Bramy garażowe
Każda brama garażowa chroni samochód przed kradzieżą. Przed intruzami chronią również niektóre rolety zewnętrzne, które osłaniają ponadto dom przed słońcem, hałasem oraz spojrzeniami ciekawskich.
Rozwieralne - dwuskrzydłowe. Są to tradycyjne konstrukcje drewniane wypełnione płycinami lub listwami drewnianymi. Skrzydła zamocowane są na zawiasach i otwierają się jak drzwi. Nie jest to wygodne, bo trzeba oddzielnie otwierać i zamykać każde ze skrzydeł; najczęściej robi się to ręcznie. Czasami do takich bram montuje się napędy takie same jak do rozwieralnych bram wjazdowych.
Uchylne - płytowe. Brama uchylna osadzona jest w ościeżnicy z profili stalowych, którą mocuje się do ścian garażu. Profile są jednocześnie prowadnicami (bocznymi), po których przesuwa się mechanizm unoszący bramę. Niektóre bramy mają dwie dodatkowe prowadnice (górne), mocowane do sufitu garażu. Po tych prowadnicach poruszają się rolki zamocowane w górnych narożnikach bramy. Niestety, brama z prowadnicami górnymi zabiera więcej miejsca pod sufitem. Bramy uchylne są wyposażone w sprężyny, dzięki którym wystarczy zainicjowanie ruchu i dalej brama sama zamyka się lub otwiera - nawet gdy jest duża i ciężka. Niestety, bramy uchylne podczas otwierania wysuwają się przed lico budynku, nie można więc do nich zbyt blisko podjeżdżać - samochód trzeba zatrzymywać około 1,5 m przed bramą, co wymaga odpowiednio długiego podjazdu.
Segmentowe - sekcyjne. Brama taka składa się z segmentów połączonych specjalnymi zawiasami. Zależnie od tego, jak chowa się w garażu, brama może być: - górna, z poziomo ułożonych segmentów, które podczas otwierania są podnoszone i wciągane pod sufit. Szyny umieszczone po bokach bramy zapewniają jej płynny i cichy ruch. Bramy górne mogą być prowadzone standardowo lub nisko: te ostatnie polecane są do niskich garaży, z nadprożami o małej wysokości; - boczna, z segmentów pionowych, które podczas otwierania przesuwają się wewnątrz garażu na jedną lub na dwie ściany. Ze względu na taki sposób otwierania, bramy boczne nadają się szczególnie do małych garaży i można je stosować w otworach o różnym kształcie, także łukowych. Wymagają pozostawienia pewnej wolnej przestrzeni wokół tej ściany, na którą się przesuwają. Segmenty bram mają wyprofilowane wzory w formie przetłoczeń lub kasetonów; mogą być jedno- lub dwuścienne - z wypełnieniem materiałem termoizolacyjnym (pianką poliuretanową lub polistyrenem ekstrudowanym). Bramy segmentowe nie zajmują miejsca przed garażem, dlatego poleca się je zwłaszcza do garaży, z których wyjeżdża się bezpośrednio na ulicę, oraz wszędzie tam, gdzie jest mało miejsca na podjeździe.
Rolowane - żaluzjowe. Są to konstrukcje złożone z wąskich listew (profili), połączonych na całej długości podobnie jak w roletach do okien. Brama jest zwijana na specjalny wał zamocowany pod sufitem w garażu, albo w kasecie na zewnątrz. Niektóre bramy rolowane, podobnie jak bramy segmentowe górne, są wciągane pod sufit w garażu. Listwy bram rolowanych mogą być jedno- lub dwuścienne (wypełnione pianką poliuretanową). Bramy rolowane nie wymagają pozostawiania wolnej przestrzeni przed garażem. Są wygodne w obsłudze. Nie stosuje się ich bowiem w wersji otwieranej ręcznie, lecz zawsze z napędem elektrycznym, ponieważ są ciężkie. W razie awarii napędu lub przerwy w dostawie prądu taką bramę można otworzyć ręcznie za pomocą specjalnej korby.
Drzwi i brama - razem czy osobno
Do garażu wchodzi się bardzo często, więc oprócz bramy dobrze jest mieć w nim też drzwi. Jeśli garaż ma odpowiednią szerokość, można je zamontować obok bramy. Zamówienia na nie przyjmuje większość producentów bram, mogą więc mieć taki sam wzór i kolor co brama. Jeżeli nie ma miejsca na oddzielne drzwi, można zamówić bramę z wbudowanymi drzwiami wejściowymi.
Brama podwójna czy dwie bramy
Coraz częściej buduje się garaże na dwa samochody. Podwójna brama nie jest zbyt ładna, ale ułatwia manewrowanie samochodami, a więc zapewnia swobodę wjeżdżania i wyjeżdżania z garażu. Podwójne bramy są szerokie i ciężkie, więc otwieranie ich ręcznie wymaga sporo wysiłku. Jeśli brama będzie otwierana automatycznie, trzeba do niej zamontować napęd odpowiednio mocniejszy - i tym samym droższy - niż do bramy pojedynczej.
Dwie oddzielne bramy kosztują więcej niż brama podwójna. Jeśli będą otwierane automatycznie, do każdej potrzebny jest oddzielny napęd. Jednak zastosowanie dwóch bram ma sporo zalet: aby wjechać czy wyjechać samochodem, wystarczy otworzyć tylko jedną bramę, co jest znacznie wygodniejsze i szybsze niż otwieranie podwójnej.
Zapisz się na NEWSLETTER. Co tydzień najnowsze wiadomości o budowie, remoncie i wykańczaniu wnętrz w Twojej poczcie e-mail: Zobacz przykład
>- Więcej o:
Garaż w domu czy koło domu?
Gdy pilot do bramy nie działa
Bramo, otwórz się!
Odwodnienie w garażu. Praktyczne rady
Bramy garażowe: jak wybrać napęd do bramy?
Jaka wiata samochodowa sprawdzi się przy domu jednorodzinnym?
Zrób to sam - ziemianka ogrodowa zamiast lodówki
Schron przydomowy - jak wygląda budowa i wyposażenie schronu?