"Anatomia Europy" na Łódź Design Festival

red.

W Galerii OFF Piotrkowska w dniach 10-19 października można oglądać wystawę "Anatomia Europy. Ukraina, Rosja, Białoruś", która stanowi ważny element tegorocznego Łódź Design Festival. Ekspozycja prezentuje dorobek twórczy wybranych artystów z Ukrainy, Białorusi i Rosji.

16770656 https bi
Projekt stanowi zwieńczenie tryptyku wystaw sztuki wschodniej: „ i obudziłem się w Europie” (2011), „Bóg, humor, ojczyzna. Projektowanie rosyjskie” (2012) i „Białoruś. Ulica, której nie ma” (2013). Artyści z krajów, które narodziły się w wyniku rozpadu ZSRR mieli możliwość zamanifestowania swoich postaw wobec współczesnego świata i rodzimej kultury i sztuki. Projekt, po wielu modyfikacjach, ostatecznie przyjął charakter transnarodowy - dotyka kwestii lokalnych, ale w kontekście międzynaro-dowym. W obecnej rzeczywistości, kiedy człowiek, obywatel, artysta staje się narzę-dziem walki politycznej, a świat tonie w szarości i kłamstwie, nasz przekaz ma być prosty i przejrzysty. Proste hasła. Czerń i biel. Żadnych półtonów. Cienia.
Projekt składa się z dwóch części. Pierwsza opiera się na pracach z porcelany, która dziś zaczyna odgrywać nowe role. Krucha i kapryśna materia dzięki niesionym tre-ściom staje się kulturowym i politycznym manifestem. Maria Volokhova z Ukrainy, Tanya Klimenko z Rosji i Olia Gorohova z Białorusi. Kobiety. Tak jak Europa, Ukraina, Rosja i Białoruś. To prostymi słowami kobiet snuta opowieść o tożsamości i tradycji. O wolności i rewolucji.
Druga część to obiekty stanowiące manifest pokolenia, któremu przyszło tworzyć w tych niezwykle trudnych czasach.
Fizycznie odczuwalne fascynacje wewnętrznym światem człowieka jako inspiracja dla fantasmagorycznych kompozycji. Człowiek jako najbardziej idealna maszyna, ja-ką kiedykolwiek stworzono, Homo machine, którą od lat starają się manipulować systemy polityczne, społeczne i religijne. Na drugim biegunie cierpiąca, rozbita Europa. I dopóki, wyrzucone poza nawias, poszczególne części ciała będą chorować, organizm ten nie będzie w stanie funkcjonować prawidłowo.

Projekt stanowi zwieńczenie tryptyku wystaw sztuki wschodniej: „ i obudziłem się w Europie” (2011), „Bóg, humor, ojczyzna. Projektowanie rosyjskie” (2012) i „Białoruś. Ulica, której nie ma” (2013). Artyści z krajów, które narodziły się w wyniku rozpadu ZSRR mieli możliwość zamanifestowania swoich postaw wobec współczesnego świata i rodzimej kultury i sztuki.

Projekt, po wielu modyfikacjach, ostatecznie przyjął charakter transnarodowy - dotyka kwestii lokalnych, ale w kontekście międzynarodowym. W obecnej rzeczywistości, kiedy człowiek, obywatel, artysta staje się narzędziem walki politycznej, a świat tonie w szarości i kłamstwie, przekaz ma być prosty i przejrzysty. Proste hasła. Czerń i biel. Żadnych półtonów. Cienia.

 Fot. mat. prasowe

Projekt składa się z dwóch części. Pierwsza opiera się na pracach z porcelany, która dziś zaczyna odgrywać nowe role. Krucha i kapryśna materia dzięki niesionym treściom staje się kulturowym i politycznym manifestem.

Maria Volokhova z Ukrainy, Tanya Klimenko z Rosji i Olia Gorohova z Białorusi. Kobiety. Tak jak Europa, Ukraina, Rosja i Białoruś. To prostymi słowami kobiet snuta opowieść o tożsamości i tradycji. O wolności i rewolucji.

Druga część to obiekty stanowiące manifest pokolenia, któremu przyszło tworzyć w tych niezwykle trudnych czasach. Fizycznie odczuwalne fascynacje wewnętrznym światem człowieka jako inspiracja dla fantasmagorycznych kompozycji. Człowiek jako najbardziej idealna maszyna, jaką kiedykolwiek stworzono, Homo machine, którą od lat starają się manipulować systemy polityczne, społeczne i religijne. Na drugim biegunie cierpiąca, rozbita Europa.

Skomentuj:

"Anatomia Europy" na Łódź Design Festival