Kolor Roku 2025 AkzoNobel - Hello Yellow
Jak przebiegają prace nad wyborem Koloru Roku w AkzoNobel? Co symbolizuje Kolor Roku 2025 i jakie emocje lub przesłania ma wyrażać? Odpowiedzi na te - i inne - pytania udzieliła nam Heleen van Gent, Dyrektorka Kreatywna Globalnego Centrum Estetycznego AkzoNobel.
Jakie są najważniejsze etapy procesu wyboru koloru roku AkzoNobel? Jakie kryteria są brane pod uwagę?
Heleen van Gent:Wybór koloru roku to proces, który opiera się na burzy mózgów, jak i zapoznaniu się ze światowymi trendami. Już 20 lat wspólnie wybieramy Kolor Roku AkzoNobel, staramy się wychodzić naprzeciw oczekiwaniom ludzi na całym świecie. Pierwszy krok jest niezwykle istotny, wtedy bowiem eksperci AkzoNobel spotykają się, aby zastanowić się nad tym, co jest ważne dla ludzi na różnych kontynentach. Najistotniejsze jest to, aby zebrać i poznać zróżnicowane spojrzenie na życie ludzi globalnie. Dlatego nasi specjaliści Trend Forecast pochodzą z całego świata i posiadają szeroki zakres wiedzy obejmujący działy: designu, architektury, dziennikarstwa i technologii. Jest to zróżnicowana grupa ludzi, w której każdy może swobodnie rozmawiać o postrzeganiu świata z perspektywy danej kultury, w której się wychował, etc. Rozmawiamy o wszystkim, od historii lokalnych kultur po zalety i wady sztucznej inteligencji, a także o tym, jak niepewność i zmiana mogą być szansą na stworzenie czegoś lepszego. Nadrzędne uczucie, które wyłoniło się z naszej burzy mózgów, to pragnienie przełamania obecnych barier.
Następnie eksperci z Globalnego Centrum Estetycznego wspólnie wybierają Kolor Roku. Składają się na nich osoby z całego świata i specjalizujący się w różnych dziedzinach, włączając architekturę i design. Jest to niezwykle istotne, gdyż tylko dzięki temu możliwe jest wybranie koloru roku, który będzie pasować nie tylko do przestrzeni wewnętrznych, ale również, chociażby, miejsc publicznych.
Jakie są główne inspiracje i trendy, które zadecydowały o wyborze Koloru Roku 2025?
HvG:Wybierając nasz Kolor Roku 2025 Hello Yellow wykorzystaliśmy szeroko zakrojone badania nad tym, jakie trendy wpływają na nasze życie i jakie znajdują odzwierciedlenie w naszych domach, budownictwie czy branżach, w których działamy. Podobnie jak trendy, które napędzają nasze badania, nasz Kolor Roku ulega ciągłej zmianie.
Czy możesz podzielić się historią lub anegdotą o tym, jak podjęliście decyzję o wyborze tegorocznego koloru?
HvG:Nasza podróż w zakresie trendów kolorystycznych rozpoczyna się w Globalnym Centrum Estetycznym AkzoNobel, kreatywnym studiu zajmującym się kolorem i wzornictwem. Nasz zespół ekspertów kolorystycznych, pod moim kierownictwem, czerpie wnioski z naszej burzy mózgów dotyczącej prognoz trendów i przekłada je na kolory, które odpowiadają aktualnym nastrojom. Dzięki zrozumieniu transformacyjnej i emocjonalnej mocy koloru wybierają oni odcienie, których ludzie będą potrzebować w swoich domach i przestrzeniach komercyjnych na całym świecie w nadchodzących latach. Eksperci decydują się na jeden kolor roku, który ich zdaniem jest zwieńczeniem tego wszystkiego. Mając na uwadze to, że na każdego z nas z osobna dana chwila ma inne oddziaływanie, a podobnie ma się rzecz z kolorem, stworzyliśmy trzy uzupełniające się palety barw. Dzięki temu każdy znajdzie kolor, który idealnie będzie pasować do niego i jego potrzeb.
W tym roku nasz zespół ekspertów AkzoNobel do spraw kolorów postanowił wybrać Kolor Roku i trzy palety barw, których motywem przewodnim będzie hasło - Just Leap - zachęcające do zmiany i kreatywności. Nasz Kolor Roku 2025 Hello Yellow miał zatem być odcieniem dodającym radości wnętrzu, ale przede wszystkim wywołującym uśmiech na twarzach. Stworzyliśmy zatem kolekcję kolorów, które wypełniają nasze domy i przestrzenie energią, która uwalnia kreatywność, optymizm, dumę i wyobraźnię. Dzięki temu każdy z nas bez problemu stworzy wokół siebie wnętrze odpowiadające na własne potrzeby, ale i wyrażające osobowość.
Co symbolizuje Kolor Roku 2025 i jakie emocje lub przesłania chcielibyście nim wyrazić?
HvG: Każdy Kolor Roku to historia danego momentu w historii ludzkości, opiera się na spostrzeżeniach dotyczących światowych trendów. Kolor Roku 2025 AkzoNobel Hello Yellow to słoneczny żółty odcień, który tchnie w nasze domy optymizm, ale i doda im żywych kolorów.
W jaki sposób ten kolor pasuje do aktualnych światowych trendów w designie i kulturze?
HvG:Aby dostarczać nowe palety kolorów, które są idealnie dopasowane do potrzeb życiowych konsumentów, nasz zespół projektowy stale monitoruje globalne trendy społeczne, wzornicze i konsumenckie, które pojawiają się na całym świecie, w różnorodnych branżach. Z kolei Globalne Centrum Estetyczne AkzoNobel wychwytuje i gromadzi te unikalne wrażenia i momenty. Wszystko to dzięki naszemu międzynarodowemu zespołowi ekspertów w zakresie designu. Jesteśmy bardzo zainteresowani różnicami kulturowymi, ponieważ wiadomo, że niektóre kolory niosą inne znaczenie różnych krajach. I tak dla jednych zielony jest kolorem nadziei, a dla innych – żółty. Musimy wziąć te różnorodne aspekty pod uwagę. Wszystkie trendy są dla nas ważne - chcemy, aby stworzyły one idealną historię. Ale z drugiej strony pragniemy również, aby Kolor Roku 2025 stworzył nowy trend i znalazł swoje odzwierciedlenie w designie i modzie.
W jaki sposób wybór Koloru Roku wpływa na różne dziedziny, takie jak moda czy projektowanie wnętrz?
HvG:Nie dyktujemy ani nie tworzymy trendu kolorystycznego, a wyłapujemy go w odpowiednim momencie. Jesteśmy ważną częścią świata architektury i projektowania wnętrz, więc musimy dostarczać naszym klientom i konsumentom odpowiednie kolory we właściwym czasie. Dlatego prowadzimy badania trendów kolorystycznych. Działa to jednak w dwie strony, w końcu jesteśmy pod wpływem świata designu, w którym żyjemy i z pewnością inspirujemy innych. Gdy kolor jest popularny, zyskuje rozgłos, to ludzie zaczynają go używać, dzielić się nim, itp.
Czy zauważyła Pani, że wybór koloru roku AkzoNobel ma bezpośredni wpływ na decyzje konsumentów?
Hvg:Informacje z różnych rynków potwierdzają, że farby - Kolor Roku - należą do najpopularniejszych. To tylko utwierdza nas w przekonaniu, że rzeczywiście trafiamy w gusta konsumentów. Jest to dla nas niezwykle inspirujące i sprawia, że jeszcze chętniej podejmujemy kolejne wyzwania związane z kolorem roku.
Jakie nowe trendy kolorystyczne i estetyczne przewiduje Pani na najbliższe lata?
HvG:Spersonalizowane trendy, zarówno wyraziste, szare jak i subtelne. Chodzi o personalizację. Każdy z nas pragnie pokazać poprzez kolor, kim tak naprawdę jest. Ludzie stają się odważniejsi w używaniu kolorów, są inspirowani przez social media, czasopisma, światowe trendy. Myślę, że świat będzie jeszcze mniejszy, jeśli chodzi o preferencje kolorystyczne - wszyscy bowiem czerpiemy inspirację z tych samych źródeł.
Jakie znaczenie ma kolor w codziennym życiu ludzi oraz jak wpływa na nasz nastrój i środowisko?
HvG:Prawdą jest, że kolory mają ogromny wpływ na życie i samopoczucie ludzi. Jest to jeden z powodów, dla których tak ważne jest, aby wybrać odpowiednią farbę na ścianę. Dom to miejsce, do którego warto wracać. To sanktuarium, które inspiruje i motywuje, ale przede wszystkim powinno uspokoić i dać poczucie bezpieczeństwa. Wybierając farbę, miejmy to na uwadze. To samo dotyczy przestrzeni publicznych. Ciemne i bardzo intensywne kolory mogą przynieść efekt przeciwny do zamierzonego. Zamiast inspirować, sprawią, że ktoś poczuje się nieswojo i mało komfortowo w danym wnętrzu. Zawsze warto skonsultować się ze stylistą. Ta osoba będzie w stanie doradzić w zakresie kolorów, które najlepiej pasują do danego wnętrza.
Czy są jakieś konkretne kolory, które osobiście uważa Pani za szczególnie inspirujące lub ważne?
HvG:Uwielbiam wszystkie kolory i wiedzę, jak je łączyć. Kolega powiedział kiedyś: „Nie ma brzydkich kolorów, są tylko złe kombinacje”. My jesteśmy tylko pomocną dłonią, jeśli chodzi o wybór odpowiednich barw. Niezależnie od tego, czy wybierzesz klasyczną, czy bardziej śmiałą kombinację, wybierz to, co cię uszczęśliwia, a my będziemy cię wspierać.
Dziękujemy za rozmowę.
***
Heleen van Gent - Dyrektorka Kreatywna Globalnego Centrum Estetycznego AkzoNobel
Zespół projektantów Globalnego Centrum Estetycznego to eksperci od kolorów. Kierowani przez dyrektorkę kreatywną, Heleen van Gent, od ponad 30 lat oferują fachowe porady dotyczące barw. Ich misja pozostaje niezmienna - pomaganie ludziom w tworzeniu bardziej osobistych i piękniejszych przestrzeni przy użyciu naszych kolorów farb.
Heleen dołączyła do Globalnego Centrum Estetycznego AkzoNobel w 2009 roku. Jako rzecznik firmy w zakresie trendów, kolorów, projektowania (wnętrz) i architektury, z pasją pomaga i inspiruje ludzi do znalezienia odpowiednich kolorów i kombinacji kolorów do wnętrz ich mieszkań i domów. Pod jej kierownictwem Globalne Centrum Estetyczne oferuje inspiracje kolorystyczne i projektowe, narzędzia kolorystyczne i zasoby, dzięki którym wybór kolorów jest łatwy oraz bezproblemowy dla klientów i konsumentów. Punktem wyjścia dla projektu kolorystycznego zespołu jest coroczna prognoza trendów ColourFutures, będąca kulminacją badań ekspertów nad globalnymi trendami, spostrzeżeniami i zachowaniami konsumentów.
Kreatywność Heleen wywodzi się z jej wczesnego dzieciństwa, kiedy to bawiła się tablicą projektową swojego ojca architekta. Swoją karierę projektanta rozpoczęła po ukończeniu Królewskiej Akademii Sztuk Pięknych w Hadze w Holandii - i spędziła 20 lat jako stylistka wnętrz/redaktorka projektów, zanim przeniosła się na stanowiska wydawnicze, gdzie mogła nadal doskonalić swój talent do „upiększania codziennego życia” poprzez kolor i design. Heleen wykładała również w Artemis Design Academy w Amsterdamie i jest redaktorką ponad dziesięciu książek na temat projektowania wnętrz i kolorów. Dodawanie kolorów do życia ludzi - i obserwowanie ich transformacyjnego wpływu na ich nastrój i samopoczucie - jest racją bytu Heleen.
- Więcej o:
- trendy 2025
Pomysły na dekorację ściany w sypialni
Drzwi składane w zabudowie meblowej
Franke K-Link - technologia w służbie inteligentnego gotowania
12 pomysłów na strefy w salonie
Elegancka sypialnia - porady i inspiracje
Jak dobrać kolor drewnianej podłogi do stylu wnętrza?
Powrót do estetyki PRL-u
10 trendów łazienkowych na 2025 rok – co będzie modne?