Ewa Solarz o designie dla dzieci

red.

Czym jest design dla dzieci? Jak projektuje się z myślą o najmłodszych? Na nasze pytania odpowiada Ewa Solarz - kuratorka wystawy "Let's Play!", autorka znanych i lubianych książek "D.E.S.I.G.N." i "Ilustrowany Elementarz Designu".

Ewa Solarz
Ewa Solarz
Fot. materiały prasowe Concordia Design

    Czy design dla dzieci jest ekstremalny? Czy projektowanie zgodnie z potrzebami najmłodszych sprawia, że trzeba się na chwilę z powrotem stać dzieckiem?

      Zrobienie wystawy dla dzieci jest trudniejsze niż zrobienie wystawy dla dorosłych. Tak jak projektowanie dla dzieci jest trudniejsze. Wystawa dla dzieci musi mówić sama za siebie, musi bawić, musi uczyć. Musi też spełnić najtrudniejszy warunek - nie nudzić. A to nie jest proste. Rzeczywiście jest tak, jak mówisz - robiąc wystawę dla dzieci, z powrotem staję dzieckiem, ale też mamą. Bo równie ważne jak moje doświadczenia jako dziecka są moje doświadczenia jako mamy. Zawsze myślę, jak zareagowałyby moje dzieci, albo po prostu pytam, co myślą o moich pomysłach. Dzieci potrafią być okrutne i bezkompromisowe. Powiedzą wprost: ”To jest  nudne, mamo”. Mam wrażenie, że tak samo jest z projektowaniem dla dzieci. Obserwując projektantów, widzę bardzo częsty model. Projektanci zaczynają projektować dla dzieci, kiedy im rodzą się dzieci. Ich własne dzieci są inspiracją i naturalnymi adresatami i testerami projektów.

      Tak zaczynali Farida i Krzysztof Dubielowie, założyli Trzy Myszy, kiedy pojawiły się ich dzieci. Prototypami pierwszych w Polsce dużych zabawek kartonowych były budowle ze starych pudeł, którymi wspólnie się bawili. Na wystawie w Concordii pokazuję ich kartonową kuchnię. Projekty Magdy Jurek dla dzieci powstały, kiedy pojawiła się jej córka. Obrus Wzorcowa Mama powstał dla Wandy, która lubiła bawić się w dom pod stołem. Wnętrze "podstołu" umeblowane jest wyhaftowanymi ikonami wzornictwa. Haft widoczny jest dla maluchów siedzących pod stołem, dorośli widzą tylko supełki. Podczas wystawy w Izmirze, gdzie pierwszy raz pokazywałam Let's Play, dzieci nie chciały wychodzić spod stołu :).

      Dużo dziecka w sobie ma Alicja Patnowska, co widać w jej Ścierankach-rysowankach - talerzach umożliwiających wielokrotne rysowanie po nich kredą. Szymon Hanczar, co prawda jest już tatą, jednak kiedy projektował swoje sanki na bezśnieżną zimę We never give up, mógł liczyć tylko na własne zasoby dziecinności. Do sanek doczepił kółka, które są jego przewrotnym manifestem walki z przeciwnościami, a dla dzieci na wystawie źródłem nieopanowanej radości.

      V edycja Festiwalu Designu i Kreatywności dla DzieciZapraszamy na V edycję Festiwalu Designu i Kreatywności dla Dzieci>>

      Czy są jakieś ikoniczne projekty dla dzieci? Przykłady designu, który idealnie wstrzelił się w potrzeby najmłodszych, ale także takiego, który pasował do ich upodobań estetycznych?

      Ikoniczność projektów jest oczywiście subiektywną sprawą. Na wystawie starałam się pokazać tylko takie projekty, które dla mnie są ikonami. Jestem zachwycona polską firmą Bajo, założoną przeszło 20 lat temu przez architekta Wojciecha Bajora. Produkują doskonale zaprojektowane drewniane zabawki, samochodziki - pokazuję je na wystawie, ale tak naprawdę wszystkie zabawki zasługują na miano ikon.

      Jedną z moich ulubionych polskich zabawek jest bez dwóch zdań Papierowe Miasto Roberta Czajki. Papierowe Miasto to tekturowa zabawka do składania. Na wystawie dzieci będą składać minimakiety: domów, samochodów, ciężarówek, stacji benzynowych. Ich wizerunki są w charakterystyczny dla Roberta sposób geometrycznie uproszczone.  Papierowe Miasto zostało nagrodzone wieloma nagrodami, m.in. srebrnym medalem w konkursie European Design Awards w 2012 roku.

      Dywany Joanny Rusin i Agnieszki Czop też zasługują na miano ikon. Na wystawie będzie filcowy dywan Pastylki z wgłębieniami na małe kolorowe filcowe krążki, które dzieci mogą dowolnie układać zmieniając jego wygląd. Projektantki zaprojektowały kilka kreatywnych dywanów dla dzieci, będących multiplikacją prostych, geometrycznych elementów. Każdy z nich angażuje dziecko do zabawy i do tworzenia.

      EWA SOLARZ - kuratorka wystaw designu, autorka ksia?żek dla dzieci „D.E.S.I.G.N.” (wydawnictwo Dwie Siostry) oraz „Ilustrowany elementarz dizajnu, czyli 100 rzeczy narysowanych przez 25 ilustratoro´w” (2012) (wydawnictwo Wytwo´rnia). Dziennikarka, redaktor naczelna i wydawca serwisu Dom z pomysłem, wspo´łwłas´cicielka internetowego poradnika wne?trzarskiego domplusdom. Prowadzi rubrykę o książkach dla dzieci w magazynie Kikimora.
      Wspo´łpracuje m.in. z Instytutem Adama Mickiewicza, Ło´dz´ Design Festival, Muzeum Regionalnym w Stalowej Woli, jest członkiem rady programowej Gdynia Design Days, Galerią Narodową Zachęta, Instytutem Polskim w Sztokholmie. Organizuje i prowadzi warsztaty promuja?ce i oswajaja?ce dzieci z wzornictwem przemysłowym.

      Kuratorka wystaw designu: Co to jest design. Krzesła (Gdynia 2015), Let's Play Polski design dla dzieci (Poznań 2015, Izmir 2014), Las i ła?ka (Wrocław 2014, Sztokholm 2014, Kopenhaga 2013), Papierowe miasto (Mielec 2015, Stalowa Wola 2014), Ilustrowany Elementarz Dizajnu (Ło´dz´ 2012, Kielce 2012, Tallin 2013, Szczecin 2013, Stalowa Wola 2013), Bauhaus dla dzieci (Szczecin 2013), Dizajn dla dzieci (Ło´dz´ 2012), Must Have (Łodz´ 2011, 2012, Mediolan 2012, 2013, Berlin 2013, Hongkong 2013).

      Skomentuj:

      Ewa Solarz o designie dla dzieci