Bramy garażowe
Na rynku dostępnych jest wiele modeli bram garażowych: segmentowe, uchylne, roletowe i rozwierne. Wybierając, należy wziąć pod uwagę wygodę obsługi, trwałość konstrukcji, bezpieczeństwo oraz architekturę budynku i otoczenie.
Bramy segmentowe
Obecnie najpopularniejsze. Nie zajmują miejsca przed garażem, dlatego polecane są zwłaszcza do garaży wychodzących bezpośrednio na ulicę oraz wszędzie tam, gdzie jest mało miejsca na podjeździe. Zbudowane są z segmentów wykonanych zazwyczaj ze stali i wypełnionych pianką poliuretanową, poruszających się w prowadnicach. W niedużych bramach producenci stosują sprężyny naciągowe, a do większych i cięższych wykorzystują sprężyny skrętne.
Do bramy segmentowej pasują wszystkie typy napędów. Podwiesza się je pod sufitem garażu i łączy ze skrzydłem za pośrednictwem ruchomego ramienia.
Duży wybór kolorów i wykończeń.
Ruch skrzydła nie wymaga miejsca na podjeździe.
Dostępne też w wersji bocznej (otwierane na ścianę).
Bramy uchylne
To proste i ekonomiczne rozwiązanie. Bramy uchylne mogą być ocieplane, jednak nie izolują zbyt dobrze - dlatego zalecane są raczej do nieogrzewanych garaży. Warunkiem zastosowania bramy uchylnej jest miejsce na podjeździe. Skrzydło uchyla się do góry, dlatego parkując przed garażem, warto zachować bezpieczne 1,5 metra przed bramą. Potrzebne jest też miejsce wewnątrz garażu, ponieważ porusza się ona wzdłuż prowadnic montowanych pod sufitem. Podnoszenie i opuszczanie skrzydła jest wspomagane przez system sprężyn.
Atrakcyjne ceny bram.
Ciekawe wzornictwo (mogą przypominać segmentowe).
Konieczność pozostawienia ok. 1,5 m na podjeździe.
Bramy rolowane
Inaczej żaluzjowe. Są to konstrukcje złożone z wąskich profili połączonych ze sobą na całej długości, podobnie jak rolety do okien. Brama jest zwijana na specjalny wał zamocowany pod sufitem wewnątrz garażu lub w kasecie (skrzynce) na zewnątrz. Profile bram rolowanych mogą być aluminiowe lub stalowe, jedno- lub dwuścienne (wypełnione pianką poliuretanową). Bramy rolowane są wygodne w obsłudze, ale najdroższe.
Dostępne tylko w wersji z napędem.
Brak potrzeby zostawiania wolnego miejsca przed wjazdem i pod sufitem w garażu.
Ile kosztują bramy garażowe?
Większość inwestorów przy wyborze bramy garażowej największą wagę przykłada do jej ceny. Jeśli garaż jest dwustanowiskowy, najlepszym rozwiązaniem jest jedna duża brama, gdyż jej zakup, montaż i eksploatacja będą tańsze. Średni rynkowy koszt jednej bramy segmentowej z napędem, o wymiarach 5 x 2,1 m, to około 6000 zł. Za mniejszą bramę z napędem, o wymiarach 2,5 x 2,1 zapłacimy powyżej 3000 zł. Do tego trzeba jeszcze wliczyć koszt montażu za bramy - w zależności od regionu kraju - około 500 zł. Ponadto późniejsze użytkowanie bramy również oznacza dodatkowe koszty eksploatacyjne, związane z zużyciem energii elektrycznej przez napędy oraz wydatki na serwis.
- Więcej o: