Kiosk - kup onlineKiosk - Ladnydom.pl

Domy o ciekawej architekturze w Polsce

opracowanie: Monika Karda, Ewa Stroik, Iwona Szczepaniak, Monika Wach

Tradycyjna polska architektura kojarzy nam się głównie z parterowymi domami o dwuspadowych, czerwonych dachach, względnie z domami – stodołami, których projekty są ostatnio bardzo popularne. A przecież domy mogą być inne – wyjątkowe, o stylistyce odbiegającej od utartych schematów i ram. Obejrzyjmy kilka bardzo interesujących przykładów tego typu architektury.

Domy o wyjątkowej architekturze
Circle Wood: Dom wyciosany na pniu
Fot.: Paweł Ulatowski

Ciekawe domy - czym się wyróżniają?

Minimalizm, stonowane kolory, duże przeszklenia i nowoczesne elewacje to główne trendy we współczesnym budownictwie jednorodzinnym.
Czasy, kiedy forma była ważniejsza niż treść, w budownictwie jednorodzinnym już dawno minęły. Obecnie dominują rozwiązania architektoniczne z umiarkowaną ilością detali. Nowoczesny dom to taki, który umiejętnie łączy prostą formę ze stonowaną kolorystyką. Do dekoracji elewacji wykorzystuje się głównie naturalne materiały, takie jak drewno i kamień. Popularne są również deski kompozytowe oraz płyty z betonu architektonicznego. Elementami charakteryzującymi nowoczesne budownictwo są również panoramiczne okna, słoneczne tarasy oraz ograniczona ilość architektonicznych elementów dekoracyjnych.
Pojęcie efektywności energetycznej jest nierozerwalnie związane z najnowszymi trendami budowlanymi. Jednym z jej aspektów jest to, że dom powinien być zbudowany w taki sposób, aby koszty jego eksploatacji były jak najniższe.

Circle Wood: Dom wyciosany na pniu

Las skrywa swoje tajemnice. Na bazie tej filozofii powstał projekt domu skąpanego w naturze. Zauroczył inwestora, miłośnika i kolekcjonera sztuki, który docenił w nim elementy nawiązujące do przestrzeni galeryjnych. Rozległa, piaszczysta działka, gęsto porośnięta sosnowym lasem, stworzyła wyjątkową scenografię dla domu zlokalizowanego w Izabelinie. Powstał w gęstwinie lasu i w szacunku dla niego. Dom nie przytłacza wielkością, choć z  zewnątrz może imponować skalą. Wszystko za sprawą nadwieszonej, owalnej ramy, która domyka zabudowę garażu i otwartej strefy spa w harmonijnym okręgu.

Budynek o powierzchni 400 m2 wykonany w konstrukcji żelbetowej obłożonym jest panelami z drewna okume, pochodzącego z zachodniej Afryki. To egzotyczne drewno – eleganckie i bezsęczne – doskonale wpasowało obiekt w leśne otoczenie. Za sprawą materiałów, kolorystki i owalnej formy budynek organicznie zanurza się w naturalny krajobraz puszczy.

– Pomyślałem o domu jak o wielkim kawałku pnia. Projektowanie poprzez redukcję przypominało ciosanie w drewnie kieszeni pomieszczeń i kameralnych, półprywatnych, przeszklonych wnęk. W ten sposób użytkownicy mogą poczuć się jakby stale spacerowali wśród drzew. Jest tu wiele przeszkleń rozmywających granice. Działka zapewnia swobodę, wręcz intymność obcowania z naturą i architekturą – tłumaczy ideę projektu jego autor, Przemek Olczyk z warszawskiego biura Przemek Olczyk Mobius Architekci.

Zastosowane rozwiązania

  • Konstrukcja - konstrukcja żelbetowa
  • Materiały - wełna mineralna Rockwool, deski okume, alucobond, kamień naturalny, stolarka Aluprof, dachy zielone w technologii ZinCo
  • Instalacje - wentylacja mechaniczna z rekuperacją, klimatyzacja, kocioł gazowy, ogrzewanie podłogowe

Oryginalny polski dom kopułowy

Korzenie idei kulistych domów sięgają czasów prehistorycznych oraz nawiązują do funkcjonowania kultur pierwotnych. Tego typu domy doskonale wpisują się w naturę, naśladując to, co w niej najlepsze – gniazda ptaków czy schronienia innych zwierząt zawsze mają okrągłą formę.

W związku z tym, że kulisty dom nie ma prostopadłych ścian zewnętrznych, tak typowych dla tradycyjnych budynków, nie ma więc standardowej elewacji frontowej, ogrodowej czy bocznej, co znacznie obniża koszty budowy. Kopuła to konstrukcja samonośna, oparta na podstawie w kształcie okręgu, którego powierzchnia jest większa niż powierzchnia kwadratu czy prostokąta o tym samym obwodzie, co ma istotne znaczenie przy planowaniu powierzchni zabudowy.

Wypełnieniem drewnianej konstrukcji modułów jest beton konopny. To kompozyt wapienno-konopny, składający się z pociętych kawałków łodyg konopi przemysłowych (paździerzy konopnych), zmieszanych ze spoiwem opartym na wapnie. Beton konopny jest dobrym izolatorem termicznym, jest niepalny i odporny na rozwój grzybów. Wraz z upływem czasu utwardza się. Poprzez wiązanie CO2 z atmosfery staje się węglanem wapnia, czyli skałą wapienną. Ma dobre właściwości akustyczne oraz dużą pojemność cieplną. Jest materiałem zawierającym celulozę – jego zdolność akumulacji ciepła jest zdecydowanie większa niż materiałów takich jak wełna mineralna. Zapewnia stateczność cieplną.

Zastosowane rozwiązania

  • Konstrukcja - moduły o ramie z drewna
  • Materiały - drewno LVL, beton konopny
  • Instalacje - pompa ciepła do ogrzewania i produkcji ciepłej wody, możliwość zastosowania ekologicznych instalacji fotowoltaicznej i/lub instalacji solarnej oraz odzysku wody szarej

Beton House (dom własny)

Beton house to przykład najczystszej prostoty i minimalizmu w betonowym wydaniu. Architekci z pracowni o tej samej nazwie zaprojektowali budynek szyty na swoją miarę, który mieści zarówno ich dom prywatny, jak i biuro. Jak sami mówią: - Chcieliśmy mieć dom, który będzie miejscem odpoczynku, relaksu. Zależało nam, żeby w jego wnętrzu i otoczeniu czuć było wakacyjny luz, swobodę, którą daje otwarta, przenikająca się z otoczeniem przestrzeń i szeroka perspektywa. Ten efekt wzmocniliśmy, przysuwając go od północy maksymalnie blisko granicy, a od południa zostawiając duży „oddech” i wykorzystując piękny widok na las. Duże przeszklenia, rozsuwające się tafle okien pozwalają nam nieprzerwanie obcować z otaczającą przyrodą. Przed południową, szklaną elewacją zaprojektowaliśmy duży „refleksor” – płytki zbiornik wody, który ma za zadanie odbicie promieni świetlnych do wnętrza domu, które – tańcząc na suficie – tworzą niezwykły klimat.

Zależało nam na zachowaniu szczerości materiału, jego surowości. Beton konstrukcyjny jest niczym wektor, łączący dwa bardzo istotne elementy: pozwala wykonać solidną, a jednocześnie niezbyt masywną konstrukcję o dużej rozpiętości, a jednocześnie wspaniale wygląda. Ponadto ma świetną iniekcję termiczną – nagrzany, np. promieniowaniem słonecznym, oddaje to ciepło, utrzymując bardzo przyjemną temperaturę. Wykorzystaliśmy to, m.in. instalując ukryte w ścianach ogrzewanie płaszczyznowe. Czuć to też w lecie, gdy betonowe ściany „zabierają” nam podwyższoną temperaturę z wnętrza. Beton pozwolił nam na skrócenie czasu budowy, ale jednocześnie wymusił to, abyśmy znakomicie się do niej przygotowali na etapie planowania.

I dodają jeszcze: – Obalamy tym domem wiele budowlanych mitów, pokazujemy, czym jest dobra jakość architektury, ucieczka od szablonowych projektów, fajna, jakościowa przestrzeń. Beton House był poligonem doświadczalnym wielu rozwiązań technicznych, które teraz przenosimy do kolejnych autorskich projektów. Wbrew pozorom wizualna forma naszego domu nie jest kaprysem ani efektem wybujałej fantazji. Jest bardzo racjonalna, inżynieryjna, wszystko jest tu po coś, dla kogoś. Jest maszyną, która ma dobrze funkcjonować. Odpowiedzią na pytanie, jak żyjemy, czego potrzebujemy, co lubimy.

Zastosowane rozwiązania

  • Konstrukcja - żelbetowa
  • Materiały - stolarka okienna aluminiowa Reynaers, dach – membrana MDM
  • Instalacje - ogrzewanie płaszczyznowe (podłoga i ściany), fotowoltaika

Nieregularna oryginalna bryła z niesymetrycznym dachem na Mazowszu

Ten nietypowy budynek swoją formę w znacznym stopniu zawdzięcza właścicielom, którzy szukając swoistej, niepowtarzalnej bryły pozwolili na kompozycję przestrzenną odbiegającą od archetypu domu. Budynek zyskał miano „sarkofagu”, „pancernika”, „kryształu”. Czteropłaszczyznowy, niesymetryczny dach o różnych kątach nachylenia połaci, pokryty został grafitową blachą, której panele spływają na ścianę północną i wschodnią, tworząc jednolitą skorupę. Ścianę południową i zachodnią wykończono deskami, łączącymi się z drewnianą płaszczyzną tarasu, stanowiącego nierozłączny kompozycyjnie element bryłowej układanki.

Kalenica dachu wznosi się od parteru do poziomu piętra, umożliwiając wykorzystanie zwiększającej się wysokości pomieszczeń. Nad pokojami dzieci powstały antresole, nad pomieszczeniem gospodarczym – wysoka przestrzeń do składowania, nad łazienką i garderobą zaś przestrzeń magazynowa. W strefie korytarza widać wzbijającą się ku górze płaszczyznę dwuspadowego, niesymetrycznego dachu i wznoszące się coraz wyżej dźwigary. Dach osiąga wysokość graniczną nad pomieszczeniami piętra. Osiągnąwszy najwyższą rzędną, struktura dachu gwałtownie opada, tworząc bardzo bogate tektonicznie wnętrze. W narożniku salonu odkryta więźba dachowa osiąga najniższy poziom. Zmieniająca się wysokość pomieszczenia i wiązary o różnej geometrii sprawiają, że niepowtarzalne pomieszczenie nabiera wyjątkowej dynamiki.

Istotną wytyczną projektową w przypadku tego domu było wpuszczenie maksymalnej ilości światła do salonu. Strefę dzienną usytuowano w najbardziej nasłonecznionej części działki, gdzie długie horyzontalne okno łapie promienie słoneczne w południe, a wysokie pionowe okna zapraszają słońce od zachodu. Na parterze znajduje się strefa dzienna – salon, jadalnia, gabinet, kuchnia oraz strefa sypialni dla dzieci, czyli dwa pokoje oraz łazienka. Na górze, w najwyższej części domu, zaprojektowano sypialnię rodziców z ich własną łazienką i garderobą.

Wolno stojący kominek z wysuniętą, długą, stalową rurą nierdzewną umieszczony został w najniższym narożniku domu, w salonie. Wnętrza pozostają bardzo surowe, a wykończenie stanowią materiały użyte na etapie stanu surowego, m.in. ściany ceglane, posadzki i stropy betonowe.

Zastosowane rozwiązania

Materiały

  • Pokrycie dachowe – panele na rąbek BLACHY PRUSZYŃSKI, montowane na klik Okna – PVC SCHÜCO
  • Elewacja – drewno modrzewiowe i panele na rąbek BLACHY PRUSZYŃSKI, montowane na klik

Dom, który „wypływa” ze wzniesień

Trójkątna działka usytuowana na zboczu wzgórza sprawiła, że budynek ma dość nietypowe położenie topograficzne. Celem architektów z pracowni Adomako Architekten było stworzenie dwupiętrowego domu, który harmonijnie wkomponuje się w otaczający go krajobraz, a jednocześnie stanie się jego efektownym, choć subtelnym akcentem dekoracyjnym. Biorąc pod uwagę wszystkie uwarunkowania i lokalne warunki zabudowy, architekci stworzyli budynek, który wydaje się „wypływać” ze wzniesień. Znajdujący się na dachu górnego piętra taras zrównuje się ze wzgórzem i zamyka płynnie kubaturę mieszkalną. To przejaw przemyślanej koncepcji architektonicznej, która polega na tworzeniu żywej interakcji między strefami zadaszonymi i otwartymi oraz na jak najlepszym zużytkowaniu oryginalnej formy budynku bez potrzeby projektowania dodatkowych elementów.

Budynek uzyskał solidną murowaną konstrukcję wzniesioną z cegły wapienno-piaskowej, która została dodatkowo ocieplona od zewnątrz kompozytowym materiałem termoizolacyjnym. Kompozycję fasadową złożoną z ciemnej okładziny klinkierowej i pasm białego tynku efektownie przełamują zastosowane na dwóch piętrach wielkoformatowe przeszklenia z PVC-U firmy SCHÜCO. Aby idealnie dopasować stolarkę do ciemnego odcienia klinkieru, inwestorzy zdecydowali się na szarą kolorystykę ram zewnętrznych w odcieniu metallic.

Obydwie kondygnacje można traktować jako jedną lub dwie niezależne przestrzenie, co pozwala na ich elastyczne zagospodarowanie na przyszłość. Strefy dzienna i prywatna zostały umieszczone w części domu skierowanej do wzgórza, z dala od zgiełku ulicy.

Ponieważ architekci przypisują światłu wyjątkową rolę, w projekcie musiały pojawić się duże powierzchnie przeszkleń. Dwupoziomowa strefa wejścia z dużymi oknami nadaje wnętrzu jasny i przestronny charakter. Z tego miejsca goście są prowadzeni przez nieco ciemniejszy korytarz o nachylonych ścianach do wypełnionego światłem dziennym salonu z doskonałym widokiem na otoczenie. Drzwi do prywatnych pokojów i sypialni zostały przy tym cofnięte w głąb budynku, aby zapewnić mieszkańcom intymność. Duże przeszklenia zamontowano również w przestronnym garażu od strony ogrodu, dzięki czemu właściciele i ich goście mogą przez nie oglądać kolekcję klasycznych samochodów. Okna i drzwi przesuwne o dużej powierzchni oszklenia zapewniają harmonijny wygląd fasady, wysoką funkcjonalność oraz efektywną ochronę przed przeciągami, chłodem i hałasem.

Dom o transparentnym charakterze powstał z zestawienia kontrastów między otwartymi i zamkniętymi przestrzeniami oraz strefami wypełnionymi światłem i ciemnymi, teksturowanymi materiałami.

Zastosowane rozwiązania

Materiały

  • Ściany zewnętrzne – cegła wapienno-piaskowa ocieplona kompozytowym materiałem termoizolacyjnym
  • Elewacja – okładzina klinkierowa i tynk cienkowarstwowy
  • Stolarka – wysoko izolowane cieplnie okna i drzwi przesuwne z PVC-U SCHÜCO

Oryginalny dom z Mazur

Dom zlokalizowany jest na Mazurach w malowniczej okolicy z widokiem na jezioro Ryńskie. Zastosowane materiały i forma architektoniczna wynikają z lokalnego kontekstu i tradycji budowlanej. 

Zabudowa składa się z domu oraz wolno stojącego garażu. Bryły oparte są na rzucie prostokąta, nakryte dachem dwuspadowym symetrycznym o nachyleniu 45º, połączone zadaszeniem. Bryły są zakrzywione względem siebie, co wynikało z układu wjazdu na działkę oraz optymalnego otwarcia się największych przeszkleń na stronę południową. 

Elewacja domu wyraźnie podzielona jest kolorystycznie i materiałowo na dwie części. Dolną, gdzie zastosowano jasny tynk, przełamany poprzecznymi boniowaniami nawiązującymi do lokalnej tradycji murów pruskich i górną, gdzie zastosowano okładzinę z ciemnych desek, w układzie skośnym. Identyczną okładzinę zastosowano na frontowej ścianie budynku garażu. Dach pokryto dachówką płaską w naturalnym, ceglasto- czerwonym kolorze. 

Całość wykończenia elewacji i dachów oraz tradycyjna forma budynków nawiązują w sposób bezpośredni do lokalnej tradycji budowlanej i architektonicznej.

Zastosowane rozwiązania

  • Konstrukcja i materiały - ściany zewnętrzne parteru: pustaki ceramiczne Porotherm + 30 cm styropianu (U = 0,099 W/m2K); ściany zewnętrzne poddasza: pustaki ceramiczne Porotherm + 25 cm styropianu + okładzina drewniana (U = 0,114 W/m2K); dach w konstrukcji drewnianej, wełna mineralna gr. 30 cm (U = 0,114 W/m2K); podłoga na gruncie: 26 cm styropianu (U = 0,096 W/m2K)
  • Instalacje - Gruntowa pompa ciepła, wentylacja mechaniczna z rekuperacją

Dom z dachem

Dom zlokalizowany jest w podmiejskiej strefie Krakowa. Budynek jest częścią osiedla, składającego się z 10 domów jednorodzinnych. W celu zapewnienia prywatności mieszkańcom, od strony drogi dojazdowej oraz północnych sąsiadów dom został schowany za połacią dachu schodzącą prawie do samej ziemi, co tłumaczy nazwę – Dom za Dachem.

Północny dach budynku pokryto rozchodnikami, a na dobrze nasłonecznionej części południowej zlokalizowano ogniwa fotowoltaiczne. Zielony dach ma spadek 45 stopni. Zdecydowanie łatwiejszym rozwiązaniem byłoby zastosowanie tradycyjnego zielonego dachu płaskiego, jednak na to nie zezwalały warunki zabudowy – dach musiał być skośny. Takie rozwiązanie było wyzwaniem technicznym i finansowym, ale dzięki temu powierzchnia dachu zielonego znacznie przekroczyła powierzchnię terenu zajętą przez budynek.

Elementem charakterystycznym budynku jest konstrukcja z drewna klejonego z ukośnie prowadzonymi elementami oraz podcięciami przy brzegach dachu. Jest ona wyeksponowana nie tylko na zewnątrz, przenika także do środka budynku.

Elewacja budynku została pokryta deską z cedru kanadyjskiego. Drewno to nie zostało zabezpieczone przez czynnikami atmosferycznymi i owadami – po prostu tego nie wymaga, za to z czasem nabierze szlachetnej patyny i zmieni swój kolor na srebrno-szary. Zielony dach także nie potrzebuje pielęgnacji, nie trzeba go podlewać a długotrwałe suche okresy nie są mu straszne, gwarantuje to zacieniona północna ekspozycja oraz naturalna retencja wody rozchodników.

Dom został zaprojektowany na rzucie prostokąta, ma dwie kondygnacje. Ze względu na podmiejską lokalizację zabudowy, gdzie komunikacja publiczna jest słabo rozwinięta, do budynku dojeżdża się głównie samochodem. Dlatego garaż umieszczono w bryle domu, na poziomie parteru, w bliskim sąsiedztwie strefy dziennej i kuchni. Na tym poziomie zlokalizowano także pokój gościnny, toaletę oraz pomocnicze pomieszczenia gospodarcze. Na piętrze umieszczone została sypialnia z garderobą i łazienką, dwa pokoje dla dzieci, łazienka dzieci oraz bawialnia, która w przypadku powiększenia rodziny może zostać zaadaptowana zgodnie z nowymi potrzebami.

Zastosowane rozwiązania

  • Konstrukcja - tradycyjna, ławy fundamentowe żelbetowe, ściany ceramiczne, stropy żelbetowe, więźba drewniana
  • Materiały - pustaki ceramiczne, żelbet, drewno klejone, deski WRC, okna aluminiowe
  • Instalacje - wentylacja mechaniczna z rekuperacją, klimatyzacja, ogrzewanie gazowe

Perfekcyjna forma, perfekcyjne proporcje

Perfekcja rozumiana przez architekta Marcina Tomaszewskiego to nie tylko własne, subiektywne odczucie na temat swojej pracy, ale przede wszystkim projekt, który w swojej formie i proporcjach jest perfekcyjnie opracowany. Z dbałością o najmniejszy detal. Taki jest właśnie najnowszy projekt RE: PERFECT HOUSE.

Każdy z etapów projektowych był skrupulatnie zaplanowany. Począwszy od zakupu działki, po procedury związane z uzyskaniem warunków zabudowy, a kończąc na stworzeniu projektu wraz z uzyskaniem pozwolenia na budowę. – Działka ma perfekcyjny kształt, perfekcyjne wymiary, perfekcyjną powierzchnię, perfekcyjne położenie względem stron świata, perfekcyjne położenie w mieście, otoczenie wkoło siebie – mówi architekt Marcin Tomaszewski. Budynek od początku był planowany w części północno-wschodniej działki. Architekt wyznaczył obrys pod budynek i zaczął go redukować, żeby wyznaczyć poszczególne funkcje budynku. Od początku chciał, żeby każda strefa funkcjonalna parteru było osobną bryłą. Na te funkcje składa się: część garażowa, część wejściowa, część gabinetowa, część salonowa, część kuchenna oraz komunikacja. Dzięki temu był w stanie uzyskać nieregularny kształt tak, żeby z każdego miejsca było widać najlepszą część działki. W finale takiego „rozbrylenia” funkcji parteru powstała dynamiczna bryła ze zróżnicowanymi wysokościami. Piętro budynku to zupełnie inna historia – jako że piętro to jedna funkcja – sypialniana – Tomaszewski postanowił kontynuować trend w tym domu i z tej strefy zrobić jedną bryłę. Prostopadłościan, który zawisł nad parterem, jest mocno dominujący nad resztą budynku i przy okazji bardzo uspokaja dynamiczną i nieregularną formę parteru. – Układ funkcjonalny tego domu został zaplanowany w sposób zazębiający się – jak zębatki w silniku, które muszą do siebie idealnie pasować. Ze względu na swoją wielkość oddziałują na siebie w różnym tempie. Pomieszczenia również zaprojektowano w ten sposób – małe i duże, niższe i wyższe – ale są ze sobą połączone i tworzą względem siebie harmonię. – mówi architekt.

Główną ideą domu było perfekcyjne rozplanowanie pomieszczeń – to na nich najbardziej na samym początku skupili się inwestorzy. Kolejnym elementem było zaprojektowanie wejścia, tak aby prowadziło na wszystkie strefy domu – najbardziej trafne okazało się wejście klasyczne, czyli centralne.

– Od wejścia można przejść do strefy dziennej, do gabinetu, do strefy technicznej oraz na piętro. Na duży garaż na froncie domu też musiałem mieć dobry pomysł. Jak zrobić duży garaż 4-stanowiskowy, który wygląda, jak 2-stanowiskowy? Zrobiłem do niego dwa wjazdy – jeden od zachodu, a drugi od wschodu. Dzięki temu mogłem go od wejścia bardziej wbić w bryłę budynku i uzyskać zarówno lżejszą, jak i mniejszą bryłę, która nie zdominuje frontu. Bardzo ważne były również zadaszenia przy wejściu, które rozplanowałem na różnych wysokościach i w różnym położeniu – dodaje Tomaszewski. Z salonu prócz wyjątkowego widoku na naturę mamy również widok na wielofunkcyjny taras.

Zastosowane rozwiązania

  • Konstrukcja - żelbetowa
  • Materiały - Allucobond czarny mat, płyty ceramiczne nero marquina półmat, szkło czarne połysk, biały cienkoziarnisty tynk
  • Instalacje - system domu inteligentnego, fotowoltaika położona na płasko, pompa ciepła, rekuperacja, klimatyzacja
    Więcej o:

Skomentuj:

Domy o ciekawej architekturze w Polsce