Segment z lat 60. na Saskiej Kępie
Przestrzeń, światło i grafika lekkiej kreski. Zdyscyplinowanej, jak w modernizmie, ale też finezyjnej, jak na kreślonych piórkiem japońskich rycinach. W ten sposób segment z lat 60. dostał nowe życie.
![Wyburzenie ścian działowych na parterze otworzyło nowe perspektywy: przekraczając próg, można powiedzieć dzień dobry drzewom za oknem. Liniowy układ aranżacji podkreśla wydłużony kształt wnętrza, zmieniając mankament w atut. Wyburzenie ścian działowych na parterze otworzyło nowe perspektywy: przekraczając próg, można powiedzieć dzień dobry drzewom za oknem. Liniowy układ aranżacji podkreśla wydłużony kształt wnętrza, zmieniając mankament w atut.](https://s3.eu-central-1.amazonaws.com/pressland-cms/cache/article_show_cover/bf/22771490-wyburzenie-scian-dzialowych-na-parterze-otworzylo.jpeg)
![Wyburzenie ścian działowych na parterze otworzyło nowe perspektywy: przekraczając próg, można powiedzieć dzień dobry drzewom za oknem. Liniowy układ aranżacji podkreśla wydłużony kształt wnętrza, zmieniając mankament w atut. Wyburzenie ścian działowych na parterze otworzyło nowe perspektywy: przekraczając próg, można powiedzieć dzień dobry drzewom za oknem. Liniowy układ aranżacji podkreśla wydłużony kształt wnętrza, zmieniając mankament w atut.](https://s3.eu-central-1.amazonaws.com/pressland-cms/cache/article_show_section_gallery_item/bf/22771490-wyburzenie-scian-dzialowych-na-parterze-otworzylo.jpeg)
![Otwarty gabinet na piętrze z perspektywy schodów prowadzących na poddasze. Błękitny obraz to praca warszawskiej artystki Marty Kochanek-Zbroi. Otwarty gabinet na piętrze z perspektywy schodów prowadzących na poddasze. Błękitny obraz to praca warszawskiej artystki Marty Kochanek-Zbroi.](https://s3.eu-central-1.amazonaws.com/pressland-cms/cache/article_show_section_gallery_item/yi/22771495-otwarty-gabinet-na-pietrze-z-perspektywy-schodow-prowadzacych.jpeg)
![Przez wewnętrzne okno można zajrzeć z gabinetu do wnęki natryskowej. Filcowa lampa na trójnogu Felt Shade (Tom Dixon). Przez wewnętrzne okno można zajrzeć z gabinetu do wnęki natryskowej. Filcowa lampa na trójnogu Felt Shade (Tom Dixon).](https://s3.eu-central-1.amazonaws.com/pressland-cms/cache/article_show_section_gallery_item/kz/22771499-przez-wewnetrzne-okno-mozna-zajrzec-z-gabinetu-do.jpeg)
![Sypialnia na piętrze. - Gdyby odjąć jej widok za oknem, niewiele by zostało - śmieją się projektantki. Wnętrze, choć powściągliwie umeblowane, dzięki tkaninom i złocistej barwie dębu jest ciepłe i kameralne. Krzesła na tarasie - wybrane przez właścicielki repliki słynnych meksykańskich foteli Acapulco - doskonale wpisują się w klimat aranżacji. Sypialnia na piętrze. - Gdyby odjąć jej widok za oknem, niewiele by zostało - śmieją się projektantki. Wnętrze, choć powściągliwie umeblowane, dzięki tkaninom i złocistej barwie dębu jest ciepłe i kameralne. Krzesła na tarasie - wybrane przez właścicielki repliki słynnych meksykańskich foteli Acapulco - doskonale wpisują się w klimat aranżacji.](https://s3.eu-central-1.amazonaws.com/pressland-cms/cache/article_show_section_gallery_item/it/22771498-sypialnia-na-pietrze-gdyby-odjac-jej-widok-za-oknem.jpeg)
![Modernizacja objęła także zewnętrzną formę segmentu. Przebudowa wysunęła salon i taras w głąb ogrodu. Na cokole elewacji projektantki skomponowały wzór z małych i dużych kwadratowych płytek, nawiązujący do popularnego w latach 60. motywu dekoratorskiego. Modernizacja objęła także zewnętrzną formę segmentu. Przebudowa wysunęła salon i taras w głąb ogrodu. Na cokole elewacji projektantki skomponowały wzór z małych i dużych kwadratowych płytek, nawiązujący do popularnego w latach 60. motywu dekoratorskiego.](https://s3.eu-central-1.amazonaws.com/pressland-cms/cache/article_show_section_gallery_item/a1/22771497-modernizacja-objela-takze-zewnetrzna-forme-segmentu.jpeg)
![Dorota na schodach z lastriko - 'marmuru PRL'. Dorota na schodach z lastriko - 'marmuru PRL'.](https://s3.eu-central-1.amazonaws.com/pressland-cms/cache/article_show_section_gallery_item/t1/22771494-dorota-na-schodach-z-lastriko-marmuru-prl.jpeg)
![Długi na ponad dwa metry reling przy wannie jest bardzo przydatny jako uchwyt i wieszak na ręczniki. Długi na ponad dwa metry reling przy wannie jest bardzo przydatny jako uchwyt i wieszak na ręczniki.](https://s3.eu-central-1.amazonaws.com/pressland-cms/cache/article_show_section_gallery_item/6y/22771493-dlugi-na-ponad-dwa-metry-reling-przy-wannie-jest-bardzo.jpeg)
![Łazienka przy sypialni - wąska i długa, ale dzięki klarownemu projektowi niezwykle oryginalna. Łazienka przy sypialni - wąska i długa, ale dzięki klarownemu projektowi niezwykle oryginalna.](https://s3.eu-central-1.amazonaws.com/pressland-cms/cache/article_show_section_gallery_item/zc/22771492-lazienka-przy-sypialni-waska-i-dluga-ale-dzieki.jpeg)
![W domu nie ma telewizora, ale książki muszą być zawsze pod ręką. W domu nie ma telewizora, ale książki muszą być zawsze pod ręką.](https://s3.eu-central-1.amazonaws.com/pressland-cms/cache/article_show_section_gallery_item/a3/22771491-w-domu-nie-ma-telewizora-ale-ksiazki-musza-byc-zawsze.jpeg)
![22771489 https bi](https://s3.eu-central-1.amazonaws.com/pressland-cms/cache/article_show_section_gallery_item/q9/22771489-https-bi.jpeg)
![Wokół stołu (proj. BaumillerKossowska) krzesła 'pantony' (Vitra), które trafiły tu z poprzedniego mieszkania. W głębi oryginalna lampa - rozpięta na ścianie struktura ze stalowych rurek i mosiężnych kloszy (ULTRAlight). Wokół stołu (proj. BaumillerKossowska) krzesła 'pantony' (Vitra), które trafiły tu z poprzedniego mieszkania. W głębi oryginalna lampa - rozpięta na ścianie struktura ze stalowych rurek i mosiężnych kloszy (ULTRAlight).](https://s3.eu-central-1.amazonaws.com/pressland-cms/cache/article_show_section_gallery_item/09/22771488-wokol-stolu-proj-baumillerkossowska-krzesla-pantony.jpeg)
![Kuchnia w otwartej przestrzeni, tuż przy wejściu do domu, to najbardziej nieformalna strefa parteru, w której właścicielki chciały zachować margines improwizacji. Nad okrągłym stołem lampa Salago - masywny klosz z papier-mâché (Moooi). Kuchnia w otwartej przestrzeni, tuż przy wejściu do domu, to najbardziej nieformalna strefa parteru, w której właścicielki chciały zachować margines improwizacji. Nad okrągłym stołem lampa Salago - masywny klosz z papier-mâché (Moooi).](https://s3.eu-central-1.amazonaws.com/pressland-cms/cache/article_show_section_gallery_item/85/22771487-kuchnia-w-otwartej-przestrzeni-tuz-przy-wejsciu-do.jpeg)
![Kot Kotencjusz, wdzięczny lokator obrotowej minisofy Ottoman (Ligne Roset). Kot Kotencjusz, wdzięczny lokator obrotowej minisofy Ottoman (Ligne Roset).](https://s3.eu-central-1.amazonaws.com/pressland-cms/cache/article_show_section_gallery_item/l7/22771486-kot-kotencjusz-wdzieczny-lokator-obrotowej-minisofy.jpeg)
![Detal modułowego regału (String) - 'witryna niesamowitości' z ekspozycją gromadzonych od lat zabawnych figurek. Detal modułowego regału (String) - 'witryna niesamowitości' z ekspozycją gromadzonych od lat zabawnych figurek.](https://s3.eu-central-1.amazonaws.com/pressland-cms/cache/article_show_section_gallery_item/1l/22771485-detal-modulowego-regalu-string-witryna-niesamowitosci.jpeg)
![Dębowa boazeria za łóżkiem przemawia językiem dawnych czasów, ale odróżnia ją jakość. Zegar Turbine (Vitra) to oryginalny projekt George`a Nelsona sprzed 60 lat. Stylizowane, choć współczesne nocne lampki Game (House Doctor) podtrzymują klimat vintage. Dębowa boazeria za łóżkiem przemawia językiem dawnych czasów, ale odróżnia ją jakość. Zegar Turbine (Vitra) to oryginalny projekt George`a Nelsona sprzed 60 lat. Stylizowane, choć współczesne nocne lampki Game (House Doctor) podtrzymują klimat vintage.](https://s3.eu-central-1.amazonaws.com/pressland-cms/cache/article_show_section_gallery_item/r1/22771484-debowa-boazeria-za-lozkiem-przemawia-jezykiem-dawnych.jpeg)
![Wymykający się spojrzeniom, lustrzany moduł kryjący toaletę i garderobę. Wymykający się spojrzeniom, lustrzany moduł kryjący toaletę i garderobę.](https://s3.eu-central-1.amazonaws.com/pressland-cms/cache/article_show_section_gallery_item/9v/22771483-wymykajacy-sie-spojrzeniom-lustrzany-modul-kryjacy.jpeg)
![Trójramienna lampa nad umywalką ULTRAlight, cylindryczne lampki sufitowe Tuba (Aquaform). Trójramienna lampa nad umywalką ULTRAlight, cylindryczne lampki sufitowe Tuba (Aquaform).](https://s3.eu-central-1.amazonaws.com/pressland-cms/cache/article_show_section_gallery_item/7l/22771482-trojramienna-lampa-nad-umywalka-ultralight-cylindryczne.jpeg)
Kto tu mieszka? Dorota, Ewa, Zosia i Kotencjusz.
Gdzie? W Warszawie.
Metraż: Ok. 200 m kw., czterokodygnacyjny segment w zabudowie szeregowej
Dom na Saskiej Kępie w Warszawie – brzmi doskonale, nawet jeśli chodzi o szeregowiec. Bo Saska to szereg dobrych skojarzeń: zieleń i świetna międzywojenna architektura, przyjazna skala. Do centrum tylko krok, a tempo życia jakby spokojniejsze, niestołeczne... Ale powojenne budownictwo ma swoje mankamenty: niewielkie pokoje, gąszcz ciasnych korytarzy, przymałe okna. Taki obraz ujrzały obecne właścicielki, gdy kilka lat temu po raz pierwszy przekroczyły próg segmentu przy cichej, obsadzonej starodrzewem ulicy. Ten był uprzywilejowany – jako skrajny w szeregu, miał ogród z trzech stron i lepiej doświetlone wnętrza – lecz mimo to cierpiał na niedobór słońca i otwartej przestrzeni.
Od lat nieodnawiany, wołał o remont, ale także o trochę światła, powietrza i nowoczesności. Nowym lokatorkom zależało jednak na zachowaniu ducha miejsca; nie chciały ignorującej otoczenie luksusowej willi. Dom z sześćdziesięcioletnią metryką miał pozostać tym, czym był w zamyśle swoich twórców – funkcjonalnym segmentem, częścią tkanki kultowej dzielnicy.
Z wyborem pracowni właścicielki domu nie miały problemu: z Katarzyną Baumiller i Agnieszką Kossowską współpracowały już dwukrotnie. Od kawalerki, przez ponadstumetrowy apartament – porozumienie wykute podczas kilkunastoletniej współpracy to kapitał, który gwarantował, że podołają zadaniu.
Nasze klientki to osoby świadome iwymagające. Mają wykształcenie prawnicze, jedna znich zajmuje się studiami nad kulturą, obie wykazują też dużą wrażliwość estetyczną, która sprawia, że dobrze nam się razem pracuje
– mówi Agnieszka Kossowska. A Katarzyna Baumiller dodaje
Są ciekawe świata inowinek zdziedziny designu. Dzięki temu każde znaszych wspólnych przedsięwzięć było na swój sposób nowe ifascynujące. Wiedziałyśmy, że nie oczekuje się od nas wstawienia sprawdzonych wpoprzednich projektach motywów pomiędzy nowe ściany, ale kreatywności, czegoś świeżego inieszablonowego.
W ich rękach dom „otworzył oczy”. Na parterze i piętrze stare niewielkie okna zastąpiły szklane tafle od ściany do ściany, tak ciężkie, że musiał je dostarczyć dźwig budowlany. Meander ciasnej sieni, korytarza, schowków, zaułków i sześciometrowej kuchni zastąpiła jasna przestrzeń: teraz już od progu widać ogród po drugiej stronie budynku.
Parter to otwarty plan, w którym nic nie burzy harmonii. „Przyklejona” do ściany pięciokątna bryła, kryjąca garderobę i toaletę, oszukuje oko lustrzaną okładziną. Tuż za nią, wydobyte z niebytu klatki stare schody z lastriko tworzą pomost łączący wczoraj i dziś. Projektantki dodały im ślusarską balustradę; rytmiczna liniatura żeliwnych prętów jest jednocześnie ozdobą i reminiscencją poetyki PRL-u. To, co było w jej wzornictwie najlepsze, znalazło tu odbicie w detalach: w kompozycji małych i dużych kwadratów okładziny ściennej, która trafiła do łazienki na piętrze, ale również na cokół elewacji domu, w dobranych tworzywem do schodów parapetach z lastriko czy w wyoblonym narożniku wielkiej szafy w sypialni. Echem sprzed półwiecza odzywa się też regał w salonie, który przyciąga spojrzenia.
To modułowy system szwedzkiej marki String, projekt z1949 roku – mówi Agnieszka Kossowska – Mebel, który dla Szwedów jest absolutnym standardem, anam wydał się tu niezastąpiony. Jest kwintesencją przyjaznej prostoty ielastyczności: moduły można dowolnie zestawiać, tworząc autorską kompozycję. Ma charakter, ale umie się dostosować.
To samo można powiedzieć o całym mieszkaniu. Projektantki wykorzystały wieloletnią znajomość ze swoimi klientkami i skroiły im wnętrza na miarę. Salon bez sofy? Czemu nie; tutaj nie siedzi się godzinami przed telewizorem, zastępuje go widok za oknem. Nie ma też podziału na część wypoczynkową i jadalnię, jest za to zaprojektowany przez duet Kossowska-Baumiller długi dębowy stół z wygodną ławą, a w roli kanapy dwie plamy koloru – obrotowe siedziska Ottoman autorstwa Noé’go Duchaufour-Lawrance’a.
Reprezentują nieliczne wtym domu ikony, bo nasze klientki raczej się ich wystrzegają. Wolą inwestować woryginalne inowoczesne rozwiązania architektoniczne, niż wmetki. Ale te pufy je urzekły, atu pasują idealnie: foremne, mobilne ipiękne
– mówi Katarzyna Baumiller.
Stare schody, stara, przemalowana na biało, drewniana mozaika na podłogach, techniczna elegancja lamp i ciepły odcień dębu, ulubionego drewna projektantek, które w tych powściągliwych wnętrzach ujawnia swoją urodę – pierwiastki dawne i współczesne skomponowały się tu w spójną całość. W Saską Kępę w pigułce.
- Więcej o:
- aranżacje wnętrz
- dom
Nie kupuj gotowych dekoracji na ściany - wykorzystaj to, co masz w domu
Wnętrza w stylu Memphis
Renowacja drzwi drewnianych
Mieszkanie w duchu vintage na warszawskim Muranowie
Minimalistyczne wnętrza w Berlinie z naturalnymi akcentami
Drewno w domu - aranżacje wnętrz
Dom pod Wrocławiem - połączenie minimalistycznego designu i sielskiego klimatu
Dom dla rodziny z betonem w tle