Podgrzewany podjazd - zamiast odśnieżania szuflą i solą
Zimą muszę odśnieżać około 18 m2 podjazdu (ma 3 m szerokości i 6 m długości). Jest to tym bardziej konieczne, że brama wjazdowa do domu jest rozwieralna, a do garażu - uchylna. Nie zawsze mam siłę, by to robić, szczególnie gdy trzeba skuwać lód. Jeszcze przed zimą będę robił nowy podjazd (stary jest mocno zniszczony) i zastanawiam się nad jego ogrzewaniem. Obawiam się tylko kosztów montażu oraz późniejszych rachunków za prąd. Mieczysław W.
Montaż przewodów grzejnych
Sam montaż kabli grzejnych nie jest zbyt skomplikowany. Umieszcza się je na stalowej lub plastikowej siatce, a następnie zasypuje minimum pięciocentymetrową warstwą suchego betonu lub piasku. Na tak przygotowanej powierzchni układa się na przykład kostkę brukową.
Podjazd do garażu naszego czytelnika ma 18 m2. Jeśli przewidujemy ogrzewanie całej tej powierzchni, to jednostkowa moc przewodów grzejnych powinna wynosić 300 W/m2. Na tej podstawie obliczymy wymaganą moc systemu przeciwoblodzeniowego. W naszej sytuacji wynosi ona - 5400 W (18 m2 × 300 W/m2). Znając tę wartość, fachowiec dobiera gotowe zestawy odpowiednich kabli, korzystając z kart katalogowych producentów - przykładowo 2 zestawy o mocy 2700 W (łącznie 5400 W).
Za taką instalację przeciwoblodzeniową, wyposażoną w termostat z czujnikiem wilgoci i temperatury podjazdu, zapłacimy około 6500 zł. Koszty montażu można obniżyć o co najmniej 2000 zł, jeśli wybierzemy prostszy model sterownika, który mierzy wyłącznie wartość temperatury. Nie jest to jednak polecane rozwiązanie, gdyż użytkownik będzie będzie musiał włączyć system, gdy zacznie padać śnieg i wyłączyć go, po ustaniu opadów.
Maty
Zamiast układać kable na całym podjeździe, możemy zainstalować maty grzejne (bezpośrednio na podłożu), jedynie na dwóch pasach o szerokości 0,5 m, czyli podgrzewać tylko powierzchnię pod koła samochodu. By mata skutecznie spełniała swoje zadanie, wykorzystuje się zestawy o mocy jednostkowej 300 W/m2. Montaż pierwszego pasa maty rozpoczyna się od drzwi garażu w kierunku bramy wjazdowej. Po dojściu do końca górnej części podjazdu, przecina się siatkę łączącą kable w macie (tak, by nie przeciąć kabli) i przechodzi się do układania drugiego pasa w dół podjazdu.
Koszty zakupu maty i termostatu z czujnikiem wilgoci i temperatury będą wynosiły około 4300 zł, z prostym termostatem to około 2000 zł.
Koszty użytkowania
Aby orientacyjnie określić koszty eksploatacji systemu przeciwoblodzeniowego przyjmiemy, że zimą ta instalacja będzie działać 500 godzin. Wówczas, ogrzewając cały podjazd do garażu za pomocą kabli grzejnych oraz z wykorzystaniem rozbudowanego sterowania (pomiar wilgoci i temperatury), zapłacimy przy obecnych cenach energii elektrycznej około 1350 zł. Jeśli zaś będzie to tańszy termostat, wówczas koszty mogą wynieść 1890 zł.
Gdy wybierzemy system ogrzewania matami tylko pasów pod koła samochodu, to koszty użytkowania będą kształtowały się następująco: 450 zł z termostatem z czujnikiem wilgoci i temperatury, oraz 630 zł jedynie z czujnikiem temperatury.
Zapisz się na NEWSLETTER. Co tydzień najnowsze wiadomości o budowie, remoncie i wykańczaniu wnętrz w Twojej poczcie e-mail: Zobacz przykład
>- Więcej o:
Odśnieżanie: siedem prostych zasad
Kto powinien odśnieżyć chodnik przy posesji
Zimowe zmagania z podjazdem do domu
Do montażu dachówki: jaki rozstaw łat na dachu?
Pielęgnacja świeżego betonu
W łazience: diody LED czy świetlówki energooszczędne
Jak wybrać i zamontować drzwi przesuwne
Klimatyzacja na poddaszu