Kiosk - kup onlineKiosk - Ladnydom.pl

Garaż w domu czy koło domu?

architekt Janusz Kaczorek, red. Agnieszka Cal-Hubska

Garaż stał się nieodłącznym elementem współczesnego domu jednorodzinnego. Co więcej - dziś nie zaleca się wznoszenia garażu mniejszego niż na dwa samochody. Jednak mimo wszystko jego potężna bryła nie powinna dominować nad samym domem.

garaż,dom jednorodzinny
Garaż dominujący - może się dobrze sprawdzić jako bufor przynajmniej częściowo osłaniający ogród i dom przed ruchem ulicznym i spojrzeniami przechodniów
Fot. Velux
Miejsce garażu na działce

Po ustaleniu liczby samochodów, które będą parkować przy domu, musimy zastanowić się, gdzie wygospodarować dla nich miejsce. Jedno jest pewne - potrzeba go będzie dużo. Warto sobie uświadomić, że najczęściej planowany to sporej wielkości "pudło" o wymiarach około 6 na 7 metrów (rysunek), czyli mniej więcej tyle, ile potrzeba na pokój dzienny. Ale w odróżnieniu od pokoju dziennego, garaż musi mieć określony kształt (prostokąt o stałych proporcjach) i dostęp do ulicy. Na dodatek, zajmuje on pokaźną część elewacji frontowej, zwłaszcza gdy dom stoi na wąskiej działce

Najczęściej spotykane sposoby usytuowania garażu w bryle domu

Garaż od ulicy(rysunek) Najczęściej spotykane usytuowanie na działkach o szerokości powyżej 18 m (garaż 7 m + wejście 3 m + odległość od sąsiada 2 x 4 m). Stosunkowo niewielka powierzchnia podjazdu i mała odległość domu od ulicy pozwalają mieć duży ogród z tyłu domu. Cecha charakterystyczna: prosty wjazd i wyjazd oraz dwa dodatkowe miejsca parkingowe na podjeździe (minimalna długość 7 m)



Garaż w głębi działki(rysunek) Bardzo rzadko spotykane rozwiązanie, stosowane zwykle wtedy, kiedy z jakichś powodów cały front domu jest przeznaczony na funkcje mieszkalne (na przykład ze względu na lepsze oświetlenie, widok itp.). Główna wada: uciążliwy, długi dojazd, utrudniony wjazd i wyjazd z garażu (wąsko!). Poza tym, garaż zawęża dostęp do ogrodu z tyłu domu

Przykłady usytuowania na działce garażu wolno stojącego

Garaż przed domem(rysunek) Taki wariant jest stosowany wtedy, gdy budynek jest na tyle wąski, że nie pomieści garażu w bryle.

Połączenie domu z garażem odbywa się poprzez łącznik, pełniący rolę przedsionka. Garaż ogranicza widok na ulicę, ale izoluje przed hałasem. Rozwiązanie "powierzchnio żerne": zabudowa wkracza głęboko w działkę (podjazd 7 m + garaż 6 m + przedsionek 2 m + dom około 12 m = 27 m)

Garaż w głębi ogrodu(rysunek) Takie rozwiązanie można określić jako akt desperacji, ze względu na wiele wad, jakimi się charakteryzuje.

Najważniejsze z nich to: przeznaczenie znacznej części działki na podjazd (także dużo odśnieżania!), zwężenie ogrodu na tyłach domu o szerokość garażu.

Zastosowanie tego rozwiązania usprawiedliwia jedynie bardzo wąska i długa działka

Wpływ na rozplanowanie domu i funkcjonalność wnętrz

Garaż ulokowany od strony ulicy i wbudowany w bryłę domu to dobre rozwiązanie w budynkach na tyle szerokich, że ich bryła umożliwia swobodne kształtowanie wnętrza i właściwe oświetlenie pomieszczeń.

W budynkach wąskich (o szerokości poniżej 6 m) takie rozwiązanie utrudnia organizację przestrzeni dziennej domu, szczególnie w strefie wejściowej. Obok garażu trzeba bowiem wygospodarować miejsce zarówno na wejście, jak i na część komunikacyjną. W efekcie - wzdłuż garażu powstaje długi korytarz, prowadzący do zsuniętej na tyły strefy dziennej, a mieszkańcy są pozbawieni wglądu na frontową część działki.

Wpływ na wygląd zewnętrzny budynku

Mieszkanie dla ludzi i "mieszkanie" dla samochodu źle ze sobą współgrają. Paradoks polega na tym, że nawet ci, którzy mają dużą działkę, nie chcą daleko wędrować od swojego pojazdu do budynku mieszkalnego. Te dwie sprzeczności trzeba jakoś pogodzić. Istotnym zadaniem jest takie ich powiązanie, aby garaż nie zdominował bryły budynku. Można go więc użyć jako buforu osłaniającego nieco dom, lub odwrotnie - postarać się tak wpasować go w elewację, żeby uzyskać wrażenie, że go tam nie ma.

Połączenie garażu z domem

Rzut i zdjęcie ilustrują taką sytuację, kiedy relacje pomiędzy budynkiem garażu i budynkiem mieszkalnym pozwalają "suchą nogą" przejść z samochodu do wnętrza domu.

Garaż zagłębiony w gruncie

To jedyna taka sytuacja, gdy garaż ustępuje miejsca domowi i chowa się do bardzo niewygodnej piwnicy. Taki garaż wykonuje się z reguły tam, gdzie brakuje miejsca - a więc na szczególnie wąskich, małych działkach - przede wszystkim w zabudowie zwartej (szeregowej), gdzie szerokość domu nie przekracza 6 m. Warunkiem koniecznym do jego budowy jest pełne lub częściowe podpiwniczenie domu.

Uwaga! Taki garaż, choć czasem jest niezbędny, ma bardzo wiele wad. Niektóre problemy łatwiej jest rozwiązać w budynku z pomieszczeniami rozplanowanymi na półpoziomach (gdy część domu przesunięta jest w stosunku do następnej o pół kondygnacji), bo wówczas możliwe jest swobodne rozplanowanie parteru i płytsze zagłębienie garażu (co oznacza łagodniejszy i krótszy podjazd).

Wady:

- Duża odległość pomiędzy domem a ulicą ze względu na długą pochylnię. Maksymalne nachylenie zjazdu to 25%, co oznacza, że pochylnia garażu zagłębionego na 2,5 m, nie może mieć mniej niż 10 m.

- Kłopotliwy wjazd i wyjazd po stromiźnie. Jaki to może być problem wie każdy, kto stał w korku na podjeździe...

- Konieczność wykonania: pochylni; izolacji przeciwwilgociowej lub przeciwwodnej ścian garażu; szczelnych ścian i stropów nad garażem (spaliny); izolacji przejść instalacji przez garaż; izolacji akustycznej okien nad wjazdem; wentylacji grawitacyjnej, zapewniającej 1,5-krotną wymianę powietrza w ciągu godziny.

- Konieczność dobrego odprowadzenia wód opadowych do instalacji kanalizacyjnej sprzed bramy garażu.

Zalety:

-Możliwość przeznaczenia przestrzeni całej parterowej części domu na pomieszczenia mieszkalne, oświetlone światłem dziennym.

- Mała powierzchnia ścian zewnętrznych garażu, co ogranicza straty ciepła i ułatwia utrzymanie wewnątrz właściwej temperatury.

- Łatwość rozprowadzenia po domu instalacji grzewczej ze względu na bliskie sąsiedztwo pomieszczeń technicznych, w których będzie zamontowany kocioł.

- Łatwy dostęp z garażu do mieszkania znajdującego się w takim układzie tuż nad pomieszczeniem garażu. Niestety, za każdym razem trzeba będzie korzystać ze schodów...

Duży garaż - coraz bardziej potrzebny

Jeśli potrzebujemy garażu na trzy samochody, musimy podzielić wjazd na co najmniej dwie bramy. Najszersza brama segmentowa będzie miała około 5,5 m szerokości. Garaż przedstawiony na rysunku można zrealizować w dwóch etapach. Najpierw jako dwustanowiskowy z lekką ścianą boczną, a później - po rozebraniu ściany i dobudowie boksu - uzyskać miejsce na trzecie auto.

W skrócie o relacjach pomiędzy domem i garażem

Bez miejsca na samochód, a częściej - na co najmniej dwa samochody nie obejdzie się żaden współczesny dom. Tymczasem, duża bryła garażu łatwo może zakłócić organizację domowych wnętrz oraz wygląd domu.

Mimo stałych proporcji, które musi zachować garaż, oraz ograniczeń wynikających z miejscowych wytycznych dotyczących między innymi linii zabudowy, sprawny architekt jest w stanie zadbać o jak największą funkcjonalność strefy przeznaczonej na samochód i o jej najwygodniejsze połączenie ze strefą mieszkalną.

Garażowi zawsze towarzyszy podjazd. Zwykle im będzie dłuższy, tym bardziej może zaszkodzić wyglądowi bezpośredniego otoczenia domu. Warto go zaprojektować równie starannie, co sam garaż.





Zapisz się na NEWSLETTER. Co tydzień najnowsze wiadomości o budowie, remoncie i wykańczaniu wnętrz w Twojej poczcie e-mail



Skomentuj:

Garaż w domu czy koło domu?