Plan zagospodarowania przestrzennego to duże ułatwienie przy budowie
Problemy z uzyskaniem pozwolenia na budowę domu w bardzo dużym stopniu zależą od tego, czy gmina ma plan zagospodarowania przestrzennego, czy też nie.
Sytuacja idealna - jest plan
Posiadanie przez gminę planu zagospodarowania ułatwia wszystkie dalsze działania. Udajemy się wówczas do wydziału architektury w urzędzie gminy, gdzie możemy bezpłatnie obejrzeć - a w razie potrzeby uzyskać - wypis i wyrys z tego planu (za te dokumenty trzeba zapłacić, a stawki wahają się od kilkunastu do stu złotych; ich wysokość jest zróżnicowana, gdyż gminy mają prawo samodzielnie uchwalić wysokość tych opłat).
Z planu wynika, jaki charakter ma wybrany przez nas grunt: czy jest to teren zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej (oznaczenie MN), zabudowy wielorodzinnej (MW), czy też może teren zieleni parkowej (ZP). Te wskazania planu są wiążące - decydują, czy i co można na danym terenie budować.
Sytuacja stresująca - gmina tworzy plan
Proces uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego jest długi i żmudny. Dokumentem poprzedzającym plan jest studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego. Określa ono planowany sposób zagospodarowania całej gminy i zawiera m.in.:
- kierunki zmian w strukturze przestrzennej gminy oraz w przeznaczeniu terenów;
- kierunki i wskaźniki dotyczące zagospodarowania oraz użytkowania terenów, a także tereny wyłączone spod zabudowy;
- obszary parków krajobrazowych, rezerwatów itp. oraz zasady ochrony środowiska;
- zasady i obszary ochrony dziedzictwa kulturowego i zabytków;
- kierunki rozwoju systemów komunikacji i infrastruktury technicznej;
- obszary, na których będą rozmieszczone inwestycje publiczne;
- kierunki i zasady kształtowania rolniczej i leśnej przestrzeni produkcyjnej;
- obszary wymagające na przykład rekultywacji.
Studium przyjmowane jest jako uchwała rady gminy. Plan miejscowy - pod rygorem nieważności - musi być zgodny z jego ustaleniami.
Dla planujących budowę domu jest to niezwykle istotne. Jeśli bowiem działka zostanie w studium przeznaczona pod zabudowę jednorodzinną, a następnie w planie zyska status zieleni parkowej, można zaskarżyć plan i wystąpić o unieważnienie go do wojewody.
Sam przebieg prac nad studium jest następujący:
W planie miejscowym określa się m.in.:
- przeznaczenie terenów oraz linie rozgraniczające tereny o różnym przeznaczeniu lub różnych zasadach zagospodarowania;
- zasady ochrony i kształtowania ładu przestrzennego;
- zasady ochrony środowiska, przyrody i krajobrazu kulturowego, dziedzictwa narodowego i zabytków oraz dóbr kultury współczesnej;
- wymagania wynikające z potrzeb kształtowania przestrzeni publicznych;
- parametry kształtowania zabudowy oraz zagospodarowania terenu, w tym linie zabudowy, gabaryty obiektów i wskaźniki intensywności zabudowy;
- szczegółowe zasady i warunki scalania oraz podziału nieruchomości objętych planem miejscowym;
- zasady modernizacji, rozbudowy i budowy systemów komunikacji oraz infrastruktury technicznej;
- sposób i termin tymczasowego zagospodarowania, urządzania i użytkowania terenów.
W planie miejscowym w zależności od potrzeb określa się również granice:
- obszarów wymagających przeprowadzenia scaleń lub podziałów nieruchomości;
- obszarów rehabilitacji istniejącej zabudowy i infrastruktury technicznej;
- obszarów wymagających przekształceń lub rekultywacji;
- terenów pod nowe obiekty handlowe;
- terenów rekreacyjno-wypoczynkowych i terenów służących organizacji imprez masowych.
Ważnym uprawnieniem dla przyszłych inwestorów jest to, że uwagi do wyłożonego do publicznego wglądu projektu planu miejscowego może wnieść każdy, kto kwestionuje przyjęte w nim ustalenia.
Uchwalanie planu ma swoje etapy.
Bez szansy na plan
Taka sytuacja to, niestety, norma w wielu polskich gminach. Potencjalnym inwestorom nie pozostaje wówczas nic innego, jak zwrócić się do wójta, burmistrza lub prezydenta miasta o wydanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Jej wydanie jest możliwe jedynie przy łącznym spełnieniu następujących warunków:
- co najmniej jedna działka sąsiednia, dostępna z tej samej strony drogi publicznej, jest zabudowana w sposób pozwalający na określenie wymagań dotyczących
nowej zabudowy, w tym gabarytów i formy architektonicznej obiektów budowlanych, linii zabudowy i intensywności wykorzystania terenu;
- teren ma dostęp do drogi publicznej;
- istniejące lub projektowane uzbrojenie terenu jest wystarczające dla zamierzenia budowlanego;
- teren nie wymaga uzyskania zgody na zmianę przeznaczenia gruntów rolnych i leśnych na cele nierolnicze i nieleśne;
- decyzja jest zgodna z przepisami odrębnymi.
Może się jednak zdarzyć, że po złożeniu wniosku o wydanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu gmina rozpocznie prace nad planem miejscowym. Wówczas postępowanie administracyjne w sprawie ustalenia warunków zabudowy może zostać zawieszone na czas nie dłuższy niż 12 miesięcy od dnia złożenia wniosku o ustalenie warunków zabudowy.
Postępowanie zostanie podjęte i decyzja w sprawie ustalenia warunków zabudowy wydana, jeżeli:
- w ciągu dwóch miesięcy od dnia zawieszenia postępowania rada gminy nie podjęła uchwały o przystąpieniu do sporządzania planu miejscowego;
- w okresie zawieszenia postępowania nie uchwalono miejscowego planu lub jego zmiany.
- Więcej o:
Adaptacja projektu
Organizacja w jednym palcu, czyli dziennik budowy
Dom bez pozwolenia na budowę 2022 - jakie formalności trzeba spełnić?
Scalenie działek budowlanych, czyli jak łączyć działki?
Jak uzyskać pozwolenie na budowę?
Plan zagospodarowania przestrzennego - jak go rozszyfrować?
Siedlisko, czyli dom na działce rolnej
Budowa domu tylko z umową