Dobrze dobrana brama garażowa
Tak jak trudno wyobrazić sobie dom bez drzwi zewnętrznych, tak garaż nie może obejść się bez funkcjonalnej bramy garażowej. Dobrze dobrane rozwiązanie to komfort obsługi, bezpieczeństwo i oszczędność energii.
Brama garażowa to jeden z głównych elementów architektury budynku. Jest dopełnieniem estetyki domu, podkreśla jego charakter, a nam zapewnia wygodę korzystania z auta. Odpowiednio dopasowana i zamontowana brama nie tylko ładnie wygląda i sprawnie działa, ale może też skutecznie chronić przed ucieczką ciepła z wnętrza garażu, a także zabezpieczać przed włamaniem. Warto zatem wybrać odpowiedni model, zarówno pod względem funkcjonalności, jak i wyglądu. Na rynku dostępnych jest kilka rodzajów bram garażowych: zarówno starszego typu, np. bramy rozwierne lub uchylne, jak i tych bardziej nowoczesnych, czyli segmentowych i roletowych. Musimy również zdecydować, czy brama ma być pełna czy też chcemy w niej zamontować okienka i doświetlić garaż naturalnym światłem. Rozmiar bramy również jest ważny, szczególnie jeśli chodzi o garaż dwustanowiskowy. Modne są duże bramy, o szerokości około 5 metrów. Można też zastanowić się nad dwoma mniejszymi bramami z indywidualnym wjazdem dla każdego auta.
Rodzaje bram
Bramy segmentowe. Składają się z kilku segmentów, najczęściej od 3 do 8. Dzielą się na boczne i górne, w zależności od sposobu otwierania: panele mogą się przesuwać albo do góry, albo na bok, chowając się pod sufitem albo przy ścianie. W związku z takim sposobem otwierania bramy nie zajmują dużo miejsca, a więc nie potrzebują przestrzeni na zewnątrz garażu. Można je montować do dowolnego kształtu otworu wjazdowego w garażu, nawet takiego, który ma nadproże w formie łuku.
Bramy rolowane. Funkcjonują podobnie jak rolety okienne. Ich atutem jest to, że zajmują niewiele miejsca. Wykonane są ze stalowych lub aluminiowych elementów, połączonych na całej długości ramy bramy. Elementy te w trakcie otwierania bramy nawijają się na wałek znajdujący się w skrzynce umieszczonej tuż nad wjazdem do garażu. Atutem tego rodzaju bram, oprócz ich szczelności, jest również uniwersalność zastosowań, np. w wąskich garażach o krótkim podjeździe.
Bramy rozwierne. Potrzebują co najmniej dwóch metrów wolnego miejsca przed garażem, by na tej przestrzeni zmieściło się otwierające się skrzydło. W związku z takim sposobem otwierania, bramy tego typu nie nadają się do garaży, z których wyjazd prowadzi wprost na ulicę.
Bramy uchylne. Zasada ich działania jest prosta – najpierw należy przyciągnąć do siebie skrzydło bramy, a następnie sprawić, by przemieszczało się w górę po prowadnicach. Tym sposobem dotrze nad samochód, aby na koniec schować się w garażu pod jego sufitem. Atutem bram uchylnych jest też to, że można je montować nawet w garażach z niskim nadprożem, które standardowo powinno wynosić co najmniej 20 cm. W sytuacji, gdy ta wartość jest niższa, sprawdzi się właśnie brama uchylna, ponieważ jej montaż w ogóle nie wymaga nadproża. Przy otwieraniu dolna część bramy wysuwa się na ok. 1,5 m przed garaż, więc tyle potrzebujemy miejsca.
Trzeba bezwzględnie sprawdzić, czy zamawiana brama ma wszystkie konieczne zabezpieczenia i czy poparte są one odpowiednimi badaniami i dokumentami. Bezpieczeństwo mieszkańców jest bowiem zawsze najważniejsze.
Ważne pomiary
Wymiary bramy trzeba dopasować do otworu garażowego. Dobrze dobrana brama ułatwi montaż oraz zapewni optymalne współczynniki deklarowane przez producenta, a także bezpieczeństwo użytkowania. Podstawą jest szerokość i wysokość otworu garażowego – te dwa wymiary to właśnie rozmiar zamówieniowy bramy, jaki trzeba podać producentowi. Równie ważne są węgarki: lewy i prawy oraz wysokość nadproża mierzone wewnątrz garażu. To tam muszą zmieścić się prowadnice albo system sprężyn równoważący ciężar wszystkich paneli i umożliwiający lekką pracę bramy nawet przy ręcznej obsłudze. Należy też sprawdzić głębokość garażu, ponieważ otwierająca się brama segmentowa przesuwa się pod sufitem w głąb garażu i musi mieć na to odpowiednią ilość miejsca. Zarówno montaż, jak i wcześniejsze pomiary w garażu najlepiej zrobić po całkowitym jego wykończeniu. Wszystkie brudne prace budowlane czy wykończeniowe po dokonaniu pomiarów mogą wpłynąć na warunki montażu.
Rozwiązanie do garażu na dwa samochody
Często o wyborze pomiędzy jedną dużą a dwiema małymi bramami garażowymi decyduje aspekt finansowy. Jedna duża brama garażowa ma pod tym względem przewagę nad dwiema małymi. Wprawdzie jej płaszcz może być droższy, jednak w przypadku kompletu prowadnic, napędu oraz usługi montażu i serwisu, koszty dla bramy pojedynczej są mniejsze. Ponadto, dzięki szerokiemu otworowi światła i braku słupka środkowego, dzielącego dwie małe bramy, pojedyncza brama umożliwia łatwiejszy wjazd i manewrowanie wewnątrz garażu. Warto wiedzieć, że słupek jest również odpowiedzialny za tzw. liniowe mostki termiczne, czyli newralgiczne miejsca utraty ciepła. Jeśli mamy wolno stojący, nieocieplony garaż i nie zależy nam na utrzymaniu ciepła w jego wnętrzu, podwójna brama sprawdzi się doskonale. Jeśli jednak mamy garaż w bryle domu, ciepło musimy mieć pod kontrolą. W tym przypadku sprawdzą dwie bramy pojedyncze, ponieważ straty ciepła przy otwarciu jednej małej bramy są mniejsze. Warto też pamiętać, że podwójna brama garażowa sporo waży, dlatego w przypadku awaryjnego, ręcznego otwierania, po rozłączeniu napędu, jej otwarcie będzie wymagało większego wysiłku. Poza tym trzeba się też kierować walorami estetycznymi wybranego rozwiązania.
Jak działa napęd do bramy garażowej?
Napęd do bramy garażowej składa się z siłownika i centrali sterującej, zamkniętych w estetycznej obudowie. Dodatkowo w skład zestawu wchodzi szyna jezdna. Napęd jest umieszczany na końcu tej szyny. Siłownik wprawia w ruch ramię (cięgno), które jest połączone z górnym panelem bramy i ciągnie jej płaszcz ku górze, aby ją otworzyć albo popycha, żeby brama się zamknęła. Ramię połączone jest z wózkiem, który porusza się po szynie jezdnej i jest napędzany łańcuchem lub paskiem. Działaniem siłownika kieruje centrala sterownicza – urządzenie kontrolujące pracę napędu. Napęd ma klawiaturę do programowania poszczególnych funkcji, a także wyświetlacz ułatwiający odczytywanie komunikatów o błędach. Zestawy napędów często mają wózek jezdny wyposażony w linkę, umożliwiającą awaryjne odblokowanie napędu. Przydaje się ona wówczas, gdy chcemy otworzyć lub zamknąć bramę podczas awarii siłownika bądź braku zasilania. Napędami można sterować za pomocą przełącznika naściennego lub nadajnika – pilota z klawiaturą kodową (przewodową lub bezprzewodową) oraz po wybraniu odpowiedniego modelu poprzez aplikacje mobilną (Smart Home). Nowoczesne napędy szynowe, zgodnie z normami UE, mają detekcję przeszkód, dzięki czemu zdalne zarzadzanie bramą jest w pełni bezpieczne. Możliwe jest również podpięcie dodatkowych detektorów bezpieczeństwa m.in. fotokomórek.
Pożądana energooszczędność
Patrząc na rosnące rachunki za energię, w tym za ogrzewanie domu, nie dziwi fakt, że najnowszy trend to przede wszystkim energooszczędność. Na czasie są bramy garażowe, które zapewniają skuteczną izolację termiczną i ograniczają straty ciepła – pozwalają zmniejszyć comiesięczne wydatki. Dlatego istotnym parametrem przy wyborze bramy, szczególnie do garaży ogrzewanych, jest współczynnik przenikania ciepła. Zgodnie z przepisami, może on wynosić maksymalnie 1,3 W/m²K. Jeśli zależy nam na wyższym poziomie ochrony termicznej, możemy znaleźć produkty o jeszcze lepszym współczynniku przenikania ciepła, które dobrze sprawdzają się też w budynkach energooszczędnych i pasywnych. Dobra brama garażowa to również trwała, solidna konstrukcja, którą będziemy obsługiwać bez problemu przez kilkanaście lat. Jak długo powinna służyć taka brama? Dla przykładu, w przypadku niektórych rozwiązań firmy zyskujemy gwarancję 25 000 cykli „otwarcie-zamknięcie”, czyli niemal 17 lat bezpiecznego użytkowania. Wybierając bramy konkretnych marek możemy je też rozliczyć w ramach ulg i dotacji z programu „Czyste Powietrze”.
Brama garażowa a styl domu
Wybierając bramę garażową, możemy kierować się zasadą spójności, dzięki której elewacja, stolarka okienna i drzwiowa oraz brama, będą tworzyły harmonijną całość, jednak nie jest to jedyne z możliwych rozwiązań. Coraz częściej inwestorzy decydują się na wykorzystanie bramy garażowej w celu zyskania unikalnej ozdoby budynku, która stanowi mocno widoczny element elewacji. Stawiając na minimalistyczne rozwiązania, warto zdecydować się na segmentową bramę fasadową, którą można „ukryć” w elewacji. Brama fasadowa idealnie współgra z nowoczesną architekturą, nadając budynkowi elegancki wygląd. Oryginalnym pomysłem dla budynków mających drewniane akcenty mogą być bramy z litego drewna. Wśród dostępnych powierzchni bram segmentowych z litego drewna wyróżnia się: świerk skandynawski, świerk kanadyjski oraz powierzchnia szczotkowana. Ciekawym uzupełnieniem są też bejce do bram z litego drewna. Dobrym rozwiązaniem dla minimalistów jest dopasowanie stylu bramy garażowej oraz jej kolorystyki do stolarki okiennej i drzwiowej. W tym przypadku mamy niemal nieograniczone możliwości wyboru spośród materiałów wykończeniowych bram garażowych, które współgrają ze stylem klasycznym, nowoczesnym oraz budynkami w stylu retro.
Bezpieczeństwo użytkowania bramy
Aby użytkowanie bramy było bezpiecznie, producenci stosują różne zabezpieczenia:
- osłony rolek, które chronią przed włożeniem palców pomiędzy rolki a prowadnice;
- hamulec bezpieczeństwa zatrzymujący otwieraną lub zamykaną bramę, jeżeli zostaną zerwane sprężyny lub linki;
- specjalnie ukształtowane zawiasy i krawędzie paneli w bramach segmentowych, zapobiegające przytrzaśnięciu palców.
Bramy z napędem automatycznym mają możliwość wysprzęglenia siłownika i ręcznej obsługi w razie braku zasilania. Do odblokowania bramy stosuje się linkę, która znajduje się wewnątrz garażu. Jest ona połączona z zamkiem i napędem, co pozwala odłączyć go od bramy. A jeżeli do garażu nie ma dodatkowego wejścia, fachowcy zalecają montaż zewnętrznego mechanizmu wysprzęglania.
Ponadto, bramy z napędem automatycznym wyposaża się w:
- zabezpieczenie przeciążeniowe, dzięki czemu skrzydło cofa się, gdy tylko napotka na przeszkodę;
- fotokomórkę, która wykrywa przeszkody w płaszczyźnie ruchu bramy i nie pozwoli na zamknięcie skrzydła, dopóki przeszkoda nie zostanie usunięta;
- system ryglowania mający za zadanie zapewnić ochronę przed jej podważeniem przez nieproszonych gości;
- elektroniczną kontrolę prędkości, co zapewnia łagodny rozruch, a następnie zatrzymanie skrzydła.
- Więcej o:
Jakie oświetlenie zaplanować wokół domu?
Śnieg, sople i lód na dachu: kto i kiedy powinien odśnieżyć budynek?
Jesienny klimat w ogrodzie
Dobrze dobrana brama garażowa
Ekonomiczne pozyskiwanie wody
W blasku światła - oświetlenie domu i ogrodu
Przygotuj podjazd i dach na zimę
Schody przed domem - jak zaprojektować schody ogrodowe?