Kiosk - kup onlineKiosk - Ladnydom.pl

Domy współpracujące z krajobrazem

oprac. Monika Karda, Ewa Stroik, Monika Wach

Dom zawsze jest częścią większej całości. Wznosząc nowy budynek, na zawsze przekształcamy jego otoczenie. Projektant powinien więc zadbać o relację nowego obiektu z otaczającą go przestrzenią, naturą i architekturą. Domy, które pokazujemy, mogłyby powstać wszędzie na świecie. Mają jednak wyraźny lokalny rys – wpisują się w zastaną topografię, korespondują z krajobrazem i otwierają się na najciekawsze widoki.

Domy współpracujące z krajobrazem
Domy współpracujące z krajobrazem
Ładny Dom

Dom Polny

Dom Polny to nie tylko projekt formy budynku, ale także ukształtowania domu wtopionego w otoczenie. Dom składa się z dwóch brył. Pierwsza (frontowa) obłożona została polnym kamieniem, dzięki czemu budynek zdaje się integralną częścią otaczających go pól. Kamienna bryła skrywa pomieszczenia techniczne i gospodarcze. Wybór materiału na tę część elewacji był oczywisty. Z jednej strony ze względu na koszty, z drugiej jest to materiał naturalny, najbliższy otoczeniu – podkreśla Anna Paszkowska- Grudziąż, współautorka projektu. Druga bryła to lekki, biały, parterowy pawilon z przeszkloną ścianą od strony południowej. Mieszą się tu salon, sypialnie, łazienki oraz garderoby. Przeszklenia sprawiają, że pokoje stają się pewnego rodzaju ramą dla obrazu, który tworzy zmieniający się za oknem krajobraz. Architekci ciekawie podeszli do kwestii zadaszenia budynku. Dach został wysunięty względem okien salonu o 350 cm. Jego największa część znajduje się w narożniku, tuż nad salonem. Takie rozplanowanie zadaszenia umożliwia ustawienie stołu z krzesłami tak, aby podziwiać widok na rzekę nawet w deszczowe dni – podkreśla Rafał Grudziąż, współautor projektu z pracowni 81.waw.pl. Część mieszkalną, od strony wejścia, zasłonięto bryłą garażu oraz kamiennymi murami po obu stronach. Dwie bryły domu połączono długim korytarzem, doświetlonym przez świetlik. Dzięki temu rozwiązaniu kamienna elewacja przenika do środka, stając się istotnym materiałem wykończenia wnętrza Do domu wchodzi się od strony podjazdu. Wejście, ulokowane na przeciwko garażu, jest niewidoczne na pierwszy rzut oka – nieco schowane. Wszystko za sprawą kamiennych murków, wyrastających z ziemi po obu stronach budynku. Oddzielają one strefę wjazdową od otoczenia, osłaniają ją od wiatru i dopełniają kształt budynku. Wejście oraz wjazd do garażu podkreślone zostały czarną ramką, która delikatnie wystaje względem elewacji. Zastosowano tu czarne, gładkie, wielkogabarytowe płyty, kontrastujące z jasnymi kamieniami. Dom nie atakuje agresywną formą. Świetnie wpisuje się w polny krajobraz.

Zastosowane rozwiązania

Konstrukcja:
Płyta fundamentowa;
ściany – pustak ceramiczny;
stropy żelbetowe
Materiały:
Elewacja – naturalny kamień
typu gnejs układany na dziko;
tynk silikonowy biały
Instalacje:
Ogrzewanie gazowe; wentylacja mechaniczna z rekuperacją; klimatyzacja

Pracownia: 81.waw.pl. pracownia architektoniczna
Zespół autorski: Anna Paszkowska--Grudziąż, Rafał Grudziąż
Inwestor: prywatny
Lokalizacja: Polska, woj. mazowieckie
Projekt 2014
Realizacja 2018
Powierzchnia działki: 4200 m2
Powierzchnia użytkowa: 300 m2
Kubatura: 840 m2
Dom Polny
Dom Polny
Tomasz Zakrzewski/ARCHIFOLIO
Dom Polny
Dom Polny
Tomasz Zakrzewski/ARCHIFOLIO

Dom w Lekartach

Celem projektu było stworzenie budynku domu jednorodzinnego o niepowtarzalnym klimacie, który jednak stanowi element spójny z otoczeniem. Z upływem czasu, dzięki materiałom naturalnym ulegającym starzeniu, dom będzie wyglądał jak zbudowany przez naturę. Dynamiczną bryłę, na którą składają się trzy osobne segmenty, przekrywa harmonijkowy dach dwuspadowy. Pokrycie dachu i części ścian stanowi gont drewniany w kolorze naturalnym, dzięki czemu budynek wpisuje się w otaczające drzewa. Od strony jeziora dom wyróżniają rozległe przeszklenia. Zapewniają piękny widok z wnętrza, pogłębiając wrażenie ażurowości i lekkości budynku. Budynek usytuowany na wzgórzu, dopasowany do spadków terenu w ciągu dnia będzie wtapiał się w otoczenie, aby w nocy rozświetlić się na wzór wyniesionej latarni. Budynek ma dwie kondygnacje naziemne, w tym druga kondygnacja jest poddaszem użytkowym. Dom zaprojektowany został dla rodziny, ale przewidziano w nim także dodatkowe pokoje gościnne. Funkcjonalnie obiekt podzielono na cztery części: – część dzienna (kuchnia z jadalnią, salon, strefa wejściowa z garderobą i łazienką dla gości) zajmuje większą część parteru, a także antresola, na której umieszczono salon z tarasem, zapewniając widok na jezioro, – część techniczna na parterze z pomieszczeniami gospodarczymi i garażem, – część prywatna, złożona z sypialni głównej z garderobą oraz łazienką, położona na poddaszu, – część gościnna, na poddaszu, złożona z dwóch pokoi, łazienki i garderoby dla gości.

Projekt/Zespół autorski: A8 Architektura Piotr Lewandowski,
Projekt wnętrz: Experimental Studio Barbara Kras
Powierzchnia budynku: 308 m2
Kubatura: 1605 m3
Inwestor: prywatny

Zastosowane rozwiązania:

Dach:
gont modrzewiowy – materiał naturalny, ekologiczny i historycznie spotykany w województwie warmińsko-mazurskim
Materiały elewacyjne i inne:
elewacja – tynk biały, deski drewniane modrzewiowe na taras, stolarka aluminiowa grafitowa

Minimalistyczny dom w Krzepnicy

W Grzepnicy, niewielkiej miejscowości pod Szczecinem, w otoczeniu łąk i lasów stanął wyjątkowy dom zaprojektowany przez biuro architektoniczne maxberg. Prosta, ciemna, asymetryczna bryła budynku została wykonana w nowoczesnej technologii, która rzutuje nie tylko na właściwości obiektu, ale też na jego estetykę. Inwestorzy powierzyli projekt swojego wymarzonego domu architektowi Karolowi Nieradce, właścicielowi biura maxberg, które w swoim portfolio ma wiele projektów budynków z prefabrykatów. Realizacje te dowodzą, że zła sława tego sposobu budowania, w dzisiejszych czasach jest zupełnie nieuzasadniona. Prefabrykaty kojarzą nam się przede wszystkim z wątpliwej urody blokami z wielkiej płyty, które masowo budowano w latach 70. ubiegłego wieku. Budynki te pozostawiały wiele do życzenia pod względem jakości oraz warunków mieszkalnych, były zimne, nieszczelne, pękały w nich ściany. Hasło „wielka płyta” stało się synonimem budynku o kiepskich parametrach. Dzisiejsze możliwości technologiczne pozwalają na tworzenie prefabrykatów betonowych o wysokiej jakości, mających świetne właściwości oraz spełniających wszelkie, coraz bardziej wymagające normy. Nie bez znaczenia jest także estetyka. Dom w Grzepnicy to parterowy budynek składający się z trzech połączonych ze sobą segmentów – w formie każdego z nich można dostrzec inspiracje wiejską stodołą. To proste bryły z dwuspadowymi, asymetrycznymi dachami. Obok znajduje się wolno stojący garaż o podobnym kształcie. Elewacja domu oraz dachy mają grafitowy kolor, który podkreśla minimalistyczną bryłę. Jedynym akcentem kolorystycznym, kontrastującym z całością, są miodowożółte, aluminiowe ramy okien oraz drzwi wejściowe w tym samym odcieniu. Subtelną dekorację stanowią także pionowe i poziomie linie – miejsca łączenia prefabrykowanych płyt betonowych, z których został zbudowany dom. Oszczędną formę podkreślają duże przeszklenia bez podziałów, dzięki którym do wnętrza z każdej strony wpada światło dzienne. Aby zachować prostotę bryły architekt zdecydował się na ukrycie rynien i rur spustowych. Dziedziniec między budynkami został wyłożony ciemnymi płytami chodnikowymi.

Projekt: arch. Karol Nieradka,
arch. Michał Jaroszewicz, arch. Sylwia
Gudaczewska; biuro projektowe maxberg, info@maxberg.pl
Lokalizacja: Grzepnica w Puszczy Wkrzańskiej
Inwestor: prywatny

Zastosowane rozwiązania:

Konstrukcja: murowana i żelbetowa, konstrukcja dachu drewniana i stalowa
Materiały: blacha na rąbek jasna (dach), biały tynk i deska świerkowa
Instalacje: napowietrzna pompa ciepła, rekuperacja, klimatyzacja typu split (ciepło/zimno), ogrzewanie podłogowe, instalacja wody ciepłej i zimne

Dom jednorodzinny w Branicy

Ten projekt powstał z myślą o czteroosobowej rodzinie w województwie kujawsko-pomorskim. Jednym z atutów oraz punktem wyjścia było bezpośrednie położenie działki przy linii brzegowej jeziora. Założeniem było połączenie tradycyjnej bryły z dachem dwuspadowym w nowoczesnej formie z wymaganiami funkcjonalnymi inwestora oraz otoczeniem nieruchomości. Starannie przestudiowany program użytkowy pozwolił na oszacowanie wielkości budynku oraz podjęcie decyzji o zaprojektowaniu dwóch połączonych ze sobą brył oraz rozdzieleniu ich funkcji (gospodarczo-garażowej i mieszkaniowej). pomieszczenia: garażu (od strony wjazdu na działkę) oraz pomieszczeń gospodarczych, połączonych z wyjściem na taras od strony południowej. W większej z brył natomiast parter wypełniła część dzienna z otwarciem widokowym na jezioro oraz część sypialniana na piętrze. Dopełnieniem brył są zadaszenia w formie ram, które zaprojektowano od strony wjazdowej oraz od strony tarasowej. Pełnią one funkcję zarówno estetyczną, jak i funkcjonalną. Zadaszenie tarasu jest przedłużeniem części dziennej i ma zapewnić prywatność domownikom, stanowiąc tym samym ekran z widokiem na otaczającą przyrodę. Nowoczesności bryle nadają poziome, wysokie przeszklenia oraz okna w ścianach szczytowych. Materiały elewacyjne dobrano w taki sposób, aby komponowały się z najbliższym otoczeniem.

Powierzchnia zabudowy: 286,2 m2
Powierzchnia działki : 3500 m2
Realizacja: 12/2024
Zespół: architekt Sebastian Marach, architekt Sandra Bogucka, YONO ARCHITECTURE
Inwestor: prywatny

Zastosowane rozwiązania:

Konstrukcja: murowana i żelbetowa, konstrukcja dachu drewniana i stalowa
Materiały: blacha na rąbek jasna (dach), biały tynk i deska świerkowa
Instalacje: napowietrzna pompa ciepła, rekuperacja, klimatyzacja typu split (ciepło/zimno), ogrzewanie podłogowe, instalacja wody ciepłej i zimne.

Dom jednorodzinny w Branicy
Dom jednorodzinny w Branicy
Gid Studio
Dom jednorodzinny w Branicy
Dom jednorodzinny w Branicy
Gid Studio
    Więcej o:

Skomentuj:

Domy współpracujące z krajobrazem