Gianni Versace - z Meduzą w herbie

Tekst: Elżbieta Błasikiewicz Stylizacja: Karolina Świderska Zdjęcia: Arkadiusz Ścichocki

Dla jednych styl Gianniego Versace jest synonimem luksusu, inni uważają, że ociera się o kicz. Nikt jednak nie zaprzeczy, że jego projektom udało się przetrwać próbę czasu.

30.09.2008 WARSZAWA SESJA STYL
Porcelanowe naczynia zaprojektowane przez włoskiego designera dla firmy Rosenthal były jego pierwszą przygodą z wzornictwem wnętrzarskim.
O włoskim projektancie Giannim Versace (1946-1997) zrobiło się głośno w 1968 roku, kiedy to w wieku 22 lat zaprojektował kolekcję ubrań dla zakładu włókienniczego Florentine Flowers. Dziesięć lat później stworzył własną firmę, która wkrótce stała się dyktującym trendy imperium. Po sukcesach w świecie mody zainteresował się designem, tworząc w 1993 roku linię mebli i innych artykułów wyposażenia wnętrz pod nazwą Versace Home Signature. W swoich oryginalnych projektach połączył nowoczesność z dawnymi wzorami - antykiem oraz włoskim klasycyzmem. I właśnie ta swoista mieszanka stała się znakiem firmowym marki.

Co zwraca uwagę w stylu Versace

Inspiracja grecką kulturą z okresu klasycznego i późniejszymi nurtami czerpiącymi wzorce z tego okresu, głównie włoskim klasycyzmem. Dziedzictwo to widać zarówno w elementach konstrukcyjnych mebli, jak i w ich zdobieniach. Na przykład nogi stołów często mają kształt greckiej kolumny, a lampy - formę starożytnych amfor. Jako motywy dekoracyjne we wszystkich projektach Gianniego Versace i jego następców w firmie pojawiał się wizerunek mitycznej Meduzy oraz meander, nieraz też rydwany, skrzydła itp.

Kolory przyciągające wzrok. Twórca szczególnie lubił kontrastowe zestawienie bieli i czerni, połączone z czerwienią, żółcią i złotem. Rzadziej sięgał do palety naturalnych barw; jeśli już - to ożywiał je wyraźnie mocniejszymi akcentami.

Luksusowe materiały najlepszego gatunku, a więc wpływające na wysoką cenę przedmiotów. Naczynia są wyrabiane z najcieńszej porcelany, tkaniny ze szlachetnych włókien, a meble - na ogół z fornirowanego lub złoconego drewna (rzadziej lakierowanego).

Mieszanka stylów. Projektant nie bał się łączyć przeciwieństw. Minimalistyczne formy mebli czy naczyń kontrastował z bogactwem zdobiących je ornamentów. Swobodnie zestawiał też różne, pozornie nieprzystające do siebie style.

Skomentuj:

Gianni Versace - z Meduzą w herbie