Kiosk - kup onlineKiosk - Ladnydom.pl

Bramy gotowe do zimy

opracowanie ANNA KLICH

Zima zmusza właścicieli działek do usuwania śniegu i dbania o elementy wyposażenia posesji, w tym o bramy wjazdowe i garażowe. Aby dobrze pełniły swoje funkcje, trzeba zadbać o ich konserwację.

Bramy gotowe do zimy
Bramy gotowe do zimy
Fot. Wiśniowski

Przygotowanie bramy wjazdowej czy garażowej do zimy i postępowanie z nią o tej porze roku nie jest specjalnie trudne, jeśli pomyślimy o tym zawczasu. Warunki panujące zimą, czyli ujemna temperatura, śnieg, zlodowacenia, to trudny okres dla wielu elementów domu i jego otoczenia. Nieodpowiednio przygotowana lub w ogóle nieprzygotowana do zimy brama może zawieść w każdym momencie – zacinać się lub nie uruchomić. Dlatego warto pamiętać o kilku zaleceniach, by nie dopuścić do uszkodzenia albo zniszczenia bramy.

Odśnieżanie

Nawet jeśli zadbaliśmy o przygotowanie bram wjazdowej i garażowej na zimę, powinniśmy pamiętać o regularnym odśnieżaniu wjazdu na posesję. Aby uniknąć unieruchomienia bramy, po większych opadach, należy odśnieżać nawierzchnię wokół niej, a w szczególności powierzchnię, po której poruszają się skrzydła. Zalegający śnieg znacząco utrudnia otwieranie bramy, co może spowodować uszkodzenie zarówno jej, jak i napędu.

 

Odśnieżanie
Odśnieżanie
Fot. Shutterstock

Bramy wjazdowe

Bramy umieszczone w ogrodzeniu nie mają licznych części ruchomych. Jedyne, co wymaga uwagi, to zawiasy lub elementy, po których porusza się skrzydło (na przykład szyna). Wystarczy sprawdzić, czy są w dobrym stanie i zabezpieczyć je przed zamarzaniem, gdy przyjdą mrozy. To, co trzeba zrobić, zależy od konstrukcji bramy i od wyposażenia jej w automatykę.

Otwierane na boki skrzydła

Bramy wjazdowe zazwyczaj mają dwa skrzydła. Za ich otwieranie i zamykanie odpowiadają zawiasy zamontowane do słupów w ogrodzeniu. Ponieważ dobrane są do wymiarów i ciężaru skrzydeł, gwarantują sprawną pracę bramy. Jeżeli brama została dobrze zamontowana (na poprawnie wykonanych fundamentach), zimą nie powinna sprawiać większych kłopotów.
Konserwacja bramy skrzydłowej przed zimą polega więc najczęściej na smarowaniu zawiasów.
W przypadku wjazdowej bramy skrzydłowej, tak jak każdej bramy, konieczne jest odśnieżanie podjazdu. Brama bowiem nie może odgarniać śniegu. Jeśli w ten sposób zamierzamy jej używać, szybko uszkodzimy zawiasy, a jeśli mamy napęd, droga do awarii lub zniszczenia siłownika jest dość prosta.

Skrzydła bramy wjazdowej, nawet jeśli nie są wyp
Skrzydła bramy wjazdowej, nawet jeśli nie są wyp
Fot. Shutterstock

Brama przesuwna

Bramy przesuwane mogą być różnie skonstruowane. Mniej popularnym, bo bardziej kłopotliwym rozwiązaniem są szynowe modele bram, przemieszczających się na specjalnych rolkach w szynie zamocowanej w podjeździe. Zimą ten sposób przesuwu może być źródłem sporych kłopotów, bo wszelkie zanieczyszczenia, które dostaną się do szyny, śnieg, a także lód mogą skutecznie zablokować otwieranie i zamykanie skrzydła.
Pewnym rozwiązaniem, choć kosztownym, jest zamocowanie pod szyną kabla grzejnego, który będzie rozpuszczał śnieg czy lód blokujący szynę, ale nadal trzeba będzie ją czyścić z naniesionych przez wiatr liści, piasku itp.

Łatwiejsze w użytkowaniu w naszym klimacie są modele samonośne, które opierają się na szynie nośnej i są zawieszone wysięgnikowo za pomocą przeciwwagi w postaci ramienia. Przesuwają się one po wewnętrznej stronie ogrodzenia, nie dotykając gruntu. Taka brama pracuje bezproblemowo, niezależnie od pory roku, pod warunkiem że ma wystarczająco dużą przestrzeń, by przesunąć się wzdłuż ogrodzenia. Przy ogrodzeniu jednak nie można sadzić drzew i krzewów, zgarniać śniegu usuniętego z podjazdu czy trzymać worków ze zgarniętymi liśćmi.

Napędy bram przesuwnych mają różną odporność na niskie temperatury. Warto więc wybierać te, które są odporne na ekstrema.

Konserwację bramy wjazdowej najlepiej jest zlecać dwa razy w roku — przed zimą i po zimie, a jeżeli nie ma takiej możliwości, to należy to zrobić przynajmniej raz – przed sezonem zimowym
Konserwację bramy wjazdowej najlepiej jest zlecać dwa razy w roku — przed zimą i po zimie, a jeżeli nie ma takiej możliwości, to należy to zrobić przynajmniej raz – przed sezonem zimowym
Fot.: PLAST-MET SYSTEMY OGRODZENIOWE

Aby uniknąć zamarzania zawiasów, zamków i innych mechanizmów w bramach, warto zabezpieczyć je smarem silikonowym, który skutecznie wypiera wodę; produkt w sprayu ułatwi aplikację i dotarcie do wszystkich zakamarków.

Konserwacja automatyki bram wjazdowych

Wstępny przegląd bramy to zadanie, które można wykonać samodzielnie. Pierwsze, co warto zrobić, to sprawdzić, czy w pobliżu bramy nie ma przedmiotów, które mogłyby zakłócić jej płynny ruch, na przykład kamieni, patyków i gałęzi czy opakowań foliowych. Te z pozoru nieszkodliwe rzeczy mogą utrudnić otwieranie i zamykanie bramy, a po pewnym czasie – prowadzić do awarii lub zniszczenia napędu.

Elementy jezdne i napęd

W bramach przesuwnych części jezdne nie wymagają smarowania. Listwa jezdna i zębatka nie potrzebują smarowania, wręcz przeciwnie – do naniesionego smaru mogą z łatwością przyklejać się zanieczyszczenia. Warto jednak oczyścić na sucho wszystkie łatwo dostępne elementy jezdne i napęd. Sami możemy natomiast zajrzeć do obudowy napędu, w której lubią chować się owady i myszy – puszkę trzeba oczyścić. Sam napęd raz w roku, najlepiej przed zimą, powinien zostać poddany profesjonalnemu przeglądowi. Najlepiej więc przed zimą zaprosić fachowca, który przeprowadzi przegląd i sprawdzi, czy siła przesuwu jest wystarczająca. Przy zakupie napędu do bramy warto pamiętać o zapasie mocy, który przyda się zimą, gdy przyjdzie mróz, a brama będzie przesuwać się mniej płynnie.

Fotokomórki

Fotokomórka to często lekceważony element, tymczasem zimą może uprzykrzyć życie. Zaklejona śniegiem lub zachlapana błotem bywa częstą przyczyną pozornej awarii napędu, który zasłonięty po prostu nie działa, a brama przestaje się otwierać. Jesienią i zimą trzeba więc często przecierać fotokomórkę i usuwać z niej śnieg, brud czy zlodowacenia.
Konserwacja automatyki bram wjazdowych
Należy również sprawdzić, czy strumienia z fotokomórki nie przerywają rozrastające się rośliny.

Listwa bezpieczeństwa

Przed zimą trzeba też sprawdzić działanie zabezpieczenia zatrzymującego bramę, gdy na jej drodze stanie przeszkoda. Aby to zrobić, uruchamia się bramę i naciska listwę montowaną na jej czole, słupie ramy lub słupku ogrodzenia. Brama musi się zatrzymać, a następnie odwrócić ruch i ponownie zatrzymać się po ok. 5 cm.

Konserwacja automatyki bram wjazdowyc
Konserwacja automatyki bram wjazdowyc
Fot.: FAAC
Konserwacja automatyki bram wjazdowyc
Konserwacja automatyki bram wjazdowyc
Fot.: FAAC

Bramy garażowe

Niezależnie od typu bramy – czy to segmentowa otwierana do góry lub na bok, uchylna czy rolowana – każda jest skonstruowana tak, by minimalizować niekorzystny wpływ czynników atmosferycznych, takich jak gromadzenie się wody wokół elementów ruchomych. Jeśli chcemy mieć pewność poprawnego działania, bramę warto przygotować do zimy.

Sprawdzenie mechanizmu

Każda brama garażowa wyposażona jest w układ sprężyn, jedynie brama rolowana ma wał napędowy. Zależnie od typu bramy, sprężyny mogą być montowane w prowadnicach (naciągowe), przy nadprożu lub na końcu prowadnic (skrętne). Ich zadaniem jest zapewnienie bezpiecznego i płynnego ruchu skrzydła w trakcie podnoszenia i opuszczania. To właśnie dzięki nim możemy lekko otwierać i zamykać bramy ręcznie.

Pierwszym krokiem w przygotowaniu bramy garażowej do zimy jest dokładna kontrola wszystkich mechanizmów
Pierwszym krokiem w przygotowaniu bramy garażowej do zimy jest dokładna kontrola wszystkich mechanizmów
Fot.: WIŚNIOWSKI

Samodzielna konserwacja 

Aby sprężyny spełniały swoją funkcję, powinny być wykonane z trwałego materiału i odpowiednio, a także regularnie konserwowane. Podobnie jak zastosowane w bramie zawiasy. Niektóre firmy oferują specjalny smar w sprayu. Przed jego zastosowaniem warto jednak zapoznać się z instrukcją dołączoną do bramy. Na pewno nie należy natomiast używać WD-40 czy zwykłego smaru maszynowego.
W ramach samodzielnej konserwacji można też zadbać o prowadnice, wymiatając z nich zanieczyszczenia miękką szczotką, szmatką lub – jeśli mamy w garażu kompresor – wydmuchać je sprężonym powietrzem. Warto też umyć płaszcz skrzydła.

Kontrola napędu

Garaż z automatyką staje się standardem, ale to właśnie zimą doceniamy zapewnianą przez nią wygodę. O tej porze roku nie trzeba odśnieżać samochodu, wystawiać się na chłód, by otworzyć bramę – pod warunkiem, że wszystkie jej elementy będą utrzymane w dobrym stanie.

Samodzielny przegląd

Podobnie jak przy bramach wjazdowych warto zwrócić uwagę na działanie takich zabezpieczeń, jak mechanizm przeciążeniowy i fotokomórki (wygodnym i bezpieczniejszym rozwiązaniem jest zamontowanie fotokomórek w świetle bramy – gwarantują bezpieczeństwo osobom i przedmiotom znajdującym się pod bramą, a dzięki montażowi w ościeżnicy nie wymagają odśnieżania, a jedynie oczyszczania z brudu). Czystość elementów sterujących pracą bramy jest niezwykle ważna dla działania całości. Prawidłowe działanie tych zabezpieczeń powinno spowodować zatrzymanie bramy i jej cofnięcie w razie napotkania przeszkody. Mimo iż istnieje małe prawdopodobieństwo, by śnieg, mróz czy inne czynniki pogodowe zakłócały ich codzienną pracę, przegląd na pewno nie zaszkodzi.

Sprawdźmy również, jak działa brama wysprzęglona. Jeśli przesuwa się płynnie w prowadnicach, a siła włożona w jej otwarcie i zamknięcie jest niewielka, wszystko jest w porządku. Jeśli natomiast w otwarcie skrzydła trzeba włożyć więcej siły albo zacina się ono lub blokuje, powinniśmy wezwać fachowca.

Fachowy przegląd

Przynajmniej raz w roku należy zlecić przegląd profesjonaliście – taka usługa obejmuje wszystkie elementy bramy.

    Więcej o:

Skomentuj:

Bramy gotowe do zimy