwa przełożyły się w minionym roku na zwiększone zainteresowanie klientów końcowych pompami ciepła oraz rozwiązaniami hybrydowymi. Skumulowało się to z następstwami pandemii: zerwanymi łańcuchami dostaw oraz wydłużonym czasem oczekiwania na produkty, co w efekcie spowodowało, że odpowiadanie na potrzeby konsumentów stało się sporym wyzwaniem. Udało nam się jednak wdrożyć działania, które pozwolą sprostać wysokim wymaganiom rynku. Przełomowym krokiem jest budowa zakładu produkcyjnego Viessmann w Legnicy, który skupi się na produkcji wysokowydajnych pomp ciepła. Dzięki temu już niebawem będziemy mogli w znacznym stopniu zwiększyć możliwości wytwórcze koncernu i jeszcze lepiej odpowiadać na bieżące potrzeby naszych klientów. Zadbaliśmy również o jeszcze bardziej optymalne dostosowanie portfolio produktowego Viessmann do oczekiwań i potrzeb naszych klientów końcowych, poszerzając gamę rozwiązań, które ograniczają zużycie energii i zapewniają niezależność od paliw kopalnych oraz bezpieczeństwo energetyczne. Nasza oferta obejmuje m.in. pompy ciepła nowej generacji Vitocal, umożliwiające bezproblemową modernizację systemów grzewczych. Wprowadziliśmy również innowacyjne rozwiązania All-in-One dla domów jednorodzinnych do 200 m2, czyli Viessmann Invisible. To kompaktowy, ukryty w dyskretnej zabudowie system ogrzewania i wentylacji bazujący na pompie ciepła. Umożliwia on optymalne wykorzystanie przestrzeni w domu i jego swobodną aranżację, a zarazem zapewnia energooszczędne ogrzewanie budynku i c.w.u.

Tadeusz Wiśniowski
Tadeusz Wiśniowski
Fot. Wiśniowski

Tadeusz Wiśniowski, wiceprezes zarządu Wiśniowski

Rok 2022 to najbardziej nieoczywisty czas w ponad 33-letniej działalności firmy Wiśniowski. Mierzyliśmy się z presją inflacyjną, rosnącymi kosztami materiałów budowlanych, zakłóceniami spowodowanymi pandemią COVID-19 i wojną w Ukrainie, zachwianym łańcuchem dostaw, rosnącymi cenami energii, osłabionym morale pracowników i niezwalniającym tempa kryzysem klimatycznym. 2023 rok będzie pełen nowych wyzwań dla naszej branży. Przewagę zyskają producenci, którzy sprawnie dostosują się do aktualnej rzeczywistości. Odważnie patrzymy w przyszłość, stawiając na  eskalację rynków zagranicznych dostosowując ofertę produktową pod specyficzne wymagania zagranicznych inwestorów. Konsekwentnie realizujemy strategię zrównoważonego rozwoju. W 2023 roku inwestujemy w produkcję własnej energii. Instalacja 8000 m2 paneli fotowoltaicznych o mocy powyżej 1 MW pozwoli na samodzielne wytwarzanie energii. Produkcja prądu z paneli fotowoltaicznych pokryje około 1/6 dziennego zapotrzebowania zakładu na energię elektryczną. Rozwijając ofertę produktową skupiamy się na rozwiązaniach dopasowanych do aktualnych potrzeb naszych klientów, takich jak produkty pod montaż renowacyjny. W odpowiedzi na rosnący rynek e-commerce, rozwijamy sklep internetowy, który pozwala na zakup bram, okien, drzwi i ogrodzeń bez wychodzenia z domu. Czasy się zmieniają, ale misja firmy Wiśniowski pozostaje niezmienna. Rozwijając ofertę produktową, koncentrujemy się na bezpieczeństwie naszych klientów. O innowacyjnych rozwiązaniach w tym zakresie będziemy informować w bieżącej komunikacji.

Rafal_Raczka
Rafal_Raczka
Fot. SWISSPACER

Rafał Rączka, Head of Sales and Marketing Poland, Scandinavia, Baltics, Ukraine and Belarus Swisspacer

W okresach spadku koniunktury w branży budowlanej silnym markom handlowym dużo łatwiej jest utrzymywać sprzedaż na wysokim poziomie, ponieważ klienci mają w odniesieniu do nich dużo większe zaufanie. Swisspacer to marka szwajcarska, a zarazem najsilniejszy brand na rynku ciepłych ramek dystansowych w Polsce i większości rynków europejskich, a co za tym idzie jest rozpoznawalny również w grupie odbiorców końcowych tzn. indywidualnych inwestorów, którzy świadomie wybierają swoje okna. Jeżeli dany producent okien nie oferuje im komponentów, które chcieliby mieć w swoim oknie szukają optymalnego rozwiązania, w tym również producenta okien, który stosuje szyby zespolone produkowane na bazie ramki Swisspacer. Takie rozwiązanie, zwłaszcza w wersji premium – z ramką Swisspacer Ultimate – gwarantuje spełnienie wymagań izolacyjności okien oraz znaczne oszczędności kosztów energii potrzebnej do ogrzania budynku lub mieszkania. Odnośnie nowości, które będą w nadchodzącym roku ważne dla klientów indywidualnych Swisspacer, finalizujemy aktualnie prace nad wprowadzeniem na rynek nowego typu szprosu wykonanego z polimeru, dzięki czemu możliwe będzie utrzymanie bezkompromisowej izolacyjności termicznej okna przy zastosowaniu bardzo estetycznych szprosów dekoracyjnych w bardzo bogatej gamie oklein i kolorów.

Paweł Bielak - Prezes Zarządu
Paweł Bielak - Prezes Zarządu
Fot. Vetrex

Paweł Bielak - prezes zarządu Vetrex

Rok 2022 zaliczamy do bardzo udanych pomimo aktualnej sytuacji gospodarczej. Po trzech kwartałach zanotowaliśmy około 30% wzrost sprzedaży w ujęciu całościowym, a w eksporcie wzrost wyniósł nawet 40%. Przyczyniły się do tego wielopłaszczyznowe działania w kraju i za granicą. Wysoka jakość produktów, przemyślane decyzje biznesowe oraz elastyczne reagowanie pozwala nam utrzymać stabilną pozycję rynkową. W ubiegłym roku podnieśliśmy nasze moce produkcyjne oraz dokonaliśmy usprawnień w obszarze szklenia i zarządzania paletami w magazynie wyrobów gotowych. Stale rozwijamy eksport. Nasze okna i drzwi trafiają głównie do krajów europejskich. Najwięcej sprzedajemy ich w Niemczech i we Włoszech. Jesteśmy również obecni m.in. we Francji, Belgii, w Szwajcarii, Luksemburgu, Hiszpanii, Szwecji i Irlandii. Ważną rolę odgrywa oferta odpowiadająca na zapotrzebowanie klientów. Nasze produkty cechują się wysokimi parametrami technicznymi, atrakcyjnym designem i funkcjonalnością. Inwestorzy wybierają je zarówno do budynków nowo budowanych, jak i poddawanych termomodernizacji. W minionym roku najlepiej sprzedającymi się produktami były drzwi zewnętrzne Premium oraz okna LUM’UP wykonane na opatentowanym przez nas systemie wąskoprofilowym. Zdywersyfikowaliśmy także naszą ofertę produktową i weszliśmy w nowy segment rynkowy. Do sprzedaży wprowadziliśmy drzwi tarasowe podnoszono-przesuwne vetrex AluSlide na systemie aluminiowym. Umożliwiają one tworzenie jeszcze większych konstrukcji z niewielką liczbą podziałów i węższymi profilami. W bieżącym roku wprowadzimy na rynek kolejny nowy produkt dedykowany inwestycjom deweloperskim oraz klientom rozważającym wymianę okien. Zamierzamy również wspierać branżową inicjatywę, która ma na celu wykorzystanie środków na termomodernizację poprzez doradztwo i pomoc w zakresie pozyskiwania dotacji. Jednocześnie będziemy dalej rozwijać sprzedaż oraz umacniać naszą pozycję w kraju i na rynkach zagranicznych, m.in. niemieckim i włoskim.

    Więcej o:

Skomentuj:

Branża budowlana 2023 dziś i jutro