Bramy garażowe - jak dbać o nie zimą?
Niezależnie od typu bramy (segmentowa otwierana do góry lub na bok, uchylna czy rolowana), każda jest skonstruowana tak, by zminimalizować niekorzystny wpływ czynników atmosferycznych, takich jak gromadzenie się wody wokół elementów ruchomych. To ważne, ale jeśli chcemy mieć pewność poprawnego działania, bramę warto przygotować do zimy.
Mechanizm
Każda brama wyposażona jest w układ sprężyn (wyjątkiem jest brama rolowana, która ma wał napędowy). Zależnie od typu bramy, sprężyny mogą być montowane w prowadnicach (naciągowe), przy nadprożu lub na końcu prowadnic (skrętne). Ich zadaniem jest zapewnienie bezpiecznego i płynnego ruchu skrzydła w trakcie podnoszenia i opuszczania. To właśnie dzięki nim możemy lekko otwierać i zamykać bram ręcznie. Aby sprężyny spełniały swoją funkcję, powinny być wykonane z trwałego materiału i odpowiednio, a także regularnie konserwowane. Podobnie jak zastosowane w bramie zawiasy. Niektóre firmy oferują specjalny smar w sprayu, przed jego zastosowaniem warto jednak zapoznać się z instrukcją dołączoną do bramy. Na pewno nie należy natomiast używać WD-40 czy zwykłego smaru maszynowego.
W ramach samodzielnej konserwacji można też zadbać o prowadnice, wymiatając z nich zanieczyszczenia miękką szczotką, szmatką lub – jeśli mamy w garażu kompresor – wydmuchać je sprężonym powietrzem. Warto też umyć pancerz skrzydła.
Napęd
Podobnie jak przy bramach wjazdowych warto zwrócić uwagę na działanie takich zabezpieczeń, jak mechanizm przeciążeniowy i fotokomórki. Prawidłowe działanie tych zabezpieczeń powinno spowodować zatrzymanie bramy i jej cofnięcie w razie napotkania przeszkody. Mimo iż istnieje małe prawdopodobieństwo, by śnieg, mróz czy inne czynniki pogodowe zakłócały ich pracę, przegląd na pewno nie zaszkodzi.
Sprawdźmy również, jak działa brama wysprzęglona. Jeśli przesuwa się płynnie w prowadnicach, a siła włożona w jej otwarcie i zamknięcie jest niewielka, wszystko jest w porządku. Jeśli natomiast w otwarcie skrzydła trzeba włożyć więcej siły albo zacina się ono lub blokuje, powinniśmy wezwać fachowca. Tym bardziej, że przynajmniej raz w roku należy zlecić przegląd profesjonaliście – za tę usługę zapłacimy ok. 100-150 zł, a obejmuje ona wszystkie elementy bramy.
- Więcej o:
Odwodnienie w garażu. Praktyczne rady
Garaż w domu czy obok?
Brama do ogrzewanego garażu
Garaż na dwa samochody: ile bram?
Bramy garażowe: jak wybrać napęd do bramy?
Jaka wiata samochodowa sprawdzi się przy domu jednorodzinnym?
Zrób to sam - ziemianka ogrodowa zamiast lodówki
Schron przydomowy - jak wygląda budowa i wyposażenie schronu?