Kiosk - kup onlineKiosk - Ladnydom.pl

Przydomowa stacja ładowania auta elektrycznego

BARTŁOMIEJ JAWORSKI, absolwent wydziału elektrycznego Politechniki Warszawskiej, członek SEP, członek komitetu technicznego SPAE w Krajowej Izbie Gospodarczej Elektroniki i Telekomunikacji

Parlament europejski na początku czerwca opowiedział się za ograniczeniem emisji o 100% w nowych autach do 2035 roku. W praktyce oznacza to, że już za 13 lat nie kupimy w Europie nowego samochodu z silnikiem spalinowym, tylko z elektrycznym. Dlatego warto już teraz zastanowić się, jak przygotować się na użytkownie auta „elektryka”

Stacja ładowania samochodu elektrycznego
Stacja ładowania samochodu elektrycznego
Fot. Shutterstock

Obecnie po polskich drogach porusza się ponad 46 tys. pojazdów z napędem elektrycznym, które mogą korzystać z prawie 2200 ogólnodostępnych stacji ładowania. Jak działa auto elektryczne? Ma silnik elektryczny zamiast spalinowego, a źródłem energii jest bateria, którą należy ładować. Aby to zrobić, wykorzystujemy odpowiednie gniazdo typu 1 lub 2 do ładowania prądem przemiennym AC z gniazdka bądź z gniazda CCS czy CHAdeMo do ładowania prądem stałym. Co prawda wraz z pojazdem otrzymujemy przenośną ładowarkę o mocy ok. 2,3 kW na napięcie 230 V AC, którą można podłączyć pod zwykłe domowe gniazdo, ale nie jest to szybki sposób naładowania baterii. 

 

Stacja ładowania samochodu
Stacja ładowania samochodu
Fot. Shutterstock

Przykładowo popularny model auta, Nissan Leaf ma baterię o pojemności 24 kWh. Ładowanie go zatem fabryczną ładowarką o mocy 2,3 kW od 0 do 100% mocy trwałoby ponad 10 godzin. Nie zawsze możemy sobie pozwolić na taką przerwę w użytkowaniu samochodu, dlatego warto zastanowić się nad montażem domowej stacji ładowania. Jaka moc stacji? Rynek oferuje stacje AC oraz DC. Pierwsze nazywane stacjami wolnymi ładują baterię prądem przemiennym, a specjalny przekształtnik w samochodzie zamienia go na prąd stały. W stacji DC nie ma prostownika, bateria jest ładowana bezpośrednio. Dzięki temu można wykorzystać dużo większą moc, a sam proces odbywa się znacznie szybciej.

 

Stacja ładowania samochodu
Stacja ładowania samochodu
Fot. Shutterstock

Stacje AC dostępne są w wersji 1-fazowej o mocy do 7,4 kW oraz 3-fazowej do 22 kW. Z kolei stacje DC do pojazdów osobowych mogą mieć moc około 150 kW, a do autobusów nawet 350 kW. Rozważając moc stacji musimy wziąć pod uwagę akumulator w aucie, które będziemy użytkować oraz dostępną moc przyłączeniową w naszym domu od zakładu energetycznego. Im samo[1]chód ma większą pojemność baterii, tym ładowarka o małej mocy będzie dłużej go ładować. Z drugiej strony nie możemy zamontować urządzenia przekraczającego dostępną moc przyłączeniową, bo doprowadzimy do zadziałania zabezpieczeń i przerwy w dostępnie do energii elektrycznej.

Zazwyczaj moc przyłącza w domach wynosi 10-15 kW, co od razu mówi nam o tym, że wykorzystywanie w 100% stacji ładowania AC 22kW znacznie przekracza tę moc. Należy wówczas wystąpić do zakładu energetycznego o zmianę i zwiększenie mocy przyłącza lub montaż ładowarki z ograniczeniem dostępnej mocy, aby nie powodować zadziałania zabezpieczeń (wyłącznika nadprądowego). Najczęściej montowane urządzenia w domach to stacje ładowania AC, o mocy do 22kW, z regulacją mocy wyjściowej, dostosowane do warunków w danej instalacji i dostępnej rezerwy mocy.

Podział ładowania ze względu na moc
Podział ładowania ze względu na moc
Fot. Red
Rodzaje gniazd w autach ładowarkach
Rodzaje gniazd w autach ładowarkach
Fot. Red.

Gdzie zamontować stację?

Najlepiej tam, gdzie parkujemy auto – w garażu, przed domem lub przy posesji. Urządzenie możemy zamocować na ścianie (wallbox) lub na słupku (wolnostojące). Jeśli stacja nie zostanie umieszczona na ogrodzonym terenie, należy wybrać model z kontrolą dostępu, dzięki czemu osoby niepożądane nie będą mogły z niej korzystać. W przypadku stacji naściennej instalator zwykle bruzduje ścianę, aby doprowadzić zasilanie z domowej rozdzielnicy. Montaż stacji znajdującej się na zewnątrz, na słupku, wiąże się z wykonaniem prac ziemnych i doprowadzeniem zasilania poza budynek. Dobrą praktyką jest też montaż odbojnika chroniącego urządzenie przed najechaniem go autem.

Jakie gniazdo jest wymagane?

Domowa stacja ładowania ma służyć do ładowania naszego auta, więc powinna być wyposażona w takie samo gniazdo.
Należy zatem przed zakupem auta i stacji sprawdzić kompatybilność, gdyż stosowanie przejściówek nie jest zalecane.

Stacja ładowania, jak każdy inny sprzęt elektryczny musi być odpowiednio zabezpieczona, zgodnie z wymogami producenta urządzenia. Oznacza to, że musimy ją chronić przed zwarciem i przeciążeniem wykorzystując do tego wyłącznik nadprądowy albo wkładkę bezpiecznikową. Ponadto powinna być zabezpieczona wyłącznikiem różnicowoprądowym, zgodnie z zaleceniem producenta – zwykle jest to typ A lub typ B. Warto jednak wiedzieć o tym, że zabezpieczenie różnicowoprądowe typu B kosztuje tyle co sama stacja, więc warto poszukać takiej stacji, która wymaga tylko ochrony typu A. Ponadto w zależności od mocy stacji musimy doprowadzić do niej przewody elektryczne o odpowiednim przekroju. Przykładowo do domowych gniazdek mamy podłączone zazwyczaj przewody 2,5 mm², a do stacji o mocy 22 kW przy założeniu 100% wykorzystanie musimy podciągnąć aż 6 mm². Pamiętajmy też, że stacja, która nie będzie użytkowana wyłącznie przez jej właściciela, np. udostępniana gościom – w myśl ustawy o elektromobilności podlega badaniu przez UDT. Wiąże się to niestety z dodatkową, coroczną opłatą za tego typu usługę.

Ile zapłacimy?

Koszt najprostszych stacji AC mających moc do 22 kW bez montażu i przeróbek istniejącej instalacji, wynosi nie mniej niż 2500 zł. Do tego trzeba doliczyć koszt zabezpieczeń, przewodów i montażu, które są wyceniane indywidualnie. 

    Więcej o:

Skomentuj:

Przydomowa stacja ładowania auta elektrycznego