Remont przyczepy kempingowej
Wiele osób ceni sobie wolność podróżowania i noclegu w dowolnym miejscu, co sprawia, że rośnie sprzedaż przyczep kempingowych i kamperów. Niektórzy decydują się na zakup używanego pojazdu, który później remontują i dostosowują do swoich wymagań. Przedstawiamy, jak wygląda renowacja przyczepy kempingowej krok po kroku.
Przyczepa kempingowa – popularniejsza niż myślisz
Według danych European Caravan Federation w 2020 roku w Europie zarejestrowano do użytku około 235 tysięcy przyczep kempingowych i kamperów, co jest drugim najlepszym wynikiem od 1980 roku. Pokazuje to, że ludzie coraz bardziej interesują się tym sposobem spędzania wolnego czasu, a postpandemiczne ożywienie może wpłynąć na dalsze wzrosty.
Przyczepy kampingowe i kampery kojarzone są głównie z amerykańskimi drogami, gdzie niejednokrotnie pełnią funkcję domu na kółkach, ale początków tego typu pojazdów należy szukać w Europie. Przodkami współczesnych przyczep kempingowych było ciągnięte przez konie wozy, a pierwsze przyczepy kempingowe z prawdziwego zdarzenia pojawiły się na drogach na początku XX wieku.
Remont przyczepy kempingowej – jak zacząć
Nowe przyczepy kempingowe to duży wydatek – aby kupić pojazd o średnim standardzie, musimy liczyć się z wydatkiem od 100 do 200 tysięcy złotych. Im większy i lepiej wyposażony model, tym wyższa cena – najlepsze mogą kosztować nawet pół miliona złotych! Z tego powodu wiele osób decyduje się na zakup używanej przyczepki. Ich cena zależy od wieku, standardu i stopnia zużycia, ale średni koszt zakupu oscyluje między 20 a 40 tysięcy złotych. Renowacja przyczepy kempingowej zależy od wielu czynników – stanu technicznego, oczekiwanego standardu wykończenia czy posiadanych funduszy. Do każdego przypadku należy podchodzić indywidualnie, ale można wyznaczyć pewne ogólne zasady, którymi należy się kierować, aby bezproblemowo i szybko przygotować przyczepę do dalekich podróży.
Wiele prac w przyczepie kempingowej można wykonać samodzielnie, ale dobrze jest zacząć od zlecenia ekspertyzy fachowcowi. Oceni on stan techniczny, wskaże elementy wymagające naprawy lub wymiany oraz zaproponuje plan działania. Czasami warto zlecić renowację przyczepy wykwalifikowanym specjalistom. Jeśli jest ona w złym stanie technicznym, dobrze oddać ją do warsztatu, w którym mechanicy sprawdzą osie, podwozie i stan kół.
Estetyka przyczepy nie ma dużego wpływu na jej zachowanie na drodze, więc możemy zająć się nią samodzielnie. Należy jednak zrobić to według odpowiedniego planu – przyspieszy to prace i oszczędzi nam problemów. Pozwoli również zaplanować niezbędne wydatki. Renowacja przyczepy jest bardzo podobna do remontowania domu, więc stosuje się niemalże identyczne zasady. Po dokonaniu przeglądu i niezbędnych napraw możemy przejść do dalszych etapów.
Remont wnętrza przyczepy kempingowej
Kolejnym krokiem powinno być usunięcie z wnętrza przyczepy wszystkich elementów nienadających się do użytku i niepasujących do ogólnej koncepcji estetycznej. Jest to proces czasochłonny, ale nieunikniony. Potrzebne będą do tego narzędzia – w wielu wypadkach całkowicie wystarczająca będzie zawartość domowej skrzynki z narzędziami. Wnętrza starych przyczep kempingowych są najczęściej mocno zużyte, co najbardziej widać po meblach i tapicerce. W tym wypadku możemy zdecydować się na ich renowację, ale również możemy zamontować nowe sprzęty.
Następnie przechodzimy do sprawdzenia konstrukcji pojazdu i, jeśli zaistnieje taka potrzeba, wzmocnienia jej. Wiele zależy od wieku i stanu przyczepy, co określi nam specjalista, z którego usług możemy również skorzystać w tym wypadku. Podobnie rzecz ma się z wykonaniem nowych instalacji elektrycznych, gazowych i wodno-kanalizacyjnych. Jeśli nie posiadamy dostatecznej wiedzy w tym zakresie, pomoc fachowca będzie nieodzowna.
Odnawiając przyczepę kempingową, musimy też zwrócić uwagę na znajdujące się w niej okna i drzwi. Mogą one posiadać nieszczelności i ubytki, które koniecznie należy uzupełnić specjalistycznymi środkami. Do prostych napraw sprawdzi się piana poliuretanowa taka jak piana wężykowa PCV. Posiada ona wbudowany aplikator wężykowy, dzięki któremu jest niezwykle łatwa w użyciu.
Remont przyczepy kempingowej - wykończenie
Po dokonaniu wszystkich niezbędnych napraw, możemy przejść do wykończenia. Polegać ono będzie na wymianie lub odświeżeniu sprzętów i tapicerki, a także malowaniu wewnętrznych i zewnętrznych części przyczepy. Pamiętajmy, że będzie ona narażona na stały kontakt z warunkami atmosferycznymi, więc wybrana farba musi zapewniać odporność na ich działanie.
Do malowania przyczepy kempingowej dobrze sprawdzi się farba specjalistyczna taka jak farba renowacyjno-dekoracyjno. Można ją stosować na różnego rodzaju powierzchnie:
- beton,
- tynk,
- blachę
- czy powłoki bitumiczne.
Najczęściej używa się jej do pokrywania zewnętrznych części budynków oraz elementów architektury ogrodowej, ale świetnie sprawdzi się również w zabezpieczeniu ścian przyczepy kempingowej. Wystarczy tylko dokładnie je wyczyścić i zagruntować, po czym nanieść pędzlem, wałkiem lub za pomocą natrysku minimum dwie warstwy farby. Czas schnięcia jednej powłoki wynosi od 2 do 3 godzin, a pełne utwardzenie uzyskują one po około 24 godzinach.
Po pokryciu ścian przyczepy farbą jest ona gotowa do drogi. Wystarczy tylko podłączyć ją do samochodu i wybrać cel podróży. Renowacja przyczepy kempingowej sprawia, że przez wiele lat będzie ona służyć jako dom w trakcie dalekich wypadów.
- Więcej o:
Dom letniskowy w pytaniach i odpowiedziach
Remont przyczepy kempingowej
Domek letniskowy: całoroczny czy sezonowy? Jak zbudować i urządzić domek letniskowy?
Domek na działkę
Stara chata w roli domku letniskowego. Jak ją urządzić i wyposażyć ?
Dom letniskowy bez pozwolenia na budowę
A co powiecie na mały dom letniskowy nad jeziorem, w stylu skandynawskim?
Realizacje domów: dom schowany w jałowcach