Którym supermarketom ufają Polacy? Wyniki nie pozostawiają wątpliwości

Magda Kłodecka

Dyskonty podbijają serca Polaków - najlepiej nam się kojarzą, choć nie wiemy, czy tak naprawdę są uczciwe

18.03.2016 Krakow . Osiedla Strusia 23 . Sklep Biedronka . Fot. Kuba Ociepa / Agencja Gazeta SLOWA KLUCZOWE: spozywczy budynek dyskont dycount /FR/
Biedronka
Fot. Kuba Ociepa/ Agencja Gazeta

 Którym sklepom ufają Polacy? Przede wszystkim tym, które dobrze nas obsługują, mają niskie ceny i proponują programy lojalnościowe. Ale jeśli zapytać, czy to wystarczy, żeby uznać sklep za uczciwy, klienci rozkładają ręce - może tak, może nie, nie wiadomo. To wnioski z badania ARC Rynek i Opinia na zlecenie Procontent Communication.

Dyskonty górą

Jeśli tę uczciwość klienci oceniają, biorąc pod uwagę kolejne elementy składowe, to zdecydowanie wygrywa Biedronka - wierzą jej dwie trzecie Polaków. Drugi w rankingu Lidl dostał głosy na „tak” od połowy zapytanych, zaś trzeciemu Kauflandowi ufa 35 proc. osób.

- Wysoka pozycja Biedronki w badaniu zaufania klientów potwierdza, że wybrała właściwą strategię. Oparcie oferty na produktach wysokiej jakości w przystępnych cenach jest najlepszym środkiem budowania lojalności klientów. Dzięki konsekwencji w tych działaniach w ciągu ponad 20 lat istnienia sieci, możemy się cieszyć nie tylko wynikami badań klientów, ale także faktem, że prawie 4 miliony Polaków codziennie wybiera sklepy Biedronka jako miejsce zakupów - komentuje wyniki raportu Alfred Kubczak, dyrektor ds. korporacyjnych Jeronimo Martins Polska, właściciela Biedronki.

Ogólnie dyskonty wypadają w zestawieniu najlepiej, bo za godne zaufania uznało jej 45 proc. badanych. Znacznie mniej pewnie czują się Polacy, idąc do osiedlowych sklepików - pozytywne oceny dała im mniej niż jedna na pięć osób. Wielkie sieci hiper- i supermarketów, takie jak Auchan, Carrefour czy Tesco, dobrze postrzega 16 proc. badanych.

Polacy są w większości zadowoleni z tego, jak działają sieci handlowe - zauważają nawet, że klienci są traktowani coraz lepiej. Ale co czwarta osoba takiej poprawy nie widzi, a 12 proc. - wręcz przeciwnie, uważa, że traktowanie klientów się pogorszyło.

Łowcy okazji

Wysoka jakość obsługi, dobre ceny i programy lojalnościowe składają się na pozytywny obraz sieci handlowych i sklepów. Jednak kiedy Polakom zada się pytanie wprost: czy te sklepy są uczciwe wobec klientów? - odpowiedź nie jest już taka oczywista. Najczęściej odpowiadają, że nie wiedzą, że trudno powiedzieć.

- Jak wskazują badania, około 40 proc. Polaków nie jest w stanie ocenić wiarygodności sklepów. Jest to wskazówka, szczególnie dla marketów i dyskontów, oznaczająca, że sieci handlowe powinny postawić na przejrzystą i klarowną politykę komunikacyjną. Dzięki temu, sklepy mogą zdecydowanie zyskać wizerunkowo - uważa Agnieszka Kozak z Procontent Communication.

Warto o to się postarać, bo statystyczny Polak na artykuły pierwszej potrzeby przeznacza około jednej trzeciej miesięcznych zarobków. Dodatkowo, Polacy są lojalnymi klientami i chętnie kupują w tym samym miejscu; aż 78 proc. ankietowanych stwierdziło, że w ostatnim czasie nie zmieniło sklepu. Ale zrobią to, jeśli znajdą tańszy, atrakcyjny sklep - grozi połowa zapytanych.

- Przyglądając się wynikom badań, można pokusić się o postawienie tezy, że Polak jako klient to typowy łowca - korzysta z okazji, wybiera atrakcje produktowe i cenowe. Taki sposób zachowania konsumentów jest bardzo dobrze znany i wykorzystywany przez sklepy Biedronki czy Lidla, które często zmieniając ofertę, wprowadzają korzystne promocje cenowe i produktowe - tłumaczy dr Krzysztof Kubiak, dyrektor Instytutu Reklamy i PR z Wyższej Szkoły Promocji, Mediów i Show Businessu w Warszawie.

* Badania przeprowadził ARC Rynek i Opinia na zlecenie Procontent Communication, na ponad 900 osobach w wieku 15-55 lat.

Skomentuj:

Którym supermarketom ufają Polacy? Wyniki nie pozostawiają wątpliwości