Prawie jak cyrograf - jak sporządzić dobrą umowę
Sąsiad kusi korzystną ofertą wydzierżawienia części gruntu. Chcesz pożyczyć od brata pieniądze na wykończenie mieszkania. Wynajmujesz ekipę, która wyremontuje twój dom. Umiejętność sporządzenia dobrej umowy przydaje się częściej, niż myślisz...
Zgodnie z obowiązującym prawem do zawarcia umowy wystarczy zgodne oświadczenie obu stron, zatem teoretycznie nawet umowa w formie ustnej jest ważna. Ponieważ jednak na takich umowach trudno opierać się w razie sporu, zasadą stało się sporządzanie wszelkich umów w formie pisemnej. Niektóre z nich zresztą - na przykład umowa pożyczki kwoty większej niż 500 złotych - muszą być sporządzone w takiej właśnie formie (wymaga tego kodeks cywilny). Są też szczególne rodzaje umów wymagające zachowania formy aktu notarialnego, na przykład wszystkie umowy przenoszące własność nieruchomości (działki, domu, mieszkania). Ich zawarcie wiąże się z dodatkowymi kosztami (głównie taksą notarialną), ale z drugiej strony - gwarantuje bezpieczeństwo.
Uwaga! Jeśli sprzedając dom czy działkę, nie zachowamy formy notarialnej, tylko sporządzimy zwykłą umowę pisemną, wówczas umowa taka jest nieważna - transakcja nie nastąpiła.
Co zawrzeć w umowie
Sporządzając umowę, należy umieścić w niej następujące informacje:
- osoba fizyczna - należy podać imię, nazwisko, miejsce zamieszkania, numer PESEL i numer dowodu osobistego;
- osoba prowadząca działalność gospodarczą na podstawie wpisu do ewidencji gminnej (np. stolarz) - powinna przedstawić aktualny wypis z ewidencji, a w umowie muszą się znaleźć: dane zawarte w wypisie, czyli numer, pod którym podmiot figuruje w ewidencji, jego nazwa oraz przedmiot prowadzonej działalności;
- spółka jawna lub spółka z ograniczona odpowiedzialnością (często w takiej formie działają przedsiębiorstwa budowlane) - powinna przedstawić aktualny wypis z Krajowego Rejestru Sądowego (KRS). W treści wypisu znajduje się informacja, kto i w jaki sposób jest uprawniony do reprezentowania spółki - umowa może być zawarta tylko z tą osobą. Należy ją wskazać z imienia i nazwiska, określić, o jaką spółkę chodzi, i podać numer, pod jakim spółka została zarejestrowana w KRS;
Im dokładniejsze będzie określenie wzajemnych roszczeń, tym większa szansa na bezkonfliktowe relacje stron umowy. Trzeba jednak pamiętać, iż nie wszystko, co przyjdzie nam do głowy, można umieścić w umowie (o tym, czego nie można wpisać - w ramce z lewej strony);
Podstawa prawna:
Ustawa z 23 kwietnia 1964 r. kodeks cywilny (DzU nr 6, poz. 93, z 1964 r. ze zm.)
Zobacz Projekty domów na działkę o szerokości do 30m
- Więcej o:
Czego nie wolno zapisać w umowie
Adaptacja projektu
Organizacja w jednym palcu, czyli dziennik budowy
Dom bez pozwolenia na budowę 2022 - jakie formalności trzeba spełnić?
Scalenie działek budowlanych, czyli jak łączyć działki?
Jak uzyskać pozwolenie na budowę?
Plan zagospodarowania przestrzennego - jak go rozszyfrować?
Siedlisko, czyli dom na działce rolnej