Wnętrza: warszawskie mieszkanie choreografa
Nic ponad miarę, nic niepotrzebnego, zagubionego. Ale też żadnej usilnej ascezy. Jedynie powściągliwość. Do tego wszystko na najwyższym poziomie. Designu, kompozycji, estetyki. Harmonia, której potrzebuje do pracy i życia artysta.
![Chiński kabinet, stół z litego, egzotycznego drewna z Indonezji, obok sofa biedermeier i kolekcja krzeseł m.in. projektu Hansa J. Wegnera (model nr 24) oraz Charlesa i Ray Eamsów (DSR), oba z 1950 roku. Chiński kabinet, stół z litego, egzotycznego drewna z Indonezji, obok sofa biedermeier i kolekcja krzeseł m.in. projektu Hansa J. Wegnera (model nr 24) oraz Charlesa i Ray Eamsów (DSR), oba z 1950 roku.](https://s3.eu-central-1.amazonaws.com/pressland-cms/cache/article_show_section_gallery_item/ho/17133487-chinski-kabinet-stol-z-litego-egzotycznego-drewna.jpeg)
![W sypialni kolejna odsłona biblioteki we wgłębieniu ściany. Krawędzie - listwy okalające pełnią rolę ramy. To daje efekt obrazu. W sypialni kolejna odsłona biblioteki we wgłębieniu ściany. Krawędzie - listwy okalające pełnią rolę ramy. To daje efekt obrazu.](https://s3.eu-central-1.amazonaws.com/pressland-cms/cache/article_show_section_gallery_item/p9/17133486-w-sypialni-kolejna-odslona-biblioteki-we-wglebieniu.jpeg)
![Kultowy szezlong - słynna 'maszyna relaksu', czyli model LC4. Projekt Le Corbusiera, Pierre'a Jeannereta i Charlotte Perriand. Fotel B3 Wassily Marcela Breuera z 1925 r. Pośrodku chińskie stoliki ze starą porcelaną. Trójramienna lampa Serge'a Mouille'a z 1952 r. Kultowy szezlong - słynna 'maszyna relaksu', czyli model LC4. Projekt Le Corbusiera, Pierre'a Jeannereta i Charlotte Perriand. Fotel B3 Wassily Marcela Breuera z 1925 r. Pośrodku chińskie stoliki ze starą porcelaną. Trójramienna lampa Serge'a Mouille'a z 1952 r.](https://s3.eu-central-1.amazonaws.com/pressland-cms/cache/article_show_section_gallery_item/h3/17133489-kultowy-szezlong-slynna-maszyna-relaksu-czyli.jpeg)
![Claude Bardouil, artysta, dobrze czuje się w tym wnętrzu. Aura minimalizmu, spokoju i harmonii sprzyja skupieniu i inspiracji. Otwarta przestrzeń na wysokości wzroku pozwala 'odetchnąć'. Claude Bardouil, artysta, dobrze czuje się w tym wnętrzu. Aura minimalizmu, spokoju i harmonii sprzyja skupieniu i inspiracji. Otwarta przestrzeń na wysokości wzroku pozwala 'odetchnąć'.](https://s3.eu-central-1.amazonaws.com/pressland-cms/cache/article_show_section_gallery_item/im/17133490-claude-bardouil-artysta-dobrze-czuje-sie-w-tym-wnetrzu.jpeg)
![Kanapa Toot proj. Piera Lissoniego (Cassina), taboret z lat 50. Spółdzielni Artystów ŁAD. Kanapa Toot proj. Piera Lissoniego (Cassina), taboret z lat 50. Spółdzielni Artystów ŁAD.](https://s3.eu-central-1.amazonaws.com/pressland-cms/cache/article_show_section_gallery_item/tz/17133485-kanapa-toot-proj-piera-lissoniego-cassina-taboret.jpeg)
![W starym pojemniku, który kiedyś służył do transportu herbaty, stoi chińska marionetka z początku XX wieku. w starym pojemniku, który kiedyś służył do transportu herbaty, stoi chińska marionetka z początku XX wieku.](https://s3.eu-central-1.amazonaws.com/pressland-cms/cache/article_show_section_gallery_item/sk/17133491-w-starym-pojemniku-ktory-kiedys-sluzyl-do-transportu.jpeg)
![Na chińskim kabinecie stoi pochodząca z Petersburga (z lat 20.) rzeźba z porcelany - prezent od przyjaciół. Obok krzesło i taboret z bambusa (na krześle lalka z lat 50.). Po bokach komoda i sekretera - zabytki. Na chińskim kabinecie stoi pochodząca z Petersburga (z lat 20.) rzeźba z porcelany - prezent od przyjaciół. Obok krzesło i taboret z bambusa (na krześle lalka z lat 50.). Po bokach komoda i sekretera - zabytki.](https://s3.eu-central-1.amazonaws.com/pressland-cms/cache/article_show_section_gallery_item/7j/17133492-na-chinskim-kabinecie-stoi-pochodzaca-z-petersburga.jpeg)
![Liść z portugalskiego fajansu, obok XIX-wieczny kieliszek z Murano, na parapecie japońskie żeliwne imbryki. Liść z portugalskiego fajansu, obok XIX-wieczny kieliszek z Murano, na parapecie japońskie żeliwne imbryki.](https://s3.eu-central-1.amazonaws.com/pressland-cms/cache/article_show_section_gallery_item/85/17133494-lisc-z-portugalskiego-fajansu-obok-xix-wieczny-kieliszek.jpeg)
![Neobarokowa komoda, na niej rysunek Jerzego Panka, obok 'Śpiewaczka' - słynna figurka z Ćmielowa. Kwiaty idealnie dobrane do... rysunku. Neobarokowa komoda, na niej rysunek Jerzego Panka, obok 'Śpiewaczka' - słynna figurka z Ćmielowa. Kwiaty idealnie dobrane do... rysunku.](https://s3.eu-central-1.amazonaws.com/pressland-cms/cache/article_show_section_gallery_item/0c/17133495-neobarokowa-komoda-na-niej-rysunek-jerzego-panka.jpeg)
![Imponująca ściana książek w konstrukcji prostych, surowych drewnianych regałów. Industrialna w stylu lampa Toio, proj. Achille Castiglioniego (1962 r.), Flos. Imponująca ściana książek w konstrukcji prostych, surowych drewnianych regałów. Industrialna w stylu lampa Toio, proj. Achille Castiglioniego (1962 r.), Flos.](https://s3.eu-central-1.amazonaws.com/pressland-cms/cache/article_show_section_gallery_item/lb/17133496-imponujaca-sciana-ksiazek-w-konstrukcji-prostych.jpeg)
![Minimalistyczna sypialnia, gdzie jest tylko to, co niezbędne. Pościel z lnu. Minimalistyczna sypialnia, gdzie jest tylko to, co niezbędne. Pościel z lnu.](https://s3.eu-central-1.amazonaws.com/pressland-cms/cache/article_show_section_gallery_item/09/17133510-minimalistyczna-sypialnia-gdzie-jest-tylko-to-co.jpeg)
![Bujany fotel DAR Charlesa i Ray Eamesów z 1950 r. Bujany fotel DAR Charlesa i Ray Eamesów z 1950 r.](https://s3.eu-central-1.amazonaws.com/pressland-cms/cache/article_show_section_gallery_item/1i/17133511-bujany-fotel-dar-charlesa-i-ray-eamesow-z-1950-r.jpeg)
![Obudowa wanny i blaty z trawertynu w kolorze kawy z mlekiem idealnie współgrają z podłogą z tekowych desek. Obudowa wanny i blaty z trawertynu w kolorze kawy z mlekiem idealnie współgrają z podłogą z tekowych desek.](https://s3.eu-central-1.amazonaws.com/pressland-cms/cache/article_show_section_gallery_item/yx/17133512-obudowa-wanny-i-blaty-z-trawertynu-w-kolorze-kawy.jpeg)
Kto tu mieszka? Claude Bardouil, francuski choreograf, tancerz, aktor i reżyser.
Gdzie? W Warszawie.
Metraż: 160 m kw.
Claude Bardouil już dobrych kilka lat temu zadomowił się w Polsce, a od 2010 roku pracuje w zespole Krzysztofa Warlikowskiego w Teatrze Nowym w Warszawie. Jest autorem choreografii do spektakli „Koniec”, „Opowieści afrykańskie według Szekspira” oraz „Nancy. Wywiad”. Ten ostatni to w całości jego choreograficzno-reżyserskie przedsięwzięcie. Bardouil jest poniekąd w awangardzie, interesują go niestandardowe warsztatowo formy ekspresji. Taki ciekawy człowiek na pewno mieszka ciekawie
W aranżacji modernistycznego na pierwszy rzut oka, a tak naprawdę eklektycznego wnętrza pomogła mu znana artystka Aleksandra Laska. Udało jej się osiągnąć niewymuszoną, trafioną w punkt harmonię. Nie znajdziemy tu cienia ogranych chwytów designu. Za to imponuje wyczucie, z jakim łączy różne, a nawet bardzo różne, elementy. I konsekwencja kolorystyczna.
Powierzchnia mieszkania została wykorzystana w optymalny sposób. Wcześniej jednak pomyślano o rearanżacji, a właściwie o rozluźnieniu pierwotnego układu architektonicznego. Z ciągu amfiladowego powstało jedno podłużne pomieszczenie. Z jednej strony wnętrze stało się przestronne, doskonale zintegrowane, z drugiej - dało szansę na podział i zmienność stylizacji. W otwartej, jakby rytmicznej przestrzeni można dostrzec odgrodzenia, odcięcia, bo zachowano „sygnały” amfilady poprzez pozostawienie fragmentów ścian dzielących pomieszczenia. Na co dzień, w zależności od punktu widzenia, można mieć wrażenie przemieszczania się po swego rodzaju galerii, w której przenikają się funkcje - kuchni, jadalni, salonu, sypialni.
Fot. Aleksandra Laska
Mieszkanie nie ogranicza się do tak pomyślanej wspólnej, otwartej przestrzeni. Są i korytarze z zaskakującymi tu łukami czy niebanalne, prostokątne blendy na ścianach nośnych. A co ciekawe - kryje ono jeszcze aneks, będący w gruncie rzeczy rodzajem studia z dodatkowymi pokojami. Te dwie strefy wygodnie koegzystują.
Białe ściany i podłogi z sosnowych desek są tłem drewnianych i tapicerowanych skórą mebli.
Biel i różne odcienie drewna to baza kolorystyczna. Inne barwy są nieodległe, więc nie dominują. Wyposażenie zostało wybrane tak, by nie powstały kontrastowe zestawienia. „Drewniane” barwy uzupełniają się w gamach jakby kolejno następujących po sobie. I w tym jest elegancja.
Na klasykach XX-wiecznego designu wyposażenie wnętrza się nie kończy. Jest i sofa biedermeier, i chiński kabinet z litego drewna, a dalej chińska komoda oraz szafa... Gdzieniegdzie stoją bibeloty z podróży - wyselekcjonowane, idealnie zakomponowane. I inne przedmioty, np. marionetki, które mają zdobić w myśl reguł scenograficznych. W końcu mieszka tu człowiek teatru Każdy detal, nawet najpospolitszy, wymienialny, jak np. mydło, jest nieprzypadkowy. A co dopiero koszyk, czajnik - niby ot tak postawiony, mimochodem. Każda rzecz jest na właściwym miejscu, dobrze gra swoją rolę. Dyskretnie obecne są też wątki ekologiczne i rustykalne - lniane tkaniny, oszczędne rozwiązania.
W głównym ciągu pomieszczeń znajduje się kuchnia. Blat i zlew przyciągają wzrok piękną taflą marmuru z Thassos. W łazience - obudowa wanny i blaty z trawertynu w odcieniu kawy z mlekiem, do tego podłoga z desek tekowych. W ten sposób konsekwencja kolorystyczna wnętrza zostaje zachowana. Oba te pomieszczenia trzymają poziom całości i nie mają charakteru „roboczego”, drugorzędnego ze względu na przypisane im funkcje. Wręcz przeciwnie, zyskują na randze w rytuałach codzienności.
W całym mieszkaniu funkcje potraktowane są z daleko idącym egalitaryzmem. A piękno i klasa rozparcelowane wszędzie.
- Więcej o:
- mieszkanie
- projektanci
Mieszkanie w kamienicy na skraju parku
Jak usunąć nieprzyjemny zapach z mieszkania i domu?
Apartament Botanica – wynajem krótkoterminowy w dobrym stylu
Rzut mieszkania - jak zrobić? Jak czytać?
Architekci radzą. Wygodnie i praktycznie
Architekci radzą. Mieszkanie dla rodziny
Mieszkanie w dawnym warsztacie stolarskim w Lizbonie - metamorfoza
Mieszkanie z antresolą. Aranżacja warszawskiego wnętrza w stylu etno