Projekt i budowa garażu: w bryle domu, wolno stojący, gotowy [CENY]
Garaż powinien być wygodny, mieć trwałą nawierzchnię i zabezpieczać dobrze samochód. Przyglądamy się wadom i zaletom różnych rozwiązań i porównujemy koszty.






Garaż trzeba zbudować z myślą o przyszłości. Samochód zmieniamy bowiem częściej niż dom, warto więc wziąć pod uwagę na przykład to, że za jakiś czas zechcemy kupić kombi czy SUV-a, którymi będziemy wozić dużego psa lub powiększającą się rodzinę.
Garaż - gdzie i jak duży
Miejsce na samochód umieszczone w bryle domu wyraźnie wpływa na jej kształt. Jeden samochód osobowy potrzebuje garażu o wymiarach 3 x 6 m w osiach konstrukcyjnych ścian. Oznacza to, że jego wnętrze ma 2,75 x 5,75 m. Warto go poszerzyć przynajmniej o 60 cm - nie zmieni to drastycznie kosztów, a garaż będzie wygodniejszy. Wysokość garażu w świetle konstrukcji powinna wynosić co najmniej 2,2 m, do spodu przewodów instalacyjnych - 2 m, a wysokość wjazdu - 2 m. Minimalna szerokość wjazdu to 2,3 m, szerokość przejść między samochodem a ścianami - 1,2 m.
Garaż wbudowany lub sąsiadujący z domem wymaga uszczelnienia oraz izolacji akustycznej ścian i stropów oddzielających go od domu. Dobrą izolacyjność akustyczną powinny też mieć okna pomieszczeń usytuowanych bezpośrednio nad bramą garażową. W garażu nie wolno umieszczać wyczystek do przewodów spalinowych i dymowych, a także studzienek rewizyjnych instalacji. Ponadto, uszczelnione powinny być wszelkie przejścia instalacyjne.
Budowa garażu
Posadzka. Wytrzymała, trwała oraz łatwa w czyszczeniu i konserwacji jest posadzka pomalowana specjalnym preparatem polimerowym, odpornym na ścieranie i chemikalia, takie jak oleje, smary i kwasy. Preparat do malowania może być w jednolitym kolorze, ale można zastosować maskujący zabrudzenia "system posadzkowy". W tym celu warstwę niewyschniętego jeszcze preparatu posypuje się dekoracyjnymi, różnokolorowymi płatkami z PVC, które pełnią też funkcję antypoślizgową. Po wyschnięciu powłoki posadzkę należy polakierować.
Bardzo praktyczna i trwała, choć droga, jest posadzka z żywicy epoksydowej (z robocizną około 300 zł/m2).
Coraz częściej podłogi w przydomowych garażach wykańcza się płytkami ceramicznymi. Posadzki powinny być mrozoodporne, nieśliskie i odporne na ścieranie.
Odprowadzanie wody. Zimą z oblodzonym i ośnieżonym samochodem wprowadza się do garażu sporo wody. Aby na posadzce nie tworzyły się kałuże, trzeba jej nadać odpowiedni spadek i zamontować wpust podłogowy (np. 25 x 25 cm) lub korytko odwodnienia liniowego długości 1-2 m. Spadek powinien kierować wodę z czterech stron w kierunku wpustu lub z dwóch - w kierunku korytka.
Z urządzeń odprowadzających wodę z garażu można zrezygnować, jeśli przed bramą garażową jest odwodnienie liniowe podjazdu. Wówczas posadzce w garażu wystarczy nadać spadek w kierunku tego odwodnienia.
Jeśli wpust lub korytko w garażu są częścią systemu odwodnienia terenu wokół domu, zebraną wodę odprowadza się do kanalizacji ogólno- spławnej lub burzowej albo po prostu do gruntu.
W trosce o środowisko wodę usuwaną z podłogi w garażu można oddzielić od systemu odwodnienia i odprowadzać do kanalizacji bytowo-gospodarczej. Takie rozwiązanie nie jest jednak obowiązkowe.
Ściany. Powinny być otynkowane i pomalowane. Do malowania najczęściej stosuje się farbę olejną - odporną na ścieranie i łatwą do mycia. Można również zastosować farbę emulsyjną. Trwalsze, ładniejsze i łatwiejsze do utrzymania w czystości jest wykończenie ścian płytkami ceramicznymi. Trzeba tylko pamiętać, że jeśli garaż nie będzie ogrzewany, zarówno zastosowane płytki, jak i mocujący je klej powinny być mrozoodporne.
Wentylacja. Jest niezbędna nie tylko ze względów bezpieczeństwa (usuwa z wnętrza spaliny i opary benzyny), ale też dlatego, że zapobiega nadmiernemu nagromadzeniu wilgoci. W szczelnym, wilgotnym pomieszczeniu samochód korodowałby szybciej, niż gdyby stał na wolnym powietrzu.
W nieogrzewanym naziemnym garażu wolno stojącym, dobudowanym do domu lub weń wbudowanym, trzeba zapewnić wentylację naturalną, czyli przewietrzanie. W tym celu w dwóch ścianach (najlepiej przeciwległych) umieszcza się kratki wentylacyjne o łącznej powierzchni nie mniejszej niż 400 cm2. W przepisach wymaga się, by taka powierzchnia otworów przypadała na każde miejsce postojowe.
Ogrzewany garaż naziemny, a także częściowo zagłębiony w gruncie, powinien mieć zapewnioną wentylację grawitacyjną, a więc podłączoną do komina. Powinna ona umożliwiać półtorakrotną wymianę powietrza w ciągu godziny. Garaż majsterkowicza warto wyposażyć w wentylator, ponieważ latem wentylacja grawitacyjna może być zawodna
W dobrze zaplanowanym garażu zmieści się nie tylko samochód, ale też rowery, kosze do segregowanych śmieci, narzędzia, a niekiedy również meble ogrodowe
Koszty budowy garażu wolno stojącego o powierzchni 30 m2
- Projekt - 1000-3000 zł.
- Stan zerowy (roboty ziemne, fundamenty, podłoga) - około 7000 zł.
- Stan surowy z zadaszeniem (ściany, więźba dachowa, pokrycie) - ok. 15 tys. zł.
- Brama garażowa z napędem - ok. 2500 zł.
- Stan pod klucz (tynki wewnętrzne i zewnętrzne, malowanie ścian wewnątrz i na zewnątrz, płytki na podłodze) - około 10 tys. zł.
- Instalacja elektryczna (10 punktów) - 800 zł.
- Całkowity koszt - 30-40 tys. zł.
- Do garaży najlepsze są płytki gresowe o możliwie szorstkiej powierzchni
Do wyczyszczenia posadzki w garażu warto wykorzystać urządzenie wysokociśnieniowe, które służy do innych prac porządkowych wokół domu
Garaż Gotowy
To praktyczne rozwiązanie - garaże gotowe do użytku można kupić z wykończeniem i wyposażeniem według zamówienia. Żeby je zbudować, nie trzeba kupować materiałów i składować ich na posesji ani zatrudniać kolejnych ekip do poszczególnych prac. Rodzaj i wymiary garażu trzeba dobrać stosownie do tego, jaki pojazd będzie w nim parkować. Firmy produkujące garaże zapewniają również ich transport i montaż, za co trzeba dopłacić. Wykończony pojedynczy garaż żelbetowy (zamknięty bramą i przykryty dachem) to wydatek około 15 tys. zł, z płyt prefabrykowanych - około 9 tys. zł. Najtańszy jest garaż blaszany - do ceny zakupu gotowej konstrukcji dodajemy jedynie koszt przygotowania odpowiedniego podłoża (wylewka lub płyty betonowe za 1 tys. zł). Wprawdzie dobre jakościowo, przestronne i ocieplone garaże blaszane są wydatkiem rzędu 8 tys. zł, ale najprostsze modele można nabyć za nawet mniej niż 2 tys. zł.
- Więcej o:
![Specjalne uchwyty pozwalają bezpiecznie przechowywać opony i inne sezonowe akcesoria samochodowe. porządek w garażu, jak urządzić garaż, garaż, meble do garażu]()
Jak urządzić garaż
![Garaż wbudowany w bryłę domu OLYMPUS DIGITAL CAMERA]()
Pozwolenie na garaż
![Zniszczona podłoga w garażu pomalowana farbą chlorokauczukową Zniszczona podłoga w garażu pomalowana farbą chlorokauczukową]()
Naprawa podłogi w garażu
![Czy można mieć własny dom w miesiąc? Owszem, ta idea jest możliwa do zrealizowania, ale po spełnieniu kilku warunków. Jednym z nich jest wykorzystanie w tym celu technologii prefabrykacji. Czy można mieć własny dom w miesiąc? Owszem, ta idea jest możliwa do zrealizowania, ale po spełnieniu kilku warunków. Jednym z nich jest wykorzystanie w tym celu technologii prefabrykacji.]()
Dom w miesiąc – jak to zrobić? Przewodnik po nowoczesnych technologiach budowy
![Wśród tysięcy propozycji wydaje się, że największe znaczenie dla inwestorów ma estetyka budynku, funkcjonalny układ pomieszczeń oraz otoczenie nowego domu Wśród tysięcy propozycji wydaje się, że największe znaczenie dla inwestorów ma estetyka budynku, funkcjonalny układ pomieszczeń oraz otoczenie nowego domu]()
Wybierz swój najpiękniejszy dom
![5 sposobów na osiągnięcie dobrostanu w domu 5 sposobów na osiągnięcie dobrostanu w domu]()
5 sposobów na osiągnięcie dobrostanu w domu – neuroarchitektura i smart home w praktyce
![Jak wybrać dobrą pompę ciepła? Ekspertka wyjaśnia, na co zwrócić uwagę Jak wybrać dobrą pompę ciepła? Ekspertka wyjaśnia, na co zwrócić uwagę]()
Jak wybrać dobrą pompę ciepła? Ekspertka wyjaśnia, na co zwrócić uwagę
![Pracownia architektoniczna - BIAMS Pracownia architektoniczna - BIAMS]()
Pracownia architektoniczna - BIAMS









