Bramy wjazdowe: ile kosztują różne rozwiązania

Monika Karda

Bramy wjazdowe prowadzące na posesję są na tyle duże, że stanowią dominujący element ogrodzenia. Dobrze, by brama wjazdowa pasowała zarówno do niego, jak i do domu, i się za bardzo nie wyróżniała. Ale jej wygląd to nie wszystko - powinna też być łatwa w obsłudze, czyli otwierać się i zamykać bez przeszkód.

Dom jednorodzinny z garażem na poziomie parteru oraz z wiatą
Dom jednorodzinny z garażem na poziomie parteru oraz z wiatą. Główna brama wjazdowa prowadzi do garażu - przesuwna, otwierana automatycznie. Dodatkowa brama wjazdowa - dwuskrzydłowa, otwierana ręcznie - prowadzi do wiaty samochodowej
Rys. Wawrzyniec Święcicki

Najczęściej skrzydła bram wjazdowych w całości przygotowywane są przez producenta. Czasami można zamówić samą ramę, a wypełnienie zamocować samodzielnie. Producenci bram wjazdowych oferują też furtki utrzymane w tej samej stylistyce co brama. Na rynku dostępne są też bramy modułowe, które przywozi się w częściach i montuje na miejscu.

Rodzaje bram wjazdowych

Bramy wjazdowe uchylne (rozwierane). Zwykle mają dwa skrzydła otwierane do środka posesji. Wjazd na działkę powinien więc być dłuższy od skrzydła przynajmniej o długość auta, w przeciwnym razie nie da się jej zamknąć, jeśli samochód stanie tuż przy ogrodzeniu. Ich skrzydła poruszają się na zawiasach przymocowanych do słupków. Kąt otwarcia skrzydeł teoretycznie może wynosić nawet 180°, ale w praktyce najczęściej się go ogranicza, bo nie jest potrzebny aż tak duży. Cena dwuskrzydłowej bramy stalowej (4 x 1,5 m) wynosi od 900 zł.

Bramy wjazdowe przesuwne. Zazwyczaj mają jedno skrzydło, które przesuwa się wzdłuż ogrodzenia. Wprawdzie do otwierania takiej bramy potrzebne jest wolne miejsce wzdłuż ogrodzenia, ale za to wystarczy krótki podjazd. Bezpośrednio przy wjeździe po stronie, na którą otwiera się brama, nie należy umieszczać furtki. Do wyboru mamy dwa rodzaje bram wjazdowych przesuwnych:

  • samonośne - skrzydło porusza się po szynie umieszczonej przy dolnym profilu. Dzięki temu brama przesuwa się nad nawierzchnią podjazdu, co przydaje się, gdy leży na nim śnieg, lód lub błoto. Takie skrzydło musi mieć przeciwwagę, która je wydłuża zazwyczaj o 1/3 długości bramy (źle dobrana długość przeciwwagi może powodować problemy z zamykaniem bramy wjazdowej). Za samonośną bramę stalową o szerokości wjazdu 4 i wysokości ok. 1,5 m trzeba zapłacić mniej więcej 2 tys. zł. (za samą konstrukcję do wypełnienia - 1-1,5 tys. zł);
  • szynowe - skrzydło porusza się na rolkach po szynie zamocowanej wzdłuż bramy. Na słupku prowadzącym zamontowana jest niewielka prowadnica utrzymująca bramę we właściwej pozycji i zapewniająca jej płynny ruch. Szyna może nieco wystawać ponad powierzchnię podjazdu lub może być w nią wpuszczona. Trzeba z niej często usuwać piasek, a zimą - także śnieg i lód. Aby ograniczyć tę ostatnią niedogodność, warto zadbać o podgrzewanie szyny kablem grzejnym. Koszt bramy szynowej jest podobny jak samonośnej.

Sterowanie bramą wjazdową

Do bram wjazdowych uchylnych stosuje się jeden z napędów:

  • nadziemny - z siłownikiem i centralą sterującą mocowanymi do skrzydła słupka ogrodzenia oddzielnie lub wspólnie - w jednej obudowie (np. napęd z ramieniem łamanym);
  • podziemny - z siłownikiem i centralą sterującą, schowanymi w obudowie umieszczonej w podjeździe (nad powierzchnię wystaje tylko ramię).

Bramy wjazdowe przesuwne również mają podziemny lub nadziemny napęd. Skrzydła bramy samonośnej mogą też być otwierane za pomocą napędu umieszczonego w słupku skrzydła, zwanym kolumną napędową.

Napędem zwykle zdalnie steruje się za pomocą pilota wielokanałowego, obsługującego zarówno bramę wjazdową, jak i bramę garażową. Do układu sterującego bramą wjazdową warto też podłączyć domofon.

W naszym klimacie napędy do bram wjazdowych muszą sprostać nie tylko obciążeniom mechanicznym, ale też trudnym warunkom, szczególnie zimą. Można wówczas wybrać urządzenie z fabrycznie wbudowanym ogrzewaniem.

Za napęd do bramy wjazdowej możemy zapłacić od 600 zł do ponad 2 tys. zł.

Gdzie zrobić wjazd do domu?

Usytuowanie bramy wjazdowej określa projekt zagospodarowania terenu. To część projektu budowlanego, zatwierdzanego przez nadzór budowlany, który sprawdza, czy brama nie utrudnia dostępu do innych posesji, i czy jej lokalizacja nie koliduje z urządzeniami umieszczonymi na ulicy. Zgodnie z przepisami szerokość bramy nie powinna być mniejsza niż 2,4 m, a w praktyce przyjmuje się przynajmniej 3 m. Oczywiście, im szerszy wjazd, tym lepiej, ale też i odpowiednio drożej. Dlatego, jeśli ulica jest wystarczająco szeroka, by na niej rozpocząć manewr skręcania, wjazd nie musi być duży.

    Więcej o:

Skomentuj:

Bramy wjazdowe: ile kosztują różne rozwiązania