Kiosk - kup onlineKiosk - Ladnydom.pl

Polski stół, czyli jak Manufaktura z Bolesławca, Porcelana Kristoff z Wałbrzycha i Huta Julia z Piechowic zjednoczyły siły

Dominika Redlicka

Premierowe kolekcje, które w Łodzi zaprezentowały szerokiej publiczności trzy dolnośląskie fabryki pod nazwą "Polski stół" to inspirująca świeżość w świecie designu użytkowego.

Tercet z Dolnego Śląska

Za nowatorskim projektem "Polski stół" stoją rodzimi producenci o bogatej historii i tradycji, kultywujący piękno tradycyjnego rzemiosła. Porcelana Kristoff z Wałbrzycha, Manufaktura z Bolesławca i Huta Julia z Piechowic to trzy fabryki, które zdecydowały się na współpracę przy stworzeniu kolekcji, oddającej ducha tradycyjnego, polskiego stołu w połączeniu z nowoczesnym wzornictwem.

Na Łódź Design Festival w ramach projektu "Polski stół" można było oglądać -  i po raz pierwszy również kupić -  dwa komplety śniadaniowe oraz zestaw deserowy (okazjonalny). Obok królowej porcelany, prezentowały się kryształowe kieliszki i szklanki oraz kamionkowe talerze, kubki i tace. Wzorniczo spajał je motyw plastra miodu.

Chcieliśmy wykorzystać tradycyjne techniki zdobienia porcelany, kamionki i kryształu, ale zdawaliśmy sobie sprawę z tego, że klienci oczekują współczesnych form i wzorów, a także produktów, które będą współgrać z ich stylem życia: sposobem nakrywania stołu, podawania posiłków, a nawet daniami, które teraz jemy. Wiedzieliśmy więc, że musimy iść w kierunku uproszczenia, unowocześnienia wzornictwa, ale jednocześnie zachować jego specyfikę. Ponadto chcieliśmy znaleźć motyw, który będzie wyglądał równie atrakcyjnie stemplowany na kamionce, naniesiony na porcelanę i wyszlifowany w krysztale

- wyjaśnia Paweł Zwierz, właściciel Manufaktury w Bolesławcu.

Kolekcja "Polski stół" to pierwszy taki projekt na polskim rynku, który materiałowo i wzorniczo spaja trzy marki. Jakie opinie zebrał w Łodzi?

Uczestnicy łódzkiego festiwalu bardzo dobrze przyjęli nasze produkty. Zwracały uwagę zarówno osób starszych, jak i bardzo młodych, co szczególnie nas cieszy. Wiele z nich mówiło, że odkryło lub odkryło na nowo nasze marki. Zaproponowane przez nas połączenie trzech wydawało by się tak różnych materiałów, również zostało ocenione jako inspirujące. Kto wie czy nie wykreujemy mody na eklektyzm oparty na tym, co od dziesiątek lat mamy w naszych kredensach

- z uśmiechem dodaje pan Paweł.

"Polski stół" - geneza

Pomysł na wspólną kolekcję, która ma trafić na współczesne stoły zrodził się niecały rok temu. Początek projektowi dała przypadkowa rozmowa w trakcie inauguracji w listopadzie 2014 r. nowej kolekcji bolesławieckiej Manufaktury. Po 4 miesiącach przedstawiciele firm spotkali się znowu. To wtedy pomysł, by stworzyć wspólne zestawy, wykreować estetykę, która znajdzie swoje odzwierciedlenie zarówno w porcelanie, kamionce, jak i krysztale - nabrał realnych kształtów.

Od pierwszego spotkania i rozmowy do prezentacji w Łodzi minął niemal rok, ale szczególnie istotne było spotkanie podczas targów Ambiente we Frankfurcie, gdzie przedstawiciele wszystkich trzech firm doszli do wniosku, że chcą stworzyć coś razem, że możemy na tej współpracy skorzystać, a przede wszystkim zaproponować naszym klientom coś nowego i atrakcyjnego. Potem było wiele spotkań, wzajemnych wizyt i poznawania specyfiki każdego z partnerów.

- opowiada Dorota Serwadczak, prezes zarządu Porcelana Krzysztof.

Przez niemal rok zespoły projektowe spotykały się, by zgłębiać właściwości materiałów i technologii produkcyjnych. Po drodze stworzono wiele projektów. Pierwowzory produktów pokazano gościom jednej z wrocławskich restauracji, prosząc ich o ocenę. To oni pomogli wybrać trzy pierwsze zestawy. I tak Porcelana Kristoff z Wałbrzycha, kamionka z Manufaktury z Bolesławca i kryształ z Huty Julia z Piechowic stworzyły "polski stół" w sensie dosłownym i metaforycznym.

Nasze produkty reprezentują tradycje związane zarówno z polskim przemysłem, jak i naszą rodzimą kulturą stołu. Od wielu osób słyszeliśmy opinie, że z takich naczyń korzystali ich rodzice czy dziadkowie i że oni z tego powodu również bardzo chcieli by je mieć. Ale wiele osób docenia także fakt, że Polski Stół to efekt współpracy trzech polskich firm, które z powodzeniem przeszły przez niełatwy okres gospodarczej transformacji i teraz pracują intensywnie na swoją rynkową pozycję nie tylko w Polsce, ale także na świecie

- podkreśla Dorota Serwadczak, prezes zarządu Porcelana Krzysztof.

Plany na przyszłość

Jak zgodnie twierdzi kierownictwo trzech dolnośląskich fabryk, stworzone kolekcje w ramach projektu "Polski stół" to dopiero początek ich wspólnej drogi. Czego możemy się spodziewać w najbliższym czasie?

Celem naszego projektu było stworzenie produktów, które trafią do polskich domów, więc pierwszym krokiem będzie uruchomienie sprzedaży trzech premierowych zestawów naczyń poprzez sklepy internetowe naszych fabryk oraz ich sklepy przyfabryczne

- wyjaśnia Agnieszka Blacheta, dyrektor zarządzająca Huty Julia. I dodaje:

Następnie na pewno będziemy rozwijać sieć sprzedaży w sklepach stacjonarnych - zarówno tych, które już z nami współpracują, jak i nowych, zainteresowanych naszymi produktami. Na pewno chcemy też rozwijać gamę produktów Polskiego Stołu i wprowadzać nowe zestawy, np. obiadowy.

Zestawy można kupić również przez internet. Cena jednego zestawu to 260 zł.

Jak Wam się podoba ten projekt?

Zespół projektowy:

Huta Julia - Agnieszka Blacheta, Sebastian Pietkiewicz

Manufaktura w Bolesławcu - Paweł Zwierz, Magdalena Gazur

Porcelana Kristoff - Dorota Serwadczak, Michał Rój

Koordynator projektu: Katarzyna Świętek

O firmach:

Fabryka Naczyń Kamionkowych "Manufaktura" w Bolesławcu od ponad 20 lat promuje bolesławiecką ceramikę na świecie. Ręczna produkcja, oparta na tradycyjnej technice oraz otwartość na nowe elementy zdobnicze i współpracę z projektantami sprawiły, że "Manufaktura" wyznacza nowe trendy i zalicza się do grona najważniejszych wytwórców bolesławieckiej ceramiki. W 2014 roku Manufaktura zaprezentowała kolekcję zaprojektowaną przez Oskara Ziętę.

www.polish-pottery.com.pl

Huta Julia to jeden z niewielu istniejących do dziś producentów szkła kryształowego w Polsce. Produkuje ręcznie formowane i szlifowane produkty, które dystrybuuje w kraju i na rynki całego świata. Kryształy z Huty Julia wyróżnia na tle innych tradycyjna technika wytwarzania, którą można poznać odwiedzając zabytkową fabrykę, zlokalizowaną w sercu Karkonoszy, w Piechowicach koło Szklarskiej Poręby. Wśród kryształowych kolekcji znajdują się zarówno produkty nawiązujące dekoracją do wzornictwa XIX wieku, jak i bardzo nowoczesne, osadzone we współczesnej stylistyce.

www.crystaljulia.com

Porcelana Kristoff, zlokalizowana w Wałbrzychu, to jeden z czołowych producentów porcelany w Polsce. Nieprzerwanie od ponad 180 lat produkuje wysokogatunkową porcelanę stołową, kupowaną przez odbiorców z Europy Zachodniej i Ameryki Północnej już w XIX wieku. Dziś firma dostarcza swoją porcelanę do odbiorców z całego świata, którzy doceniają jej wysoką jakość, a także oryginalny design. W ostatnich latach firma dynamicznie rozwija produkcję i wprowadza na rynek nowe kolekcje, w tym przygotowane przez młodych polskich projektantów: Marię Jeglińską, Annę Kuczyńską, Marka Mielnickiego czy Magdę Pilaczewską. Firma stawia nie tylko na rozwój ekonomiczny, ale także na przywrócenie roli wzornictwa w polskim przemyśle i ma ambicje kreowania trendów. Obecnie aż 90% nowych dekoracji zamawianych przez klientów to propozycje firmowego działu rozwoju i wdrożeń, podczas gdy jeszcze niespełna 3 lata temu 90% stanowiły wzory zlecone.

www.porcelana-kristoff.pl 

Skomentuj:

Polski stół, czyli jak Manufaktura z Bolesławca, Porcelana Kristoff z Wałbrzycha i Huta Julia z Piechowic zjednoczyły siły