Kiosk - kup onlineKiosk - Ladnydom.pl

Rodzaje bram wjazdowych

Anna Ukielska

Ze względów praktycznych zwykle wjazd - a tym samym bramę - wyznacza się na wprost garażu lub wiaty. Od rodzaju bramy będzie więc zależało, ile miejsca zajmie ona na podjeździe. Niezależnie od rodzaju brama powinna być dopasowana do stylu domu i stanowić wraz z ogrodzeniem spójną całość.

DO JEDNORAZOWEJ PUBLIKACJI BRAMA SKRZYDLOWA Z NAPEDEM PUBLIKACJA LADNY DOM NR 1 (87) - 1.2006
Wybór rodzaju bramy wjazdowej w dużym stopniu zależy od tego, ile miejsca można przeznaczyć na nią wzdłuż ogrodzenia albo na podjeździe. Na zdjęciu brama rozwierana dwuskrzydłowa
Fot. Wiśniowski
Bramy przesuwne

Mają najczęściej tylko jedno skrzydło, które porusza się wzdłuż ogrodzenia po jego wewnętrznej stronie. Decydując się na taki rodzaj bramy, należy pamiętać, że prosty odcinek ogrodzenia po jednej stronie powinien być na tyle długi, by całe skrzydło zmieściło się za nim po przesunięciu. Trzeba też unikać sytuacji, w której otwarte skrzydło bramy zasłania furtkę. Jeśli ogrodzenie nie pozwala na zamontowanie jednoskrzydłowej bramy przesuwnej, a wjazd jest usytuowany pośrodku ogrodzenia, można umieścić obok siebie dwie węższe bramy otwierające się w przeciwne strony. Mniej miejsca potrzebują też bramy panelowe - składające się z kilku segmentów, które podczas otwierania nachodzą na siebie. Taka konstrukcja jest jednak rzadko spotykana.

Wygodne użytkowanie bram przesuwnych zapewnia automat ze zdalnym sterowaniem, najczęściej wbudowanym w słupek. W razie braku zasilania bramę można otworzyć ręcznie, rozblokowując mechanizm za pomocą dźwigni zamontowanej na obudowie słupa.

Bramy przesuwne praktycznie nie zajmują miejsca na podjeździe. Z tego względu są idealnym rozwiązaniem w sytuacji, gdy miejsce między wjazdem a garażem lub wiatą ma długość niewiele większą niż samochód.

Brama wjazdowa samonośna - jej skrzydło jest zawieszone wysięgnikowo (schemat). To dlatego brama przesuwa się tuż nad powierzchnią wjazdu, nie dotykając go. By zrównoważyć ciężar skrzydła, konieczne jest zastosowanie przeciwwagi zwiększającej jego szerokość o 30-40%. Wzdłuż ogrodzenia potrzeba odpowiednio dużo miejsca, inaczej bramy nie będzie można całkowicie otworzyć. Odległość skrzydła od ziemi jest regulowana; zwykle wynosi 5-8 cm.

Brama wjazdowa szynowa - skrzydło porusza się na rolkach po szynie zamocowanej w fundamencie (schemat). Zaletą tej konstrukcji jest mniejsza cena niż bramy przesuwnej samonośnej, wadą zaś - konieczność częstego usuwania zbierających się w szynie zanieczyszczeń - liści, piasku. Najwięcej kłopotu brama przysparza zimą. Śnieg i lód mogą ją skutecznie unieruchomić. By temu zapobiec, warto ułożyć pod szyną kabel grzejny.

Bramy rozwierane

Ich skrzydła są zawieszone na zawiasach zamocowanych do bocznych słupków. Kąt rozwarcia skrzydła wynosi do 90°-100°.

Wyposażeniem bram otwieranych ręcznie są zamek i połączony z nim rygiel blokujący. Aby można było otwierać bramę za pomocą pilota, do skrzydeł mocuje się hydrauliczne lub elektryczne siłowniki. Jedna ich część jest przymocowana do słupka, druga do skrzydła bramy. Gdy zabraknie prądu mechanizm wyłącza się, a bramę otwiera ręcznie. Niezbędny do funkcjonowania zdalnie sterowanej bramy silnik może być przymocowany do słupka lub podmurówki ogrodzenia, jak też ukryty w obudowie przeznaczonej do zakopania w ziemi.

Ze względu na obowiązek otwierania bram do środka posesji, przy wyborze wersji rozwieranej trzeba pamiętać, że po otwarciu zajmuje ona sporo miejsca. Zaparkowany na podjeździe samochód nie może utrudniać zamykania czy otwierania skrzydeł bramy oraz drzwi do garażu.

Brama wjazdowa dwuskrzydłowa - każde z jej skrzydeł może mieć do 3 m szerokości (schemat). Jednak aż tak duże bramy to obecnie rzadko spotykane rozwiązanie. W czasie zimy powierzchnię potrzebną do otwierania skrzydeł należy odśnieżać, co nie należy do zbyt przyjemnych zajęć, zwłaszcza wczesnym rankiem. Za to bramę można cofnąć w stosunku do linii ogrodzenia w głąb działki, jeśli droga dojazdowa będzie zbyt wąska.

Brama wjazdowa jednoskrzydłowa - ze względu na konstrukcję jej szerokość jest ograniczona do 3 m (schemat). Warto ją zastosować, gdy podjazd jest wąski, ale długi. Wadą tego rodzaju bramy jest duże i ciężkie skrzydło, które trudno otwierać ręcznie.

Autor: architekt Anna Ukielska

Zapisz się na NEWSLETTER. Co tydzień najnowsze wiadomości o budowie, remoncie i wykańczaniu wnętrz w Twojej poczcie e-mail: Zobacz przykład



    Więcej o:

Skomentuj:

Rodzaje bram wjazdowych