Wystawa Agnieszki Brzeżańskiej "Ziółka, drzewka, y chróściki" w Muzeum Farmacji
Od 21 listopada 2024 roku Muzeum Farmacji zaprasza na wystawę Agnieszki Brzeżańskiej, gdzie zioła, farmacja i sztuka współczesna przenikają się w przestrzeni dawnej apteki. Prace artystki, w tym ceramika, obrazy i instalacje sensoryczne, otwierają nowy dialog między sztuką a historią ziołolecznictwa, oferując świeże spojrzenie na związki natury, nauki i sztuki.
Wystawa Ziółka, drzewka, y chróściki w Muzeum Farmacji to wyjątkowa prezentacja twórczości uznanej artystki Agnieszki Brzeżańskiej. Sztuka współczesna została starannie wkomponowana w szczeliny mebli zrekonstruowanej apteki z lat 20. XX wieku. W przestrzeniach najmniejszego oddziału Muzeum Warszawy prace Brzeżańskiej zyskują nowe, zaskakujące konteksty, współistniejąc z wystawą główną Res pharmaceuticae, która przybliża historię leków i farmacji. Artystka zaprasza w wyjątkową podróż tropem ziołolecznictwa – związków farmacji z fitoterapią i zapomnianych narracji o prozdrowotnych właściwościach roślin. Zaprezentowane zostaną prace wizualne, takie jak ceramika, malarstwo czy wideo, a także instalacje angażujące zmysły węchu i słuchu. Wystawa otworzy się 21 listopada 2024 roku.
Intrygujący tytuł wystawy Agnieszki Brzeżańskiej pochodzi z fragmentu renesansowego dzieła botanicznego pt. Herbarz polski, to jest o przyrodzeniu ziół i drzew rozmaitych, i innych rzeczy do lekarstw należących. To pierwszy oryginalny polski zielnik, który ukazał się w 1595 roku, a jego autorem jest Marcin z Urzędowa, botanik, zielarz, lekarz i ksiądz.
– Zabytki i utensylia sztuki aptekarskiej w niewielkim muzeum w połączeniu z opartymi na kontemplacji natury pracami Agnieszki Brzeżańskiej otwierają przed zwiedzającymi przestrzeń eksploracji związków roślin i międzygatunkowych sojuszy z formami uzdrawiania – mówi kurator wystawy Romuald Demidenko. – Wystawa Ziółka, drzewka, y chróściki jest okazją do wspólnej refleksji nad alternatywnymi sposobami łagodzenia objawów zapalnych i bólu, a także poszukiwania ukojenia – dodaje współautorka koncepcji Julia Kern-Protassewicz.
Artemisia vulgaris i „myślokształty”
Agnieszka Brzeżańska jest malarką, performerką i zielarką. Tworzy także rysunki, fotografię, film i ceramikę. Często sięga po rzemiosło i techniki tradycyjne. Istotą jej zróżnicowanej działalności artystycznej jest namysł nad miejscem człowieka w świecie i możliwościami współbycia wszystkich istot. Rośliny i ziołolecznictwo to tematy, które fascynują artystkę od lat. W Muzeum Farmacji prace Brzeżańskiej zyskały szczególne, nowe konteksty i znaczenia. Początki farmacji i relacje między naturą i nauką wysuwają się na pierwszy plan wystawy Ziółka, drzewka, y chruściki. Sztuka Brzeżańskiej w spotkaniu z historią leków, kolekcją szkła aptecznego, zbiorami bibliotecznymi czy tradycją japońskiej medycyny Kampo wybrzmiewa inaczej niż w neutralnej przestrzeni galeryjnej.
Na wystawie pokazane zostaną prace z ostatnich kilku lat, a także trzy obiekty przygotowane specjalnie z myślą o wnętrzach Muzeum Farmacji i jeden dotychczas nieprezentowany – to zielnik stworzony przez Agnieszkę Brzeżańską podczas studiów w Instytucie Zielarstwa i Terapii Naturalnych. W przestrzeniach dawnej apteki będzie unosił się zapach bylicy pospolitej (łac. Artemisia vulgaris), powszechnie występującej rośliny nazywanej lekiem na wszystko. Instalacja działająca na zmysł węchu przywodzi skojarzenia z dawnymi rytuałami aromaterapeutycznymi, inhalacjami czy okadzaniem domostw ziołowym dymem, który miał chronić przed chorobami. Pokazany zostanie także ręcznie tkany żakard, obrazy olejne, dwie prace wideo będące zapisem obserwacji sił natury, a także charakterystyczne dla Brzeżańskiej drobne rzeźby ceramiczne. Przodki, amebowate w kształcie stworki, artystka nazywa „myślokształtami”. Półabstrakcyjne obiekty kojarzą się z organicznymi formami, które mają kończyny, a nawet mimikę.
Agnieszka Brzeżańska (ur. 1972) studiowała w Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku i w Warszawie, gdzie uzyskała dyplom w Pracowni Malarstwa prof. Stefana Gierowskiego. W ramach stypendium rządu Japonii kształciła się na Uniwersytecie Sztuk Pięknych i Muzyki w Tokio. Jej twórczość obejmuje prace malarskie, rysunki, fotografię, film, ceramikę i inne media. Brzeżańska sięga po różne rejestry wiedzy, od fizyki i filozofii po marginalizowane przez nowoczesną naukę systemy poznania, takie jak alchemia, parapsychologia, ezoteryka, wiedza tubylcza czy tradycje matriarchalne. Od 2016 roku wspólnie z Ewą Cieplewską organizuje Flow/Przepływ – rezydencję artystyczną na Wiśle. Swoje prace prezentowała na kilkudziesięciu wystawach indywidualnych i zbiorowych w Polsce i za granicą. Współpracuje z galerią BWA Warszawa oraz Nanzuka w Tokio. Więcej: https://agnieszkabrzezanska.com.
Sztuka najnowsza w Muzeum Farmacji
Muzeum Farmacji zlokalizowane na Starówce jest oddziałem Muzeum Warszawy i jednym z najmniejszych stołecznych muzeów. To także jedyna w Polsce instytucja poświęcona historii farmacji, która otwiera się na sztukę najnowszą – w 2021 roku w ramach Warsaw Gallery Weekend odbyła się wystawa Tomasza Kulki Owoc z drzewa poznania dobra i zła, przygotowana wraz z Galerią Propaganda. Rok później miał miejsce pokaz prac Magdy Bielesz Wśród leków czuję się bezpiecznie. Wystawa Agnieszki Brzeżańskiej Ziółka, drzewka, y chróściki to kolejna odsłona wprowadzania sztuki współczesnej w historyczny kontekst Muzeum Farmacji.
Program towarzyszący: Bartosz Arobal Kociemba, Diana Lelonek, Ada Adu Rączka
Wątki pojawiające się na wystawie znajdą swoje rozwinięcie w programie towarzyszącym, który będzie nastawiony na wspólne działania twórcze. Bartosz Arobal Kociemba poprowadzi warsztaty Po listku do serca (7 grudnia 2024), a Ada Adu Rączka Wejście w zielnik (15 lutego 2025). Diana Lelonek i osoby studenckie z warszawskiej ASP będą pracować nad krótkimi formami filmowymi inspirowanymi Muzeum Farmacji i jego patronką magistrą Antoniną Leśniewską. Pokaz efektów działań odbędzie się 25 stycznia 2025 roku.
Wystawa Agnieszki Brzeżańskiej Ziółka, drzewka, y chróściki potrwa od 21 listopada 2024 do 2 marca 2025 roku w Muzeum Farmacji na ul. Piwnej 31/33. Muzeum jest czynne od środy, do niedzieli od 10.00 do 18.00. Bilety: 12 zł / 8 zł, w czwartki wstęp bezpłatny.
Więcej o wystawie i programie towarzyszącym na stronie Muzeum Farmacji.
KOLOFON
kurator Romuald Demidenko
współpraca koncepcyjna i kuratorska Julia Kern-Protassewicz
konsultacje merytoryczne Julia Kern-Protassewicz, Katarzyna Kucharska-Hornung, Marek Łuszczyk, Kamila Utrata
produkcja Michał Tański, Anna Czejarek
projekt graficzny Katarzyna Łygońska
system typograficzny wystaw Muzeum Warszawy Anna Światłowska
projekt plakatu i materiałów promocyjnych Joanna Bębenek
tłumaczenia Biuro Tłumaczeń Linglord
redakcja i korekta Urszula Drabińska, Patryk Walaszkowski
program towarzyszący Julia Barbasiewicz, Romuald Demidenko, Julia Kern-Protassewicz
wypożyczenia zewnętrzne Janusz Kurczak
multimedia Filip Wielechowski-Olszak
realizacja Dział Techniczny, Ksenia Góreczna, Katarzyna Radecka
komunikacja i marketing Małgorzata Czajkowska, Melissa, Czaplicka, Karina Dąbska, Agata Fijałkowska, Agata Fronczyk, Klaudia Gniady, Anna Ładna, Aleksandra Migacz, Agnieszka Tiutiunik, Dorian Widawski
wypożyczenia z instytucji zewnętrznych i zbiorów prywatnych Agnieszka Brzeżańska, BWA Warszawa, Fundacja Sztuki Polskiej ING
- Więcej o:
BERGER Bau wybuduje nową palmiarnię w Ogrodzie Botanicznym WNB Uniwersytetu Wrocławskiego
Wystawa Agnieszki Brzeżańskiej "Ziółka, drzewka, y chróściki" w Muzeum Farmacji
Paszport roślinny – jak go uzyskać i dlaczego jest ważny?
Nadanie imion trzem nowym odmianom róż w Kutnie
Zapraszamy do Kutna na wyjątkowe zakupy róż ogrodowych!
Kutno zakwitnie różami! Święto Róży już we wrześniu
Przyszłość miejskiego ogrodnictwa. Nowoczesne rozwiązania dla małych przestrzeni
Ogrodnictwo to nuda tylko dla boomerów? Sprawdzamy pokoleniowy przekrój polskich wielbicieli ogrodów