Kupujemy niemieckie AGD, bo są dobrej jakości. To za co cenimy polskie?
Polacy ufają polskim producentom AGD i wierzą, że krajowe wyroby są naprawdę dobrej jakości - wynika z badania przeprowadzonego przez Uniwersytet Łódzki na zlecenie włoskiej marki Indesit
wpływa to na rozwój rynku pracy | |
mają dobrą jakość | |
możemy być z nich dumni |
Wśród ankietowanych 42 proc. sądzi, że krajowe AGD jest co najmniej tak samo dobre jak te zagranicznych marek, co piąty - że lepsze, zaś 16 proc. ocenia je gorzej. Ogólnie jednak tylko niewiele ponad połowa osób zwraca uwagę na napis "made in", częściej kobiety niż mężczyźni.
W badaniu pytano Polaków o ocenę produktów tzw. dużego AGD (np. pralki, lodówki, zmywarki, kuchenki, okapy, ale nie miksery, czajniki itp.) pochodzących z siedmiu krajów: Polski, Niemiec, Włoch, Szwecji, Turcji, Chin i Korei.
Co Polak bierze pod uwagę, wybierając duże AGD
- cena | 91 proc. wskazań | |
- jakość | 88 proc. | |
- marka | 48 proc. | |
- gwarancja | 47 proc. | |
- design | 37 proc. |
Na dalszych miejscach znalazły się m.in. opinie znajomych (32 proc.), reklama (31 proc.), kraj produkcji (30 proc.), a na ostatniej pozycji rankingi internetowe (15 proc.).
Jakość dużego AGD w ocenie Polaków:
- Niemcy | 92 proc. ocen pozytywnych, przy zdecydowanej dominacji najwyższej oceny 5 | |
- Szwecja | 78 proc. ocen pozytywnych, bardzo mało negatywnych | |
- Polska | 71 proc. ocen pozytywnych, ale raczej noty 4 niż 5; za to oceny 1 i 2 przyznało naszym wyrobom tylko 6 proc. | |
- Korea | 43 proc. ocen pozytywnych, choć wielu ankietowanych wszystkie wyroby z Azji traktuje jak chińskie | |
- Włochy | 37 proc. ocen pozytywnych, ale najwyższych niewiele | |
- Turcja | 21 proc. ocen pozytywnych, ale konsumentom trudno skojarzyć ten kraj z jakąś marką | |
- Chiny | 6 proc. ocen pozytywnych, za to negatywnych aż 2/3 |
Atrakcyjność wzornictwa w ocenie Polaków:
- Polska | 70 proc. uważa, że nasz design jest bardzo ładny | |
- Szwecja | 70 proc. się podoba i najpewniej jest to tzw. efekt IKEA | |
- Niemcy | 68 proc. wskazań pozytywnych | |
- Włochy | 62 proc. | |
- Korea | 43 proc. | |
- Turcja | 21 proc. | |
- Chiny | 12 proc. |
Plany zakupowe Polaków w kategorii duże AGD:
- Niemcy | ok. 50 proc. | |
- Polska | 40 proc. | |
- Szwecja | 18 proc. | |
- Włochy | 15 proc. | |
- Korea | 7 proc. | |
- Chiny | zainteresowanie marginalne |
Badanie na zlecenie marki Indesit przeprowadziła w listopadzie 2013 roku Katedra Marketingu Międzynarodowego i Dystrybucji Uniwersytetu Łódzkiego na 300 klientach centrów handlowych
- Więcej o: