Którym supermarketom ufają Polacy? Wyniki nie pozostawiają wątpliwości
Dyskonty podbijają serca Polaków - najlepiej nam się kojarzą, choć nie wiemy, czy tak naprawdę są uczciwe


Którym sklepom ufają Polacy? Przede wszystkim tym, które dobrze nas obsługują, mają niskie ceny i proponują programy lojalnościowe. Ale jeśli zapytać, czy to wystarczy, żeby uznać sklep za uczciwy, klienci rozkładają ręce - może tak, może nie, nie wiadomo. To wnioski z badania ARC Rynek i Opinia na zlecenie Procontent Communication.
Dyskonty górą
Jeśli tę uczciwość klienci oceniają, biorąc pod uwagę kolejne elementy składowe, to zdecydowanie wygrywa Biedronka - wierzą jej dwie trzecie Polaków. Drugi w rankingu Lidl dostał głosy na „tak” od połowy zapytanych, zaś trzeciemu Kauflandowi ufa 35 proc. osób.
- Wysoka pozycja Biedronki w badaniu zaufania klientów potwierdza, że wybrała właściwą strategię. Oparcie oferty na produktach wysokiej jakości w przystępnych cenach jest najlepszym środkiem budowania lojalności klientów. Dzięki konsekwencji w tych działaniach w ciągu ponad 20 lat istnienia sieci, możemy się cieszyć nie tylko wynikami badań klientów, ale także faktem, że prawie 4 miliony Polaków codziennie wybiera sklepy Biedronka jako miejsce zakupów - komentuje wyniki raportu Alfred Kubczak, dyrektor ds. korporacyjnych Jeronimo Martins Polska, właściciela Biedronki.
Ogólnie dyskonty wypadają w zestawieniu najlepiej, bo za godne zaufania uznało jej 45 proc. badanych. Znacznie mniej pewnie czują się Polacy, idąc do osiedlowych sklepików - pozytywne oceny dała im mniej niż jedna na pięć osób. Wielkie sieci hiper- i supermarketów, takie jak Auchan, Carrefour czy Tesco, dobrze postrzega 16 proc. badanych.
Polacy są w większości zadowoleni z tego, jak działają sieci handlowe - zauważają nawet, że klienci są traktowani coraz lepiej. Ale co czwarta osoba takiej poprawy nie widzi, a 12 proc. - wręcz przeciwnie, uważa, że traktowanie klientów się pogorszyło.
Łowcy okazji
Wysoka jakość obsługi, dobre ceny i programy lojalnościowe składają się na pozytywny obraz sieci handlowych i sklepów. Jednak kiedy Polakom zada się pytanie wprost: czy te sklepy są uczciwe wobec klientów? - odpowiedź nie jest już taka oczywista. Najczęściej odpowiadają, że nie wiedzą, że trudno powiedzieć.
- Jak wskazują badania, około 40 proc. Polaków nie jest w stanie ocenić wiarygodności sklepów. Jest to wskazówka, szczególnie dla marketów i dyskontów, oznaczająca, że sieci handlowe powinny postawić na przejrzystą i klarowną politykę komunikacyjną. Dzięki temu, sklepy mogą zdecydowanie zyskać wizerunkowo - uważa Agnieszka Kozak z Procontent Communication.
Warto o to się postarać, bo statystyczny Polak na artykuły pierwszej potrzeby przeznacza około jednej trzeciej miesięcznych zarobków. Dodatkowo, Polacy są lojalnymi klientami i chętnie kupują w tym samym miejscu; aż 78 proc. ankietowanych stwierdziło, że w ostatnim czasie nie zmieniło sklepu. Ale zrobią to, jeśli znajdą tańszy, atrakcyjny sklep - grozi połowa zapytanych.
- Przyglądając się wynikom badań, można pokusić się o postawienie tezy, że Polak jako klient to typowy łowca - korzysta z okazji, wybiera atrakcje produktowe i cenowe. Taki sposób zachowania konsumentów jest bardzo dobrze znany i wykorzystywany przez sklepy Biedronki czy Lidla, które często zmieniając ofertę, wprowadzają korzystne promocje cenowe i produktowe - tłumaczy dr Krzysztof Kubiak, dyrektor Instytutu Reklamy i PR z Wyższej Szkoły Promocji, Mediów i Show Businessu w Warszawie.
* Badania przeprowadził ARC Rynek i Opinia na zlecenie Procontent Communication, na ponad 900 osobach w wieku 15-55 lat.
- Więcej o:
- magda kłodecka
- styl życia
Którym supermarketom ufają Polacy? Wyniki nie pozostawiają wątpliwości
Jak chronić swoje dane na wakacjach
Niezbędnik turysty. Jak uniknąć kłopotów albo jak sobie wtedy radzić
Jak najlepiej ubezpieczyć się na wakacje
Jak kupić tańszy prąd i nie przepłacić? Praktyczne wskazówki
Jak wybrać farbę do malowania ścian? Praktyczny poradnik
Cena komfortu w samolocie. Czy warto skorzystać z oferty premium?
Sześć ważnych podpowiedzi dla tych, którzy chcą wymienić okna lub drzwi