Jak wybrać bramę garażową? [RODZAJE, CENY]
Z wyborem bramy nie ma problemu - na rynku dostępne są modele w różnych wzorach, kolorach i okleinach. Dodatkowo, można wybierać z wielu rodzajów bram, zróżnicowanych pod względem funkcjonalności. Zanim jednak podejmiemy decyzję, oceńmy, jaki model najlepiej sprawdzi się w przypadku naszego domu.
Najważniejsza jest wygoda obsługi oraz te funkcje bramy, które zapewniają bezpieczeństwo użytkowników oraz domu. Wybór modeli jest ogromny, dlatego możemy uwzględnić prawie wszystkie nasze wymagania, dotyczące sposobu otwierania, izolacyjności, zabezpieczeń antywłamaniowych. Istotna jest także estetyka bramy. Obecnie garaż stanowi zwykle spójny element z bryłą domu. Ale też często brama znajduje się na pierwszym planie. W każdym razie powinna pasować do architektury budynku, czy na zasadzie harmonii stylu, czy na zasadzie kontrastowego zestawienia.
Jaką bramę możemy mieć?
- Uchylne. Brama osadzona jest w ościeżnicy z profili stalowych, którą mocuje się do ścian garażu. Profile są jednocześnie prowadnicami, po których przesuwa się mechanizm unoszący bramę. Produkuje się bramy z dodatkowym prowadzeniem górnym lub bez niego. W tych pierwszych do sufitu garażu mocowane są dwie dodatkowe prowadnice, po których poruszają się rolki zainstalowane w górnych narożnikach bramy. W bramach bez prowadzenia górnego – dzięki odpowiedniemu mechanizmowi unoszącemu skrzydło – wystarczą profile boczne. Bramy uchylne są wygodne w obsłudze dzięki sprężynom wspomagającym podnoszenie i opuszczanie skrzydła. Sprężyny sprawiają, że wystarczy zainicjowanie ruchu i dalej brama sama zamyka się lub otwiera – nawet gdy jest duża i ciężka. Niestety, bramy uchylne podczas otwierania wysuwają się przed lico budynku, nie można więc do nich zbyt blisko podjeżdżać – samochód należy zatrzymać z odpowiednim zapasem (około 1,5 m) przed bramą.
Konstrukcja może być wypełniona blachą stalową lub aluminiową z przetłoczeniami pionowymi, poziomymi albo w jodełkę, a także drewnem.
- Segmentowe (sekcyjne). Brama taka składa się z segmentów. Może być:
– górna – ma poziome segmenty, które podczas otwierania są podnoszone i wciągane pod sufit. Szyny umieszczone po bokach bramy zapewniają jej płynny ruch. Bramy górne mogą być prowadzone standardowo lub nisko;
– boczna – składa się z segmentów pionowych, które podczas otwierania przesuwają się wewnątrz garażu na jedną lub dwie ściany. Bramy z segmentów pionowych nadają się szczególnie do małych garaży i można je stosować w otworach o różnym kształcie, także łukowych. Bramy boczne wymagają pozostawienia pewnej wolnej przestrzeni wokół tej ściany, na którą się przesuwają.
Szerokość segmentów wynosi od 360 do 610 cm. Mogą być z blachy aluminiowej lub stalowej, faktura blachy zaś – gładka, chropowata (tzw. stucco) lub naśladująca słoje drewna. Segmenty mają wyprofilowane wzory w formie przetłoczeń lub kasetonów; mogą być jedno- lub dwuścienne – z wypełnieniem materiałem termoizolacyjnym.
Bramy segmentowe nie zajmują miejsca przed garażem, dlatego polecane są zwłaszcza do garaży wychodzących bezpośrednio na ulicę oraz wszędzie tam, gdzie jest mało miejsca na podjeździe.
-Rolowane (żaluzjowe). Są to konstrukcje złożone z wąskich profili, połączonych ze sobą na całej długości, podobnie jak rolety do okien. Brama jest zwijana na specjalny wał zamocowany pod sufitem wewnątrz garażu lub w kasecie (skrzynce) na zewnątrz. Niektóre bramy rolowane, podobnie jak bramy segmentowe górne, są wciągane pod sufit w garażu. Profile bram rolowanych mogą być aluminiowe lub stalowe, jedno- lub dwuścienne (wypełnione pianką poliuretanową). Bramy rolowane nie wymagają pozostawiania wolnej przestrzeni przed garażem. Są wygodne w obsłudze.
-Rozwierane (dwuskrzydłowe). To tradycyjne konstrukcje, zwykle drewniane, wypełnione płycinami lub listwami drewnianymi. Skrzydła zamocowane są na zawiasach i otwierają się jak drzwi. Takie bramy nie wymagają zostawiania przestrzeni pod sufitem, lecz na podjeździe.
Sposób otwierania
Bramy garażowe różnią się między sobą przede wszystkim sposobem otwierania. Coraz rzadziej montuje się dziś bramy rozwieralne, gdyż sposób ich otwierania jest najmniej wygodny, zazwyczaj ręczny. Najwięcej zalet mają natomiast bramy rolowane, które są jednak najdroższe, choćby dlatego, że zawsze mają napęd elektryczny.
Bramy uchylne są najtańsze ze względu na prostą konstrukcję i łatwy montaż. Otwierają się do góry, ich dolna część wysuwa się nieznacznie na zewnątrz garażu. Dlatego nie nadają się do garaży wychodzących na ulicę lub z krótkimi podjazdami. Bramy segmentowe są droższe od uchylnych, ale szczelniejsze i nie zajmują miejsca przed garażem. Mogą mieć nawet 6 m szerokości, można je instalować w otworze o kształcie łuku. Bramy segmentowe otwierają się, przesuwając do góry na rolkach, po prowadnicach przymocowanych do ścian, a następnie chowają pod sufitem garażu. Czasami segmenty przesuwają się w bok na ścianę wnętrza garażu.
W naszym klimacie możliwość automatycznego otwierania bramy znacznie uprzyjemni korzystanie z garażu. Nawet jeśli myślimy, że wystarczy nam brama obsługiwana ręcznie, warto zaplanować ją tak, aby w przyszłości zmieścił się przy niej napęd. Wystarczy, by między otwartym skrzydłem a sufitem została wolna przestrzeń na siłownik. Ważne jest za to, żeby na etapie wykańczania garażu doprowadzić do niego przewody elektryczne. Ważne jest też, jaki rodzaj sterowania wybierzemy: pilotem, przyciskiem z domu i domofonu, przełącznikiem na klucz, klawiaturą szyfrową czy telefonem. Zazwyczaj do sterowania bramą używa się pilotów jedno-, dwu- lub czterokanałowych oraz współpracującego z nimi odbiornika radiowego, znajdującego się w centrali. Nadajniki wielokanałowe wykorzystuje się również do obsługi innych urządzeń, w tym najczęściej bramy wjazdowej. W rozbudowanych wersjach automatyki stosuje się moduły GSM – wtedy bramę można otworzyć, na przykład wysyłając SMS na numer umieszczony w centrali.
Brama bezpieczna
Aby użytkowanie bramy było bezpiecznie, producenci stosują różne zabezpieczenia:
-osłony rolek, które chronią przed włożeniem palców pomiędzy rolki a prowadnice;
-hamulec bezpieczeństwa zatrzymujący otwieraną lub zamykaną bramę, jeżeli zostaną zerwane sprężyny lub linki;
-specjalnie ukształtowane zawiasy i krawędzie paneli w bramach segmentowych, zapobiegające przytrzaśnięciu palców.
Bramy z napędem automatycznym mają możliwość wysprzęglenia siłownika i ręcznej obsługi w razie braku zasilania. Do odblokowania bramy stosuje się linkę, która znajduje się wewnątrz garażu. Jest ona połączona z zamkiem i napędem, co pozwala odłączyć go od bramy. A jeżeli do garażu nie ma dodatkowego wejścia, fachowcy zalecają montaż zewnętrznego mechanizmu wysprzęglania.
Ponadto, bramy z napędem automatycznym wyposaża się m.in. w:
-zabezpieczenie przeciążeniowe, dzięki czemu skrzydło cofa się, gdy tylko napotka na przeszkodę;
-fotokomórkę, która wykrywa przeszkody w płaszczyźnie ruchu bramy i nie pozwala na zamknięcie skrzydła,
-system ryglowania mający za zadanie zapewnić ochronę przed jej podważeniem.
elektroniczną kontrolę prędkości, co zapewnia łagodny rozruch, a następnie zatrzymanie skrzydła
Brama garażowa - jakie wymiary?
Przepisy budowlane określają minimalne wymiary światła wjazdu do garażu po zamontowaniu bramy. Wynoszą one 2,30 × 2,00 m (szer. × wys). Parametry garaży dwustanowiskowych w domach jednorodzinnych nie są określone przepisami; przyjmuje się, że brama powinna mieć od 5,0 do 5,5 m szerokości – chociaż bywają też szersze.
Brama pojedyncza. Jeśli będziemy montować bramę pojedynczą, najlepiej wybrać taką o wymiarach 2,50 × 2,25 m (czyli nieco większą niż wymagają przepisy). Szerokość 2,50 m daje nam możliwość swobodnego wjazdu do garażu, bez obawy o uszkodzenia samochodu. Sugerowany wymiar 2,50 × 2,25 m jest też najczęściej zamawiany i stosowany w budownictwie jednorodzinnym.
Brama podwójna. Najbardziej optymalny i najczęściej wybierany wymiar dla bramy do garażu dwustanowiskowego to 5,00 × 2,25 m. Jeśli szerokość pięciu metrów jest niewystarczająca, możemy zamontować bramę o 0,50 m szerszą, ale należy pamiętać, że 5,50 m to maksymalny typowy wymiar bramy dostępny na rynku. Szerszą trzeba robić na zamówienie. Podane wymiary dotyczą najpopularniejszych obecnie bram segmentowych. Ze względu na ich właściwości termoizolacyjne zaleca się stosować je w garażach ocieplanych, czyli również tych wbudowanych w bryłę domu.
Na jeden samochód...
Jeśli garaż jest połączony z domem – dobudowany lub wbudowany w jego bryłę, to wybór bramy jest naprawdę ważny. Wpływa ona na wygląd domu choćby dlatego, że zajmuje dużą powierzchnię – przesłania największy otwór elewacji. Jeśli brama ma swoje przemyślane miejsce w tej całości, wszystko jest w porządku. Jej wygląd powinien być dostosowany do stylu domu i otoczenia.
Jedna duża czy dwie mniejsze?
Inwestorzy, którzy zdecydowali się na garaż dwustanowiskowy, stają przed dylematem – w jaki sposób zamknąć jego wjazd, by był estetyczny i funkcjonalny. Architekci, a przede wszystkim producenci bram, proponują dwa rozwiązania: jedna szeroka brama lub dwie mniejsze. W przypadku domów usytuowanych blisko ulicy, z garażem w linii ogrodzenia, lepszym rozwiązaniem będą dwie węższe bramy (przy otwieraniu widać mniej wnętrza).
Prawie niewidoczna
Jeśli chcemy, aby brama nie rzucała się w oczy, wybierzmy kolor zbliżony do elewacji: biała zniknie na tle białego tynku, a brązowa wtopi się w tło ściany z klinkieru. Jej kolor można też dobrać do koloru okien i drzwi czy pokrycia. Brama sprawia wrażenie ukrytej, gdy wrota są zlicowane ze ścianą.
Siła kontrastu
Możemy także przyjąć inną strategię. Zamiast zastanawiać się nad tym, jak bramę ukryć, można uczynić z niej zdecydowany element budynku. Są bramy błękitne, wiśniowe... Bezpiecznie jednak trzymać się zasady, że wyeksponowana brama powinna mieć taką samą barwę jak drzwi wejściowe.
Dobrana do architektury
W budynkach o modernistycznej architekturze doskonale prezentuje się stolarka aluminiowa w zestawieniu z bramą segmentową w kolorze antracytu o gładkiej powierzchni i wysokich przetłoczeniach. W architekturze klasycznej z kolei bardzo dobrze sprawdzą się wszelkie kolory oklein drewnianych. Do tradycyjnych domów pasują bramy w stylu rustykalnym z litego drewna.
Podane ceny są cenami katalogowymi brutto.
- Więcej o:
Wszystko, co powinniśmy wiedzieć o dachach płaskich
Jak wybrać dachówkę?
Basen ogrodowy - jaki wybrać? [rodzaje, ceny]
Odwodnienie w garażu. Praktyczne rady
Bramy garażowe: jak wybrać napęd do bramy?
Jaka wiata samochodowa sprawdzi się przy domu jednorodzinnym?
Zrób to sam - ziemianka ogrodowa zamiast lodówki
Schron przydomowy - jak wygląda budowa i wyposażenie schronu?