Systemy przeciwoblodzeniowe
Systemy przeciwoblodzeniowe stają się coraz popularniejsze i tańsze, a ich instalacja jest dyskretna i zwykle całkiem prosta. Dzięki nim zapomnimy o wielu problemach, które związane są z gromadzeniem się śniegu na dachu, w rynnach i na podjazdach.
System przeciwoblodzeniowy - zalety
Inwestorzy, którzy chcą uniknąć odśnieżania, powinni przemyśleć montaż systemu przeciwoblodzeniowego najlepiej na etapie zagospodarowania terenu. Układ złożony z mat lub kabli zasilanych elektrycznie oraz termostatów umożliwi pozbycie się śniegu bez pracy i stosowania tradycyjnych metod, jak posypywanie ścieżek piaskiem lub solą. Ochroni przy tym nawierzchnie ścieżek, chodników czy schodów przed zniszczeniem wskutek zamarzania wody w pęknięciach oraz przed korozyjnym działaniem soli. Kable lub maty montuje się pod typowymi nawierzchniami, jak kostka brukowa, beton, asfalt czy płyty chodnikowe. Ich działanie polega przede wszystkim na wzroście temperatury wskutek przepływu prądu o napięciu 230 lub 400 V. Ogrzewanie przeciwoblodzeniowe na dachach skutecznie likwiduje nagromadzony śnieg i powstałe oblodzenie, zapewnia drożność rynien i zapobiega uszkodzeniom dachu i fasady, spowodowanym przez oblodzenie i niekontrolowany spływ wody. Ogrzewanie rynien i rur spustowych zapobiega ich uszkodzeniu przez zamarzającą wodę oraz zapewnia skuteczne odwodnienie powierzchni dachu.
Dach i rynny przygotowane na zimę
Zimą dach i orynnowanie są narażone na działanie niekorzystnych czynników atmosferycznych. Niesprawny system odprowadzania wody i śniegu z dachu to jeden z najczarniejszych scenariuszy dla każdego właściciela domu. Oznacza bowiem wiele zagrożeń, od zawilgoconych ścian i zacieków na elewacji, po zalegający lód obciążający rynny, mogący nawet prowadzić do ich oberwania. Takim problemom można jednak zaradzić, stosując kable grzejne, które chronią dach, rynny i rury spustowe przed zamarzającą wodą, gromadzącym się śniegiem oraz lodem. Montuje się je za pomocą specjalnych klamer, a ich długość można dopasowywać w zależności od potrzeb. Aby działały skutecznie, powinny być ułożone na całej długości odpływu wody – aż do momentu opuszczenia instalacji rynnowej. W regionach, gdzie zimy są wyjątkowo srogie, zaleca się układanie dwóch równoległych rzędów kabli Na rynku dostępne są dwa rodzaje przewodów grzejnych do rynien: stałooporowe oraz samoregulujące. Te pierwsze charakteryzują się określoną mocą na metr, co przekłada się na stałą temperaturę. Drugie są rozwiązaniem bardziej uniwersalnym – rezystancja tych kabli dobierana jest automatycznie do temperatury otoczenia. Ich działanie można opisać na zasadzie odwrotnej proporcjonalności – im chłodniej na zewnątrz, tym więcej wydzielanego ciepła.Do rynien o mniejszej średnicy i rur spustowych nie większych niż 80 mm trafniejszym wyborem będzie pojedyncza nitka przewodu stałooporowego. Należy jednak pamiętać, iż jest to rodzaj okablowania, którego nie można ciąć w zależności od naszych potrzeb. Dlatego przy jego zakupie dobrze jest zaplanować pewien zapas. W przypadku rynien o dużym przekroju np. kwadratowym, znacznie lepiej sprawdzą się kable samoregulujące. Zwiększona przepustowość, a co za tym idzie większa średnica mogą jednak powodować konieczność zastosowania dwóch równoległych nitek kabla grzejnego.
Podjazd i chodnik bez śniegu
Obecna technologia pozwala na montaż gruntowego ogrzewania przeciwoblodzeniowego przy różnym typie nawierzchni. Można je wykonać zarówno w piasku pod płytami betonowymi, jak i pod nawierzchnią asfaltową, w konstrukcjach wyniesionych nad grunt, a także w instalacjach zalewanych betonem i innych stosowanych powszechnie rozwiązaniach zewnętrznych. Dzięki temu systemy mogą pracować bezawaryjnie przez długie lata. Instalacja grzewcza na podjazdach samochodowych zapewnia ich przejezdność bez względu na warunki atmosferyczne. Skuteczność takiego systemu jest szczególnie duża w przypadku podjazdów o pewnym pochyleniu.Podczas obliczania długości kabli wchodzących w skład systemu grzejnego należy pamiętać, że nie jest konieczne ogrzewanie całej powierzchni podjazdu. Kable grzejne mogą być ułożone tylko w tych miejscach, które stykają się z oponami pojazdów. W tym drugim przypadku może być konieczne ręczne odśnieżanie środkowej części podjazdu. Do ogrzewania podjazdów można też zastosować maty grzewcze. Są zasilane napięciem 230 lub 400 V i rozgrzewają się do temperatury nie wyższej niż 60°C. Matę grzejną rozwija się z rolki, pamiętając o prawidłowym kierunku i odstępach między układanymi pasmami. Montaż mat grzejnych jest bardzo prosty. Jeżeli ogrzewany jest podjazd, wystarczy ogrzewać jedynie pasy jezdne pod koła samochodu, układając równolegle dwie maty w odstępie odpowiadającym rozstawowi kół. Chcąc ogrzewać większe powierzchnie, np. taras, należy ułożyć obok siebie kilka mat grzejnych.
Jak działa system?
Dzięki stosowaniu układów automatycznego sterowania i kontroli systemy przeciwoblodzeniowe coraz częściej są w pełni automatyczne, dzięki czemu są one możliwie jak najbardziej efektywne i ekonomiczne. Systemy takie korzystają przeważnie z czujników wilgotności i temperatury, które informują system sterujący, kiedy należy włączyć system - system włączany jest tylko w przypadku wystąpienia odpowiednio niskiej temperatury i wysokiej wilgotności na powierzchni do której przymocowane są przewody/maty, i kiedy go wyłączyć. Dzięki temu systemy takie pracują wyłącznie podczas zalegania śniegu lub tworzenia się oblodzenia. Skutkiem zautomatyzowania systemu jest ograniczenie jego pracy wyłącznie do czasu zalegania śniegu lub lodu, a nie całodobowej pracy. System jest więc energooszczędny.
Jak dbać o bramy zimą?
Aby uniknąć unieruchomienia bramy zimą należy po każdych większych opadach odśnieżać nawierzchnię wokół bramy, a w szczególności powierzchnię, po której poruszają się skrzydła. W żadnym wypadku nie należy traktować skrzydła bramy jak pługa i odgarniać nim zalegający śnieg w czasie otwierania bramy. Grozi to uszkodzeniem skrzydła, zawiasów, a jeśli brama wyposażona jest w automatykę, również i napędu. W przypadku bram przesuwnych, a więc wyposażonych w przeciwwagę należy pamiętać również o regularnym usuwaniu śniegu także w miejscu, na które nachodzi ona podczas otwierania skrzydła. W przypadku bram uchylnych warto zadbać o zawiasy, na których osadzone są skrzydła. Najlepiej pokryć je wodoodpornym, gęstym smarem. Prawidłowe funkcjonowanie bramy przesuwnej zimą może uniemożliwić śnieg lub lód zalegający w szynie, po której porusza się skrzydło. Z tego względu należy pamiętać o usuwaniu śniegu z tego elementu. Innym rozwiązaniem jest ułożenie w szynie lub przymocowanie do jej zewnętrznej powierzchni przewodu grzejnego stosowanego przy wykonywaniu instalacji przeciwoblodzeniowych. Taki przewód będzie samoczynnie podgrzewał powierzchnię szyny gdy zajdzie taka potrzeba, zapobiegając tym samym gromadzeniu się w niej śniegu i przymarzania skrzydła bramy do szyny.
- Więcej o:
Jakie oświetlenie zaplanować wokół domu?
Śnieg, sople i lód na dachu: kto i kiedy powinien odśnieżyć budynek?
Jesienny klimat w ogrodzie
Dobrze dobrana brama garażowa
Ekonomiczne pozyskiwanie wody
W blasku światła - oświetlenie domu i ogrodu
Przygotuj podjazd i dach na zimę
Schody przed domem - jak zaprojektować schody ogrodowe?