Pęknięty brodzik
Rok temu wykańczaliśmy mieszkanie i kupiliśmy akrylowy brodzik do łazienki. Wydawał się porządny i dobrej jakości. Zamontował go nam polecony instalator. Po roku brodzik popękał. Uszkodzenia nie były ani skutkiem uderzenia, ani podcinania, lecz użytkowania. Czy taka wada podlega reklamacji? Kto ponosi odpowiedzialność za uszkodzenie - producent czy monter? Jak się ustrzec przed podobnymi niespodziankami? Justyna J., Warszawa
2. Kto jest odpowiedzialny za pęknięcie - producent, instalator, a może sam właściciel?
3. Jak się ustrzec przed podobnymi niespodziankami?
1. Warunki reklamacji i jej zakres
Każde pęknięcie, które nie jest wynikiem uderzenia mechanicznego lub czynności związanych z montażem (np. wycinania lub podcinania dna wokół odpływu), można zgłosić jako reklamację - do producenta lub wskazanego przez niego punktu serwisowego. Jeśli serwisant po oględzinach oceni, że uszkodzenie podlega reklamacji, określi zakres naprawy - zwykle jest to bezpłatne zamontowanie nowego brodzika przez ekipę serwisową wraz z ponownym zamontowaniem kabiny prysznicowej. Producent nie zwraca jednak kosztów związanych z ewentualnymi uszkodzeniami ścian i posadzki, spowodowanymi naprawą brodzika. Jeśli jednak serwisant oceni, że brodzik był zamontowany lub obudowany niezgodnie z zaleceniami producenta, to właściciel będzie musiał sam ponieść koszt naprawy.
Warunki gwarancji obowiązują w okresie ważności gwarancji, ale często się zdarza, że nawet po upływie tego terminu producent rozpatruje wnioski reklamacyjne.
2. Kto jest odpowiedzialny za usterki
Jeśli brodzik jest zamontowany zgodnie z zaleceniami producenta, to producent ponosi odpowiedzialność za jego ewentualne uszkodzenia. Większość producentów zaleca montowanie brodzików na odpowiednich - firmowych - stelażach lub nóżkach albo podstawach ze styropianu lub pianki poliuretanowej i dołącza do brodzika instrukcję montażu. Należy też przestrzegać zaleceń dotyczących obudowy, są bowiem brodziki z gotową obudową akrylową - zintegrowaną lub nakładaną (tych nie należy obudowywać płytkami), albo przystosowane do zabudowy, czyli obudowania płytkami lub też do wpuszczania w podłogę. Konstrukcja każdego z tych trzech brodzików umożliwia w razie usterki łatwy demontaż bez uszkodzenia poprawnie zastosowanej obudowy.
Jeśli brodzik jest osadzony inaczej, niż zalecał producent, to do odpowiedzialności trzeba pociągać wykonawcę. Zdarza się też, że to właściciel wbrew przestrogom nakłania wykonawcę do odstępstw od fabrycznej instrukcji - wówczas on sam musi ponieść za to odpowiedzialność.
3. Jak się ustrzec przed usterkami
Zawsze należy kupować produkty które mają znak CE lub B, bo oznacza to, że są dopuszczone do stosowania w budownictwie. Firmy mają różne patenty na zwiększenie wytrzymałości (usztywnienie dna) brodzika, jak laminowanie spodniej strony, zbrojenie go włóknem szklanym, usztywnianie pianką poliuretanową, sztucznym kamieniem lub wbudowywanie w dno płyty pilśniowej. Im sztywniejsza konstrukcja brodzika, tym odporniejszy jest on na obciążenia, ale nie oznacza to, że brodziki bez wbudowanych usztywnień w dnie muszą być mniej wytrzymałe - w nich funkcję usztywnień powinien przejąć stelaż montażowy lub podstawa montażowa. Z tego względu ważne jest, by podczas montażu brodzików stosować wszystkie zalecane przez producenta elementy.
Wytrzymałość brodzika można sprawdzić w sklepie - wchodząc (za pozwoleniem sprzedawcy) do wybranej kabiny. Dobry brodzik nie może się uginać pod stopami ani trzeszczeć.
Zapisz się na NEWSLETTER. Co tydzień najnowsze wiadomości o budowie, remoncie i wykańczaniu wnętrz w Twojej poczcie e-mail: Zobacz przykład
>- Więcej o: