Z czego zrobić podjazd do domu?
Pytania o podjazd do domu bardzo często przewijają się w prasie budowlanej. I nie ma się czemu dziwić, gdyż można powiedzieć, że podjazd to wizytówka domu. Kształt, kolor oraz użyty materiał na podjazd powinny współgrać zarówno z otoczeniem domu jak i pasować do jego elewacji. Wybierany materiał powinien podołać obciążeniom ruchu kołowego i być odporny na zabrudzenia.
Podjazd z betonowej kostki
Kostka betonowa jest najczęściej stosowanym wokół domów jednorodzinnych materiałem nawierzchniowym. Produkuje się ją w wielu kolorach i kształtach, o powierzchni gładkiej lub chropowatej. Może być wykonana z czystego betonu lub z dodatkiem kruszywa takiego jak granit, kwarc, marmur czy bazalt. Producenci kostki betonowej oferują gotowe wzory do układania.
Fot. Bruk-Bet
Najważniejszym zagadnieniem przy budowie podjazdu (niezależnie od materiału, z którego zostanie wykonany podjazd) jest dobre utwardzenie gruntu. Solidnie wykonana i odpowiednio zagęszczona podbudowa zapobiegnie zapadaniu się podjazdu. Należy też pamiętać o odpowiednim odwodnieniu. Nawierzchnia podjazdu powinna być ułożona ze spadkiem 2-5% wzdłuż i 1,5-2% w poprzek drogi.
Nawierzchnia z kostki betonowej w miejscach, po których poruszają się samochody, powinna mieć minimum sześć centymetrów grubości. Podjazd to przestrzeń szczególnie narażona na zabrudzenia, takie jak plamy z oleju czy ślady opon, dlatego warto nawierzchnię wykonać z materiału powleczonego ochronną powłoką i łatwego do czyszczenia. Dla zwiększenia stabilności podjazdu, dobrze będzie wzmocnić jego krawędzie obrzegowaniami. A obramowanie nawierzchni po której mają jeździć cięższe samochody, trzeba wykończyć krawężnikami osadzonymi na ławach betonowych.
Podjazd z klinkierowego bruku
Bruk klinkierowy jest bardzo wytrzymały i świetnie nadaje się na mocno eksploatowane podjazdy. Charakteryzuje się wysoką odpornością na poślizg, na działanie olejów, benzyny, kwasów czy promieni UV, a także na blaknięcie kolorów.
Fot.CRH Klinkier
Bruk układa się bezpośrednio na 3-5-centymetrowej warstwie podsypki. Może ją stanowić sam piasek, piasek zmieszany ze żwirem lub drobny grys czy żwir. Aby zapewnić trwałość i stabilność nawierzchni bardzo ważna jest podbudowa. Dobrze wykonana podbudowa zapobiega miejscowemu zapadaniu się nawierzchni podjazdu. Dla podjazdów wykonanych z kostki należy wykonać podbudowę grubości 25-40 cm. Najlepszym materiałem na podbudowę będzie tłuczeń, żwir czy grys - czyli taki, który zapewni dobre przesiąkanie wody.
Podjazd z kamiennego bruku
Kamienny bruk to szlachetny materiał, ale i najdroższy spośród opisywanych kostek. Charakteryzuje się bardzo dużą odpornością na obciążenia i ścieranie. Ma trwały kolor.
Fot. www.brukipolskie.pl
Na podjazdy dla samochodów osobowych stosuje się bruk o grubości 5,2 cm. Budowę podjazdu z kostki z naturalnego kamienia należy rozpocząć od wykonania wykopu o głębokości ok. 35 cm. Dno wykopu należy ubić. Na ubitym dnie układa się poszczególne warstwy podbudowy, które to każdą z osobna należy mechanicznie ubić. Na dno układa się najpierw geowłókninę, która poprawi trwałość nawierzchni i zapobiegnie mieszaniu się gruntu rodzimego z kruszywem. Potem należy ułożyć 20-30-centymetrową warstwę nośną w postaci tłucznia lub pospółki. Następnie stosuje się 3-5 cm warstwę piasku wymieszanego na sucho z cementem i wyrównuje łatą. W warstwie tej należy też wyrobić odpowiednie do odprowadzenia wody spadki. Na warstwę piasku układa się bruk, który posypuje się piaskiem w celu wypełnienia szczelin i ustabilizowania nawierzchni. Należy pamiętać, że bruk wymaga ubicia wibratorem powierzchniowym.
Płyty betonowe mają podobne właściwości jak kostka betonowa. Płyty na podjazd mogą mieć gładką powierzchnię oraz tłoczone wzory kamieni, kostek itp. Mogą też być urozmaicone różnymi kruszywami. Oryginalnie występują w kolorze szarym, ale także w barwionej na różne kolory masie. Płyty betonowe układa się tak jak kostkę betonową.
Fot. Atlas
Podjazd z wylewanego betonu
Beton wylewany stanowi kolejną bardzo popularną grupę materiałów stosowanych na podjazdy dla samochodów. Ich zaletą jest możliwość szybkiego "odnawiania" poprzez wylewanie nowej warstwy na starą, zniszczoną nawierzchnię.
Podjazdy z betonu są zazwyczaj gładkie, pozbawione wzorów, ale poprzez zastosowanie metody stemplowania, betonowa powierzchnia może nabrać ciekawej formy, imitującej kostkę kamienną, wzór kamieni czy desek. Zazwyczaj występują w szarym kolorze, ale poprzez dodanie odpowiednich pigmentów lub naturalnego kruszywa, beton może mieć różne kolory.
Fot. Lafarge
Pod betonowy podjazd należy zastosować podbudowę w postaci 15 cm tłucznia. Następnie podbudowę zalewa się rzadkim betonem tak, aby wypełnił w niej wolne przestrzenie. Kiedy rzadki beton zwiąże, dodatkowo na podbudowie wylewa się jeszcze jego 5-centymetrową warstwę. Gdy ten ponownie zwiąże, należy zalać go warstwą 10-centymetrowego betonu klasy B20, zazbrojonego siatką o grubości 4 mm. Warstwę betonu zaciera się mechanicznie, potem wyrównuje i wygładza. Należy pamiętać, że schnący beton trzeba polewać przez kilka dni wodą, by zapobiec zbyt intensywnemu kurczeniu, które może spowodować pęknięcia. Odporność tak przygotowanej nawierzchni na przesiąkanie wody, benzyny czy oleju warto wzmocnić poprzez impregnację betonu.
Żwir to kolejny naturalny materiał, który dobrze wpisuje się w architekturę tradycyjnych, jak i nowoczesnych domów. Wbrew powszechnej opinii, dobrze wykonana nawierzchnia żwirowa jest bardzo trwała i estetyczna.
Fot. Joanna Siedlar
Dla samochodów osobowych nawierzchnia żwirowa powinna zostać wykonana z 3-4 warstw kruszywa o ostrych nieregularnych kształtach, które dobrze się uzupełnią i klinują, zapobiegając wzajemnemu osuwaniu kamyków. Żwir układa się na 30-centymetrowej podbudowie. Każda jego kolejna warstwa powinna być układana z drobniejszego kruszywa, co pozwoli na lepsze zagęszczenie ziaren. Układając kolejne warstw żwiru należy pamiętać, by polewać je obficie wodą i dokładnie ubijać zagęszczarką. Jeśli grunt jest słabo przepuszczalny, podbudowa musi być grubsza.
Zielony podjazd
Podjazd dla samochodu nie musi mieć nawierzchni wykonanej tylko ze stałych materiałów, takich jak bruk czy beton. Alternatywą dla tego rodzaju tradycyjnych rozwiązań materiałowych są ażurowe kratki betonowe lub z tworzyw sztucznych wypełnione roślinnością. W obu przypadkach oczka zasypuje się ziemią, w której wysiewa się trawę lub inne gatunki roślin odporne na deptanie. Oba typy umożliwiają swobodne odprowadzenie i drenowanie wody deszczowej.
Fot. Libet (z lewej), www.ecomax.info.pl / Inovgreen (z prawej)
Ażurowe, betonowe płyty są bardzo wytrzymałe dzięki zalanemu w nich zbrojeniu. Zazwyczaj występują w kolorach szarym, grafitowym i czerwonym. Otwory w płycie poprawiają przyczepność nawierzchni. Mogą być wypełnione żwirem lub żyznym podłożem, aby rosły w nich byliny czy trawa.
Podbudowa pod płyty betonowe jest analogiczna do podbudowy pod kostkę brukową - tłuczeń lub pospółka o grubości 20-30 cm zagęszczone mechanicznie, na to piasek z cementem o grubości warstwy 3-5 cm i płyty betonowe. Taki podjazd można użytkować dopiero po utwardzeniu i zasypaniu otworów, co zapobiegnie jego pękaniu.
Kratka z tworzywa sztucznego również wymaga przygotowania podbudowy. Stosuje się do tego gruby żwir o grubości 20-30 cm. Na żwir układa się jako warstwę separującą geowłókninę, a na niej 3-5 cm zagęszczoną mechanicznie mieszankę piasku i żwiru. Na niej układa się kratkę z wypełnieniem ziemią.
- Więcej o:
Jak zrobić podjazd z betonu?
Sposób na zapadnięte fragmenty kostki betonowej
Czy można układać nawierzchnię zimą?
Mycie kostki brukowej - szybko i skutecznie
Opaska wokół domu z kostki betonowej i nie tylko
Ścieżki z betonu - najciekawsze propozycje
Płyty betonowe na podjazd zamiast kostki? Sprawdź co warto wybrać
Otoczenie domu - planowanie i aranżacja