Bezpieczeństwo: prezenty z internetu
Jeśli zamierzasz szukać gwiazdkowych prezentów w sieci, ten tekst jest właśnie dla ciebie. Skorzystaj z porad, jak kupować rozsądnie, bezpiecznie i tanio. Nie tylko przy okazji świąt.
Na stronie www sklepu powinien być podany adres i telefon prowadzącej go firmy oraz jej NIP i REGON. Dzięki nim potwierdzisz na stronie Głównego Urzędu Statystycznego (stat.gov.pl), czy firma rzeczywiście istnieje. Jeśli cokolwiek nie będzie się zgadzać, poszukaj innego sklepu.
Pamiętaj! Sklepy w sieci w Unii Europejskiej powinny mieć europejski numer NIP - VAT UE (Vies UE). Informacje na ten temat znajdziesz na stronie Komisji Europejskiej (ec.europa.eu/taxation_customs/vies/).
PRZECZYTAJ REGULAMIN
To naprawdę jest konieczne. Znajdziesz w nim zapisy mówiące o ochronie naszych danych, możliwości ich dalszego przetwarzania lub przekazywania stronom trzecim, informacje o reklamacjach, formach płatności i dostawach. Jeśli sklep nie ma regulaminu, nie rób w nim zakupów.
ZWRÓĆ UWAGĘ NA BEZPIECZEŃSTWO TRANSAKCJI
Sprawdź, czy sklep korzysta z certyfikatów zapewniających bezpieczeństwo przesyłania i przechowywania danych (np. PIN do karty czy hasło i login do konta w e-banku). Najpopularniejszy jest certyfikat SSL szyfrujący transmitowane dane i zabezpieczający łącze; adresy internetowe zabezpieczone przy jego użyciu zaczynają się od liter https (a nie http). Korzystanie z certyfikatu potwierdza symbol kłódki w oknie przeglądarki.
Sprawdź, jak wygląda możliwość skasowania konta. Pamiętaj, że nie zawsze oznacza to jednoczesne usunięcie danych osobowych z bazy sklepu. Jeśli nie chcesz dostawać korespondencji, konieczna może być osobna prośba o ich skasowanie.
* Nie podawaj sklepowi więcej informacji niż to potrzebne do dokonania zakupu (są one zbierane do celów marketingowych). Większość sklepów wymaga od klienta założenia konta - to warunek zrealizowania zamówienia. Wtedy trzeba podać dane osobowe, numer telefonu i adres poczty elektronicznej, a także adres, na który ma być wysłany towar.
ZABEZPIECZ SWÓJ KOMPUTER
Zadbaj o oprogramowanie antywirusowe. Może się bowiem zdarzyć, że podczas wizyty w sklepie internetowym "złapiesz" wirus, który może wykraść zapisane dane. Własny komputer z legalnym oprogramowaniem i programem antywirusowym to najlepsze narzędzie do robienia zakupów w sieci.
SPRAWDŹ, KIEDY OTRZYMASZ ZAMÓWIONĄ RZECZ
Zwróć uwagę, czy zadeklarowany czas dostawy obejmuje dni świąteczne - czas realizacji zamówienia to zwykle liczba dni roboczych, w ciągu których produkt zostanie przygotowany do wysyłki z magazynu. Czas dostawy zależy od firmy kurierskiej (wynosi od 24 godzin do trzech dni). Termin realizacji zamówienia nie może przekroczyć 30 dni.
Kupując w sieci, masz także prawo do zwrotu towaru w ciągu 10 dni od daty jego dostarczenia bez podawania przyczyn oraz bez jakichkolwiek konsekwencji. Nie może on jednak być rozpakowany ani nosić śladów używania.
Nie musi tak być. Jeśli doliczysz koszty transportu czy inne opłaty, może się okazać, że zakup w internecie ci się nie opłaca. Dlatego najpierw sprawdź ceny produktu w tradycyjnych sklepach.
Uważaj na "atrakcyjne promocje". Mocno przeceniony asortyment powinien dać do myślenia. Warto wtedy sprawdzić ceny w innych sklepach, bądź skorzystać z jednej z kilku dostępnych porównywarek cen (ceneo.pl. skapiec.pl, nokaut.pl, okazje.info.pl).
Radzimy
Zachowaj w pamięci (oczywiście komputerowej) korespondencję prowadzoną z e-sklepem. Przyda się w razie reklamacji lub na wypadek nieuczciwych praktyk sprzedającego.
. PRZELEW W BANKU LUB NA POCZCIE. Kiedy sklep otrzyma przekaz, wyśle zamówiony towar.
. PRZELEW PRZEZ INTERNET. Dużo szybszy i wygodniejszy (robisz go w domu) niż ten w banku.
. PRZELEW AUTOMATYCZNY PRZEZ INTERNET. Niektóre polskie banki podpisują umowę z e-sklepami. Ich klienci mogą dokonać transakcji, klikając w odpowiedni przycisk w e-sklepie i potwierdzając transakcję.
. PŁATNOŚĆ KARTĄ LUB E-KARTĄ. Po dokonaniu zakupu należy wypełnić formularz na stronie internetowej e-sklepu lub centrum rozliczeniowego, które czuwa nad finansową stroną transakcji (np. eCard). Podajesz wówczas numer karty i jej datę ważności, dane osobowe oraz zazwyczaj tzw. kod CVC2/CVV2, czyli trzy ostatnie cyfry numeru umieszczonego na pasku na odwrocie karty. To wygodne rozwiązanie, a koszt transakcji ponosi sprzedawca.
. PŁATNOŚĆ SMS-EM. Wysyłasz go na numer podany na stronie sklepu. Operator dolicza wówczas odpowiednią kwotę do rachunku. W zamian otrzymujesz kod, który wpisujesz w okienku sklepu. Rozwiązanie wygodne, a zarazem bezpieczne, ale też najdroższe - ze względu na wysokość stawki pobieranej przez sieć telefonii komórkowej, którą pokrywa kupujący.
. PAYPAL. Międzynarodowy system internetowych przekazów pieniężnych. Każdy jego użytkownik dostaje własne konto. Przy rejestracji podaje numer karty płatniczej (z niej będą ściągane wszelkie płatności). Kupując produkt w e-sklepie, który współpracuje z PayPal, wystarczy kliknąć w ikonkę "płacę z PayPal", a później potwierdzić kwotę i adres e-mail odbiorcy (sklepu). Pieniądze zostaną automatycznie pobrane z karty płatniczej. Prowizję pokrywa odbiorca. Rozwiązanie wygodne, zwłaszcza przy zakupach w sklepach zagranicznych, dotychczas mało rozpowszechnione wśród polskich sklepów.
. PŁATNOŚĆ PRZY ODBIORZE. Odpowiednią kwotę uiszczamy kurierowi lub listonoszowi po otrzymaniu towaru. To często wybierana opcja, bo umożliwia obejrzenie i sprawdzenie zamówionego produktu.
- Więcej o: